صفحه اصلی / اسلایدر / بسته تشویقی برای بازگشت ارز های صادراتی
بسته تشویقی برای بازگشت ارز های صادراتی

«کسب و کار» مشوق های جدید بانک مرکزی به صادرکنندگان را بررسی می‌کند

بسته تشویقی برای بازگشت ارز های صادراتی

بانک مرکزی مشوق‌هایی جدید برای صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند و همچنین سازوکار رفع تعهد ارزی را تعیین کرد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مرکزی مشوق‌هایی جدید برای صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند و همچنین سازوکار رفع تعهد ارزی را تعیین کرد.
طبق این بخشنامه صادرکنندگان خرد و بزرگ می‌توانند به نسبت میزان صادرات خود، از مشوق بانک مرکزی برای بازگرداندن ارز استفاده کنند. اما به عقیده کارشناسان این مشوق ها همچنان در اختیار صادرکنندگان خرد است. چرا که هنوز مشکل صادرکنندگان کلان برای بازگشت و جا به جایی ارز به کشور حل نشده است تا از این پس بخواهند از مشوقی برای بازگشت ارز به نیما بهره بگیرند.
یکی دیگر از انتقاداتی که مطرح است، تاخیر در اعطای این مشوق ها به صادرکنندگان است.
بانک مرکزی در راستای تشویق صادرکنندگانی که مطابق دستورالعمل های ابلاغی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کرده اند، نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات را اعلام کرد.

لازم به ذکر است؛ اعتبار این مصوبه و ضوابط اعلامی در آن تا پایان سال جاری بوده و کلیه مفاد سایر مصوبات مرتبط همچنان به قوت خود باقی است. رفع تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز، منوط به ثبت کلبه اطلاعات توسط بانک و صرافی های مجاز در سامانه نیما و سنا حسب مورد خواهد بود.

همچنین صادرکنندگانی که بیش از ۶۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را مطابق مصوبات پیشین به چرخه اقتصادی بازگردانده اند، علاوه بر موارد فوق در صورت نیاز به تخصیص و تامین ارز در اولویت بانک مرکزی قرار خواند گرفت.
حسن فروزان فرد، عضو اتاق بازرگانی ایران
راه‌های قانونی انتقال ارز مسدود است
مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان این است که انتقال ارز و جابه جایی ارز از خارج به کشور هنوز امکان پذیر نشده است. مسیرهای بانکی در این خصوص بسیار سخت گیرانه شده و زمینه نقل و انتقال پول از ایران به کشورهای دیگر فراهم نیست. بنابراین مهم ترین مسئله مرتبط در خصوص ارز یعنی انتقال و جابه جایی آن هنوز حل نشده تا بخواهیم به موضوع بعدی یعنی بازگشت ارز به نیما بپردازیم. کل میزان ارز بازگشتی در کشور مربوط به کمتر از ۳۰۰ صادر کننده است که حجم زیادی از صادرات را در اختیار دارند. طبق برخی از آمارها بیش از ۲۰ میلیارد دلار صادرات ایران در اختیار همین تعداد است که در حال حاضر به دلیل همین مشکل جابه جایی ارز در یک سرگردانی به سر می برند. تا زمانی که این مبالغ به کشور برنگردد مشوق های بانک مرکزی شامل حال این صادرکنندگان نخواهد بود. به عبارتی مثل دوره قبل این مشوق ها باز در اختیار صادرکنندگان خرد قرار می گیرد که البته به نسبت سخت گیری های چند ماهه اثرات مطلوبی بر صادرات کشور دارد. هر چند این انتقاد به دولت وارد است که در پرداخت مشوق ها به صادرکنندگان دیر عمل کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.