صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / فرهنگ درختکاری باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود
فرهنگ درختکاری باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود

فرهنگ درختکاری باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط‌ زیست گفت: فرهنگ درختکاری و نگهداشت آن باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود و نباید آن را تنها در یک روز خاص و مناسبتی خلاصه کرد.

کاشت نهاد در روز درختکاری - کوهدشت

به گزارش کسب و کار نیوز، اسکندر امیدی‌نیا با اشاره به اینکه گازهای گلخانه‌ای به یکی از بزرگترین معضلات محیط زیست در دنیا تبدیل شده‌اند، گفت: دی اکسید کربن عمده‌ترین گاز گلخانه‌ای است که فعالیت‌های انسانی غلظت آن را در اتمسفر افزایش داده است. ترسیب کربن در پوشش درختی، گیاهی و خاک‌های تحت آن ساده‌ترین و به لحاظ اقتصادی عملی‌ترین راهکار ممکن جهت کاهش کربن اتمسفری هستند. اگر همین نکته ساده را مدنظر قرار دهیم، به اهمیت نقش درخت در حفظ محیط زیست آن هم در ابعاد بین‌المللی پی می‌بریم.

وی افزود: در چند سال اخیر شاهد بروز سیل‌های ویرانگری بودیم که خسارت‌های مالی و جانی به همراه داشت. یکی از دلایل این اتفاق جنگل‌تراشی و از بین بردن پوشش گیاهی است. در واقع وقتی کسانی با سودجویی و برای منافع فردی دست به تخریب درخت و جنگل می‌زنند، زمینه بروز سیل را با سرعت بخشیدن به روان‌آب‌ها هموارتر می‌کنند. ما به جای شکایت از طبیعت باید به نقد عملکردمان بپردازیم.

امیدی‌نیا در ادامه با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ کاشت درخت در کشور گفت: ما نه تنها در باورهای دینی که در اعتقادات ملی نیز بارها به مراقبت و کاشت درخت توصیه شده‌ایم اما شاهدیم که این توصیه‌ها را در کشورهای دیگر جدی گرفته‌اند و به مناسبت تولد، ازدواج یا حتی مرگ عزیزان‌شان اقدام به کاشت درخت می‌کنند.

وی افزود: گرچه شاید برخی معتقد باشند که این اقدام جزو شرح وظایف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است اما من باور دارم که کاشت و نگهداشت درخت یک وظیفه ملی است و نباید آن را تا سرحد یک کار اداری روزانه تقلیل دهیم و لازم است همه مردم در آن مشارکت فعال و مسئولانه داشته باشند.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نگهداشت درخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: هر ساله آمارهای بسیاری زیادی در مورد کاشت درخت منتشر می‌شود اما نتیجه کار چندان مطلوب نیست، شاید یکی از دلایل این باشد که ما آنقدر انرژی صرف «کاشت» درخت می‌کنیم، صرف «نگهداشت» آن نمی‌کنیم که خوب است در این زمینه هم دقت نظر داشته باشیم.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، امیدی نیا در پایان گفت: فرهنگ درختکاری و نگهداشت آن باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود و نباید آن را تنها در یک روز خاص و مناسبتی خلاصه کرد. امسال در معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کارگروهی به همین منظور راه اندازی شد که با تشکیل جلسات منظم می‌کوشد نگاهی آسیب شناسانه به این مقوله داشته باشد و امیدواریم بتوانیم با ارائه برنامه‌های متنوع، جذاب و همه گیر نقشی مؤثر در این زمینه ایفا کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.