صفحه اصلی / اسلایدر / سازوکار مبهم تسهیلات‌دهی به بنگاه‌ها
سازوکار مبهم تسهیلات‌دهی به بنگاه‌ها

«کسب و کار» خط اعتباری 20 هزار میلیاردی بانک مرکزی به بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها را بررسی می‌کند

سازوکار مبهم تسهیلات‌دهی به بنگاه‌ها

با توافقی که بین بانک‌ها و بانک مرکزی صورت گرفته، قرار است خط اعتباری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد. به گفته کارشناسان اینکه این منابع در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد یا نه یک مسئله است و اینکه کمکی به تولید در شرایط کنونی خواهد کرد، مسئله ای دیگر.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، با توافقی که بین بانک‌ها و بانک مرکزی صورت گرفته، قرار است خط اعتباری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد. به گفته کارشناسان اینکه این منابع در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد یا نه یک مسئله است و اینکه کمکی به تولید در شرایط کنونی خواهد کرد، مسئله ای دیگر.
بر اساس گزارش‌های موجود قرار شده که بانک‌ها بخش قابل توجهی از منابع خود را به پرداخت سرمایه در گردش اختصاص دهند و بانک مرکزی هم در صورت نیاز برای این امر به بانک‌ها کمک کند. طبق صحبت‌های انجام شده در جلسه مدیران عامل بانک‌ها با رئیس کل بانک مرکزی توافق شد بانک مرکزی برای کمک تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها و کمک به توان اعتباردهی بانک‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری به بانک‌ها پرداخت کند.
یکی از انتقاداتی که به مکانیزم تسهیلات‌دهی بانک‌ها وارد می‌شود، نظارت ضعیف در توزیع تسهیلات بین متقاضیان است. بر همین اساس مثل گذشته این امکان وجود دارد که بخش زیادی از تسهیلات به دست متقاضیان واقعی نرسد. به گفته کارشناسان این مشکل با کنترل بیشتر بانک مرکزی بر بانک ها، میسر خواهد بود که البته لازم است قبل از آن سازوکاری برای آن از سوی این بانک تدارک دیده شود.
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی

بی نظارتی در تسهیلات دهی به تولید

خط اعتباری ۲۰ هزار میلیارد تومانی را بانک مرکزی برای قطعه‌سازها و بخش تولید صنعتی خودرو منظور کرده که لازم است در روند پرداخت آن به طور مستقیم نظارت باشد. اما یکی از مشکلات اساسی بانک مرکزی در اختیار نداشتن یک سازوکار روشن برای پرداخت تسهیلات به تولید است. به عبارتی بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات برنامه‌های مبهمی دارد. انتقاد دیگر عدم نظارت بر توزیع تسهیلات و پرداخت آن به بنگاه‌ها است. طی این سال ها بانک مرکزی نظارتی مستمر بر جریان تسهیلات دهی نداشته و همین موجب هدر رفت منابع بانکی در مسیری غیر از تولید شده است. یعنی بانک مرکزی در مدیریت تسهیلات و نحوه اعطای آن کارنامه مطلوبی طی سال‌های مختلف نداشته است. پس لازم است در شرایط کنونی که یک سری صنایع در اولویت این تسهیلات قرار داشته و به شدت به آن نیاز دارند، نظارت‌های بیشتری اعمال شود تا حداقل تسهیلات به دست متقاضیان واقعی برسد. از جمله این صنایع همانطور که گفته شد، صنایع قطعه سازی است که تامین سرمایه در گردش آنها ضروری بوده و به کنترل قیمت تمام شده خودرو کمک می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.