صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / «کافه دانتیسم»؛ رویای بی‌رونق
«کافه دانتیسم»؛ رویای بی‌رونق

«کافه دانتیسم»؛ رویای بی‌رونق

«کافه دانتیسم» اردیبهشت ماه سال جاری با ایده یکی از مربیان آموزش موسیقی به کودکان مبتلا به سندروم داون و اوتیسم با هدف مشارکت اجتماعی این کودکان در حالی در یکی از پاساژهای ونک راه‌اندازی شد که علی‌رغم استقبال غیرمنتظره مردم، این تب و تاب خیلی زود فروکش و با اختلافات داخلی اعضای کافه همراه شد؛ هم‌اکنون که محل کافه دانتیسم از ونک به دریاچه چیتگر نقل مکان کرده است شائبه‌هایی ایجاد شده که آیا ایده اشتغالزایی برای این دسته از کودکان موفقیت‌آمیز بوده است؟

کافه داونتیسم

به گزارش کسب و کار نیوز گفت: تاکنون کمک‌های بهزیستی به این کافه موردی بوده است و ارائه کامل تسهیلات به آنها منوط به کسب مجوزهای مربوطه از این سازمان است. پرداخت این تسهیلات و یارانه‌ها منوط به ثبت این کسب و کار و دریافت مجوزهای لازم از سازمان بهزیستی است. بهزیستی حق بیمه افراد معلول و تحت پوشش این سازمان را پرداخت می‌کند. همچنین اگر کارفرما بر اساس قانون کار به این افراد حقوق پرداخت کند، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد حقوق این افراد را برای جبران عدم کارایی کامل، دولت پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: این کمک‌ها در راستای حمایت از تفکر اشتغالزایی برای کودکان مبتلا به سندروم داون و اوتیسم و به شکل موردی بوده است. اگرچه این سازمان باز هم آمادگی برای کمک به این گروه را داشت اما به دنبال اختلافات ایجاد شده بین کارآفرینان و افراد شاغل در این کافه، امکان این کار وجود نداشت. در حال حاضر نیز هر کدام از آنها بر اساس شرایط سازمان مجوزی در حوزه کارآفرینی یا اشتغال بگیرد یا حداقل یک شغل ثابت شده در اداره کار یا سازمان تأمین اجتماعی را ایجاد کند، ما هم همه حمایت‌های قانونی را از آنها انجام می‌دهیم.

معاون بهزیستی با بیان اینکه در حال حاضر این کافه مجوز صنفی دارد اما این مجوز از سوی بهزیستی نیست، تصریح کرد: برای استفاده از حمایت سازمان دو راه دارد که فرد باید یا باید کارگاه یا کسب و کاری را ترتیب دهند و یارانه بگیرد یا شغل ثابت شده‌ای در محلی پیدا کند و فرد کارفرما برای دریافت تسهیلات بهزیستی به این سازمان مراجعه کند، اما در مورد کافه دانتیسم تاکنون هیچ مدرکی به این منظور که این کودکان بیمه شده باشند، به دست ما نرسیده است.

آیلین آگاهی نیز در واکنش به این موضوع گفت: مجوز این واحد صنفی از اتحادیه آب میوه و بستنی اخذ شده است. بهزیستی نیز از سال ۹۵ یک برگه داده است که تأیید کرده می‌توانم برای بچه‌های سندروم داون یک کافه تأسیس کنم.

وی درباره نحوه پرداخت و میزان حقوق افراد شاغل در کافه نیز توضیح داد: بچه‌ها ساعتی ۵ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند. با این حال ممکن است یک کودک یک ساعت بتواند کار کند و یک کودک دیگر تمام روز هم توانایی داشته باشد. با توجه به اینکه از ۹ ماه زمان فعالیت کافه دو ماه در تعطیلی به سر برده، امکان انجام این کارها به سرعت امکان پذیر نبود اما الان برای آموزش کافه‌داری کودکان، «مربی باریستا» استخدام کردیم. جالب اینجاست که اداره مالیات برای ما مالیات تعیین کرده است. حتی جریمه شدیم که چرا مالیات پرداخت نکردیم. نمی دانم من باید این را پرداخت کنم یا از بچه‌ها بگیرم؟ در حالی که کف مالیات مغازه هفت هشت میلیون تومان است.

به گفته وی، این کافه در حال حاضر روزانه ۲ تا ۳ مشتری دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.