صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / متقاضیان مشکوک پراید ۴۷ میلیون تومانی
متقاضیان مشکوک پراید ۴۷ میلیون تومانی

«کسب و کار» گرانی ادامه دار خودروهای داخلی را بررسی می‌کند

متقاضیان مشکوک پراید ۴۷ میلیون تومانی

قیمت خودرو در حالی روند افزایشی خود را طی چند روز اخیر ادامه داده که هنوز برای خیلی‌ها سوال است که متقاضیان پراید 47 میلیون تومانی و تیبای 49 میلیون تومانی دقیقا چه کسانی هستند؟

به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت خودرو در حالی روند افزایشی خود را طی چند روز اخیر ادامه داده که هنوز برای خیلی‌ها سوال است که متقاضیان پراید ۴۷ میلیون تومانی و تیبای ۴۹ میلیون تومانی دقیقا چه کسانی هستند؟
بر اساس بررسی‌های موجود افزایش قیمت خودرو در بازار تمایل دلالان برای خرید خودرو را افزایش داده و این در حالیست که عرضه خودرو به صورت قطره چکانی انجام می‌شود. رشد قیمت‌ها در بازار به حدی شده که خرید خودرو برای مردم غیر ممکن است و کمتر کسی به سمت معامله خودرو می رود و این مسئله کاملا متضاد با تجربه سال های گذشته از رونق بازار خودرو در روزهای نزدیک به عید است.
نکته قابل توجه در بازار عملکرد فروشندگان و نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز است به این صورت که با وجود عرضه قطره چکانی خودرو در بازار عمده معاملات و حتی پیدا کردن مشتری در کانال های تلگرامی انجام و ظرف چند روز خودرو آنهم با قیمت روز به دست خریدار می‌رسد. علاوه بر این نمایندگی‌های خودروسازان نیز به صورت ویرایشی به برخی از مشتریان خودرو با قیمت بازار آزاد می‌فروشند.
جالب تر اینجاست رشد قیمت ها باعث شده تا برخی برای سود بیشتر خواستار فروش خودرو در بازار باشند اما مصرف کنندگان اصلی تمایلی به خرید خودرو ندارند. فروشندگان خودرو وضعیت این روزهای بازاری خودرو را نبود نظارت بر معاملات و می‌دانند و معتقدند این شرایط مقطعی است و خریداران باید منتظر ثبات بازار باشند.
بنابراین آنچه واضح است عدم رغبت خریداران واقعی خودرو به خرید خودرو آنهم در این بازار فعلی است که نمی تواند دلیلی برای افزایش قیمت خودرو باشد.
به گفته کارشناسان تا مادامی که قیمت‌گذاری خودرو منطقی و شفاف نباشد، امیدی به تغییر شرایط بازار خودرو نخواهد بود.
امیر حسن کاکایی، کارشناس خودرو
تولید قطره چکانی خودرو
آنچه که در بازار به وضوح دیده می شود این است که تولید خودرو قطره چکانی شده است. از اول سال مشکل تولید خودرو به دلایل مختلف وجود داشت اما مورد بررسی قرار نگرفت. زمانی که قیمت ارز بالا رفت و نوسانات شدیدی را تجربه کرد؛ دولت به خودروسازان وعده تامین قطعات با ارز ۴۲۰۰ تومانی را داد اما بعدها این تصمیم به تامین ارز مورد نیاز قطعه سازان به ارز نیمایی، تغییر کرد. در همین برهه قیمت گذاری غلط نیز بر مشکلات خودروسازان و زیان آنها افزود.
علی رغم گفتگوهایی که خودروسازان با وزارت صنعت؛ معدن و تجارت انجام داده‌اند، هنوز در قمیت گذاری خودرو ابهاماتی وجود دارد. در حال حاضر هیچ فروش عادی بر مبنای ۵ درصد زیر بازار اتفاق نمی افتد. مشکلات تولید حل نشده باقی مانده و خیلی ها نیز ورشکست شده اند.
هر چند به صورت دستوری تولید ایران خودرو و سایپا اندکی افزایش داشته اما هنوز این تولید کمتر از میزان تقاضای واقعی است. واردات قطعات خودرو به سختی صورت می گیرد و هرچند در خبر ها صحبت از پرداخت تسهیلات به قطعه سازان است اما هنوز این تسهیلات پرداخت نشده است. قیمت گذاری خودرو هم کاملا غیرمنطقی و غیرشفاف شده است.
همانطور که تلاش خودروسازان برای داخلی سازی در برخی از بخش ها نتیجه داده است. دولت باید برای داخلی سازی قطعات مورد نیاز خودرو برنامه داشته باشد وگرنه باید این صنعت را به حال خود رها کرده و به دست بخش خصوصی واقعی بسپارد. طی همین مدت دلال ها هزاران هزار میلیارد از فروش خودرو سود کرده‌اند که احتساب رقم های سود آنها باورنکردنی است. طبیعتا خریدار پراید ۴۷ میلیون تومانی نه مردم و متقاضیان واقعی بلکه دلال هایی هستند که از آشفته بازار خودرو مثل آشفته بازار ارز و سکه استفاده می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.