صفحه اصلی / استان ها / گیلان / افزایش بهره‌مندی از آب باران برای تولید برنج ارزان‌تر در گیلان
افزایش بهره‌مندی از آب باران برای تولید برنج ارزان‌تر در گیلان

افزایش بهره‌مندی از آب باران برای تولید برنج ارزان‌تر در گیلان

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۶۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان تاکنون به همت شالیکاران با استفاده از آب بارندگی‌ها شخم زده شد.

برنج

مسعود الماسی در گفت وگو با ایسنا، گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و به همت شالیکاران تا امروز ۶۰ هزار و ۳۴۱ هکتار از شالیزار‌های گیلان با استفاده از آب بارندگی‌ها شخم زده شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از آب باران‌های موجود موجب کاهش قیمت تمام شده برنج به دلیل صرفه جویی در مصرف آب تولید این محصول می‌شود، افزود: سال گذشته در این زمان ۵۳ هزار هکتار شخم اول شالیزار‌های گیلان یعنی معادل ۲۲ درصد شخم زده شده بود و امسال بالغ بر ۳ درصد نسبت به سال گذشته جلوتر هستیم.

الماسی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به بارش‌های روز‌های اخیر و مناسب بودن شرایط، شخم اول شالیزار‌ها اواسط اسفند به پایان برسد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که معمولاً در شرق گیلان کشاورزان زودتر از مرکز و یا غرب استان شالیزارهایشان را شخم می‌زنند، در حال حاضر نیز شخم زمستانه بیشتر در شالیزارهای شرق گیلان انجام شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: از بین رفتن کانون‌های زادآوری کرم ساقه خوار، استفاده بهینه از آب بارندگی‌ها و استفاده بهینه در وقت از مزایای شخم اول شالیزارهاست.

وی با اشاره به اینکه شالیکاران گیلانی سالانه ۷۵۰ هزار تن برنج تولید می‌کنند، گفت: گیلان دومین تولید کننده برنج در ایران است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فرماندار رشت

ضدعفونی معابر رشت با استفاده از تجهیزات تخصصی ارتش

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, میرشمس مومنی زاده در نشست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.