صفحه اصلی / استان ها / سمنان / سمنان ۷۷ درصد آب‌های زیرزمینی‌اش را برداشت می‌کند

استاندار سمنان:

سمنان ۷۷ درصد آب‌های زیرزمینی‌اش را برداشت می‌کند

استاندار سمنان، با اشاره به معضل کمبود آب در این استان، اقدام در جهت تأمین آن را در راستای پدافند غیرعامل توصیف کرد و گفت: استان سمنان در حال حاضر برای تأمین منابع آبی، ۷۷ درصد منابع زیرزمینی خود را برداشت می‌کند.

استاندار سمنان

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا آشناگر در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان که با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد اظهار کرد: این در حالی است که میانگین برداشت از منابع زیرزمینی در کشور که بارها در خصوص آن هشدار داده شده ۵۵ درصد است.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی در استان سمنان با بیان اینکه به دلیل تبخیر بالا و میزان پایین بارندگی، عملاً چیزی از نزولات جوی برای مردم استان نمی‌ماند افزود: متوسط بارندگی‌ها در استان حدود ۱۲۰ میلمی‌متر است و این در حالی است که میزان تبخیر در استان ۱۰۷ میلی‌متر است به عبارتی چیزی از نزولات جوی عملاً دست ما را نمی‌گیرد. ضمن اینکه وضعیت آب‌های سطحی در استان نیز چندان قابل اتکا نیست.

این مقام ارشد اجرایی با اذعان به اینکه توسعه استان منوط به تأمین منابع آبی است اضافه کرد: استان سمنان علاوه بر استقرار بیش از ۲۰۰۰ واحد صنعتی و ۶۰۰ معدن فعال در آن، بخش مهمی از اشتغال استان‌های دیگر و از جمله استان‌های همجوار را تأمین می‌کند لذا هرگونه مشکل در این استان دیگر استان‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل می‌تواند با توجه به اهمیت موضوع در این حوزه استان سمنان را یاری کند گفت: یکی از اهداف سازمان پدافند غیرعامل حفاظت از زیرساخت‌ها و مردم است لذا با توجه به اینکه کمبود منابع آبی این منابع را در استان تهدید می‌کند، سازمان پدافند غیرعامل باید توجه ویژه‌تری از این منظر به استان سمنان داشته باشد.

آشناگر با اذعان به اینکه سمنان استان معین تهران است افزود: استان سمنان جدا از نقش مهمی که در اقتصاد ملی دارد باید آمادگی لازم برای خدمات‌دهی به مردم پایتخت در مواقع بحرانی را داشته باشد لذا تأمین منابع مورد نیاز استان امری ضروری است.

ضرورت تأمین منابع آبی پایدار از منابع آبی موجود در استان‌های همجوار

وی با بیان اینکه برداشت بی‌رویه از منابع آبی به بروز فرونشست در برخی مناطق جنوبی استان منجر شده ادامه داد: این فرونشست‌ها در نزدیکی محل عبور خطوط ریلی استان هم مشاهده شده و اگر در زمینه تأمین منابع آبی اقدامی صورت نگیرد در آینده ممکن است خطرات و تهدیدات جدی به وجود بیاورد.

وی بر لزوم تأمین منابع آبی پایدار از استان‌های همجوار و منابع آب سرزمینی تاکید و تصریح کرد: استان سمنان فرصت‌های کم‌نظیری در فلات مرکزی و استان سمنان برای استان‌های همجوار وجود دارد که از آن بهره‌مند می‌شوند لذا هرگونه آسیب و تهدید احتمالی در استان سمنان این استان‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

آشناگر در ادامه بر لزوم تکمیل کریدورهای شمال جنوب و غرب به شرق در این استان و تسریع در اتصال آن به کریدورهای بین‌المللی را ضروری خواند و گفت: تسریع در برقی کردن خطوط ریلی و توسعه آن در استان و همچنین تکمیل راه‌های ارتباطی این دو کریدور مهم در استان باید با شتاب بیشتری انجام شود.

استاندار سمنان با اشاره به حضور خیره کننده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن از آن به عنوان یک کارکرد مؤثر در حوزه پدافند غیرعامل نام برد و گفت: از همین رو است که ترامپ و جان بولتن از سر عصبانیت توئیت می‌کنند در واقع این عصبانیت آنها ناشی از اثرگذاری حضور مردم در میدان دفاع از انقلاب و کشور است.

آشناگر با اشاره به نشست ضد ایرانی هم‌پیمانان آمریکا در “ورشو” گفت: همزمانی حمله تروریستی اخیر در جاده خاش-زاهدان با شوی تبلیغاتی امریکایی‌ها در ورشو نشان دهنده این است که آنها مؤلفه‌های قدرت ما را نشانه گرفته‌اند.

وی با اذعان به اینکه ترامپ شوی تبلیغاتی- سیاسی ورشو هم طرفی برنمی‌بندد ادامه داد: حضور مردم در صحنه و دفاع آنها از انقلاب آمریکایی‌ها را به‌شدت عصبانی کرده و از همین رو دست به اقداماتی علیه جمهوری اسلامی می‌زنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.