صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / جزئیات کامل منطقه یک آزادراه تهران-شمال
جزئیات کامل منطقه یک آزادراه تهران-شمال

جزئیات کامل منطقه یک آزادراه تهران-شمال

منطقه یک ‌آزادراه تهران-شمال با طولی معادل ۳۲ کیلومتر در حالی تابستان ۱۳۹۸به بهره‌برداری خواهد رسید که کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر و ۲۰ دقیقه‌ای زمان تا سه‌راهی شهرستانک را در پی خواهد داشت.

 تا سال ۱۳۹۳، ۱۰۰ درصد عملیات اجرایی در منطقه یک آزادراه تهران – شمال توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد و از سال ۱۳۹۳ به بعد ۸۰ درصد عملیات توسط شرکت‌های ایرانی و ۲۰ درصد توسط شرکت‌های خارجی انجام شده است. هم‌اکنون نیز کمتر از پنج درصد از حجم کار در بخش مشاور به شرکت‌های خارجی واگذار شده و ۱۰۰ درصد عملیات اجرایی توسط شرکت‌های ایرانی در حال انجام است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، گفتنی است؛ عوامل تأثیرگذار در طولانی شدن مدت اجرای آزادراه تهران-شمال به دلیل معارضین متعدد این پروژه بود و از طرفی آزادراه تهران-شمال در سنوات گذشته در اولویت پروژه‌های عمرانی دولت قرار نداشت، بلکه در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یک دوره فعالیت چشم‌گیر صورت گرفت که منجر به احداث و بهره‌برداری از منطقه چهار شد و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز عملیات اجرایی روی منطقه یک و ۲ بدون وقفه از سال ۱۳۹۳ شکل گرفت.

سیر پیشرفت زیرسازی منطقه ۱ آزادراه تهران – شمال به گونه‌ای است که بدون احتساب عوارضی، دشت عقیل و سقف سر در تونل‌ها پیشرفتی معادل ۹۹.۲۵ درصد حاصل شده است. تعداد جبهه‌های فعال در آزادراه نیز معادل ۱۱۷ جبهه بوده و تعداد نیروی انسانی فعال در این منطقه ۲۴۸۵ نفر هستند و تعداد ۹۲۵ دستگاه مشغول به کار هستند.

عمده فعالیت‌های منطقه یک آزادراه تهران-شمال

در مورد عمده فعالیت‌های انجام شده در منطقه یک آزادراه تهران و شمال نیز باید به انجام ۲۹ فعالیت ویژه برای اولین‌بار در پروژه‌های آزادراهی کشور اشاره و اعلام کرد که حفاری بیش از ۳۴.۵ کیلومتر تونل‌های اصلی، سرویس و دستک‌ها صورت گرفته و ۳۲ کیلومتر لاینینگ تونل با به کارگیری ۲۸ قالب لاینینگ انجام شده است.

همچنین سقف دوم تونل به میزان ۱۰ کیلومتر و با به‌کارگیری ۱۰ قالب، مصرف ۱۰۰ هزار تن آهن‌آلات و ۷۰۰ هزار تن سیمان، انجام یک میلیون و ۸۵۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی در ۳۳ کیلومتر آزادراه، انجام ۱۲ میلیون مترمکعب عملیات ترانشه‌برداری و خاکریزی، احداث ۲۵ دستگاه پل بزرگ که بزرگترین آن به طول ۳۲۰ متر و با دهانه ۱۵۶ متر است، اجرای ۲۵ کیلومتر دیواره حائل، اجرای سه دستگاه دیوار خاک مسلح، اجرای ۳۷ کیلومتر داکت بانک تأسیسات، احداث ساختمان عوارضی ویژه و نیز احداث سردر تونل‌ها از دیگر اقدامات عمده انجام شده در منطقه یک آزادراه تهران–شمال است.

تغییرات عمده طرح در منطقه یک

۷۰ درصد تغییر در طراحی تأسیسات الکترومکانیکال در مقایسه با طرح اولیه برای ارتقای استانداردها، ۹۵ درصد تغییر طراحی در روسازی (روسازی آسفالتی به بتنی)، بیش از ۲۴۷ مورد تغییر طراحی عمده یا افزایش مقادیر در بخش زیرسازی، ۹۰ درصد تغییرات در ورودی و خروجی تونل‌ها، ۸۴ مورد تغییرات در اجرای دیوارهای حائل با افزایش طول دیوارها از ۱۲ به ۲۳ کیلومتر، تغییرات در طول تونل‌ها-گالری‌ها- فالس تونل‌ها به میزان ۱.۶ کیلومتر در ۱۳ مورد، ۱۰۰ درصد طراحی قطعه F برای اتصال به جاده چالوس- ۱۰۰ درصد تغییرات در طراحی سازه عوارضی، ۲۳ مورد تغییرات در عرشه پل‌ها، تغییرات در طراحی برای ایمن‌سازی رودخانه‌ها و کاهش اثرات زیست محیطی و طراحی واریانت رانش کیلومتر ۲۸ تغییرات عمده طرح در منطقه یک آزادراه تهران شمال است.

گفتنی است که در مجموع ۴۵ درصد طراحی‌ها در منطقه یک طی سه سال گذشته تغییر یا با طراحی جدید انجام شده است.

به گزارش ایسنا، آزادراه تهران – شمال پروژه بزرگ راه‌سازی در کشور است که در چهار قطعه ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ کیلومتری شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل می‌کند. مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود.

باید خاطرنشان کرد: قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد-چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، در حالی که اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.