صفحه اصلی / استان ها / البرز / خرابه‌ای که مدرسه نامیده‌اند! + تصاویر و فیلم
خرابه‌ای که مدرسه نامیده‌اند! + تصاویر و فیلم

گزارشی از سفر یک گروه جهادی به روستایی در لرستان؛

خرابه‌ای که مدرسه نامیده‌اند! + تصاویر و فیلم

این بچه‌ها قرار است آینده ایران را بسازند اما نه مدرسه درست و حسابی دارند، نه یک زندگی معمولی؛ فراموش شده‌اند و در یک دور باطل محرومیت گرفتار آمده‌اند طوری که وقتی اوضاعشان را می‌بینیم تصور می‌کنیم شاید ایرانی نیستند که از این خاک سهمی ندارند.

مدرسه

آنقدر بهشان بی‌توجهی شده تا اینکه گروه‌های جهادی به روستایشان رفته‌اند و روایاتی شوکه کننده از آنجا ذکر می‌کنند؛ گروه جهادی رایت‌المهدی از کرج یکی از این گروه‌هاست که به لرستان رفته و قصد دارد در حد توان خود کارهایی انجام دهد.

حجت‌الاسلام علیرضا مهدوی، مسئول مؤسسه فرهنگی رایت‌المهدی کرج در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: مؤسسه فرهنگی رایت‌المهدی از سال ۸۶ ثبت شد و کار خود را در زمینه اردوهای جهادی و محرومیت‌زدایی آغاز کرد.

مهدوی افزود: در حال حاضر این مؤسسه اردوهای مختلفی را در چند استان مثل سیستان و بلوچستان به منظور ساخت آب‌شیرین‌کن برای چهار روستا و کشت زعفران دیم در کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی در دست اقدام دارد.

وی در ادامه گفت: امسال در بحث فرهنگی و عمرانی سعی کردیم در استان لرستان به خصوص شهرستان کوهدشت اقداماتی را انجام دهیم زیرا این شهرستان با وجود استعدادهای فوق‌العاده یکی از محروم‌ترین نقاط کشور است.

مهدوی از راه‌اندازی پویشی به نام «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند» برای فعالیت در مباحث فرهنگی و عمرانی کوهدشت توسط مؤسسه رایت‌المهدی خبر داد و گفت: در حال حاضر چهره‌هایی از تیم ملی کشتی به این پویش پیوسته‌اند تا مردم هم برای پیوستن به آن ترغیب شوند.

مسئول مؤسسه فرهنگی رایت‌المهدی کرج از فعالیت این مؤسسه در چند روستا از شهرستان کوهدشت گفت و تصریح کرد: یکی از روستاهایی که در این مدت به آن سر زدیم روستای” گدارگه ” است، این روستا که جمعیت آن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر می‌رسد راه روستایی ندارد و به سختی می‌توان به آن رسید.

خانواده‌ای که با دام‌هایشان زندگی در همی دارند!

وی ادامه داد: این روستا با یک وضعیت بحرانی مواجه است به طوری که در زمان بارندگی ارتباط روستا با بیرون قطع می‌شود و دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست، مردم این روستا به دلیل عدم دسترسی به گاز و نفت سفید از چوب جنگل‌های بلوط به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

مهدوی خاطرنشان کرد: متأسفانه در این روستا مشاهده کردیم که یک خانواده که پدر آنها به بیماری سرطان مبتلا بود در همان جایی زندگی می‌کرد که از دام‌های خود نگهداری می‌کردند.

مهدوی ادامه داد: ۹۰ درصد خانه‌های روستای “گدارگه” از سنگ و چوب ساخته شده و به هیچ وجه در برابر حوادث طبیعی ایمن نیست.

خرابه‌ای که مدرسه نامیده‌اند!

وی ادامه داد: یکی دیگر از روستاهایی که توسط گروه رایت‌المهدی مورد بازدید قرار گرفت روستای “گندابه” شیراوند بود؛ این روستا با وجود اینکه از روستاهای نزدیک به شهر محسوب می‌شود اما مدرسه ابتدایی آن به یک مکان متروکه شبیه است.

مهدوی با بیان اینکه ۱۳۰ دانش‌آموز پسر و دختر در این روستا وجود دارد، گفت: سقف مدرسه ابتدایی این روستا ایزوگام نیست و در زمان بارندگی چکه می‌کند؛ پنجره‌های مدرسه شیشه ندارد و دانش‌آموزان هم بر روی زمین می‌نشینند و بخاری نفتی هم در کنار آنان قرار دارد، در چنین وضعیتی ممکن است خدایی نکرده حادثه‌ای که در سیستان و بلوچستان رخ داد تکرار شود.

وی افزود: این مدرسه سرویس بهداشتی هم ندارد و دانش‌آموزان برای دسترسی به سرویس بهداشتی به خانه خودشان می‌روند که فاصله خانه‌های روستا تا مدرسه ۱۵ دقیقه است یعنی اگر دانش‌آموزی در حین مدرسه به سرویس بهداشتی نیاز پیدا کند باید نیم ساعت پیاده‌روی کند.

مسئول مؤسسه فرهنگی رایت‌المهدی کرج خاطرنشان کرد: در این وضعیت ما سعی کردیم با راه‌اندازی این پویش توجه مسئولان را به این مناطق جلب کنیم و سپس با جمع‌آوری کمک‌های مالی در وهله اول نسبت به نوسازی مدرسه اقدام کنیم، این کار به ۶۰ تا ۷۰ میلیون پول نیاز دارد، قصد داریم با حضور ۸۰ داوطلب از کرج اولین اردو را در نوروز برپا کنیم تا کار نوسازی مدرسه آغاز شود.

تحریریه ایسنا برای برقرار ارتباط میان خیرین، داوطلبان و … و گروه جهادی رایت المهدی آمادگی دارد.

گزارش از وحید صالحی خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

About Nastooh.ir

  ۰۰:۰۰           

۰۰:۰۰

 ۰۰:۰۰

         

         

همچنین مطالعه کنید:

ساعت کاری بازار

ساعت کاری بازار روزهای کرج اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مهراب سعادت اظهار کرد: طی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.