صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / ‌تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ باید با رشد ۹۴ میلیارد دلاری ‌مواجه شود
‌تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ باید با رشد ۹۴ میلیارد دلاری ‌مواجه شود

‌یک کارشناس امور اقتصادی:

‌تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ باید با رشد ۹۴ میلیارد دلاری ‌مواجه شود

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، خود اتکایی در عرصه اقتصادی است.

سید ابراهیم شربیانی

سید ابراهیم شربیانی، با اشاره به دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی اظهار کرد: اقتصاد ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده که این نوسانات عمدتاً ناشی از تحولات اقتصادی – سیاسی منطقه و جهان بوده است، با این حال ایران اسلامی به خوبی از عهده این دشواری‌ها برآمده و در منطقه و جهان درخشیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی افزود: یکی از شاخص‌های استقلال و پیشرفت اقتصادی، قرار گرفتن یک کشور در رتبه‌بندی جهانی است. داده‌های آماری نشان می‌دهد که ایران قبل از انقلاب، در عرصۀ تولید علم، فاقد جایگاه جهانی بوده و تولیدات صنعتی و تکنولوژی آن نیز بسیار محدود و عمدتاً در حد مونتاژ خلاصه شده بود. اما جدیدترین آمار منتشر شده از سوی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۱۷ توانسته جایگاه خود را در میان ۱۹۳ به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا حفظ کند.

شربیانی اضافه کرد: تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۱۷ به ۱۶۳۰ میلیارد دلار رسیده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن، ۸۱ میلیارد دلار افزایش داشته است که با در نظر گرفتن این میزان، باید تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ نیز با رشد ۹۴ میلیارد دلاری نسبت به سال ۲۰۱۷ مواجه شود و به ۱۷۲۴ میلیارد دلار برسد.

فعال اقتصادی در ادامه تاکید کرد: انقلاب اسلامی در درجه نخست با تکیه بر استقلال طلبی و قطع وابستگی تمام عیار به خارج از کشور، نگاه به ظرفیت‌های درون‌زای داخلی و استعدادهای سرشار درونی را تشویق کرد و بر پایه همین نگاه به درون توانسته است پیشرفت کند.

شربیانی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون با ۴۰ سال گذشته سیمای اقتصادی ایران کاملاً متفاوت است تصریح کرد: امروزه با طبیعت از تحولات جهانی، سیمای روستاها و شهرها دگرگون شده است، بطوری‌که مناطقی که چهار دهه پیش، غالباً با اقتصاد معیشتی و با کمترین پیوند با بازارهای شهری گذران می‌کردند، حالا با بازارهای جهانی هم پیوند خورده‌اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و حتی پاره‌ای تفریحات و مظاهر مدرن مانند استخر، سونا و فست فود هم به شهرهای کوچک و برخی روستاها راه یافته است. وضع بهداشت و آموزش از چهل سال پیش به مراتب بهتر است. اطلاعات اقتصادی ساکنان مناطق شهری و روستایی، به مدد انواع تکنولوژی‌های ارتباطی، چنان همگن شده است که دیگر حرفه‌هایی مانند پیله وری و واسطه‌گری شهر و روستا و حتی بنکداری سنتی از رونق افتاده‌اند.

این کارشناس مدیریت اقتصادی در ادامه اذعان داشت: باید قبول کنیم که در مسائل اقتصادی ضعف‌های زیادی نیز داریم چرا که امروز، در چهل سالگی انقلاب، اقتصاد ایران از همتایان منطقه‌ای و جهانی‌اش جا مانده است، هدف‌های سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تا نقطه تعیین شده فاصله بسیار دارد، تراز بازرگانی خارجی نامطلوب است، تورم لگام‌گسیخته که دو بار در اوایل دهه‌های ۷۰ و ۹۰ اقتصاد را تکان داده، چندی است دوباره برگشته و دوشادوش رکود، امان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را گرفته است و خبرهای مکرر درباره فساد و خاصه‌خواری، به اعتماد عمومی لطمه زده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.