به گزارش کسب و کار نیوز گفت: بزرگترین دستاوردی که بعد از انقلاب در حیطه علم داشتیم، اعتماد به نفسی است که پژوهشگران و علمای ما پیدا کردند که این همان نتیجه خودباوری و اعتماد به نفس است و به عنوان بزرگترین پارامتر برای پیشرفت پژوهش محسوب میشود.
دکتر غلامحسین مجذوبی افزود: در حال حاضر در کشور برای پیشرفت و انجام پژوهش وارد شده و به پژوهش میپردازیم که بعد از انقلاب تلاش خود را کردهایم و با وجود مشکلاتی که در سر راه پژوهش وجود داشته، در برخی از زمینهها موفق بودهایم.
وی با بیان اینکه پژوهش حاصل سه پارامتر کنجکاوی، تحت فشار بودن و منفعت طلبی است، تصریح کرد: تحت فشار قرار گرفتن باعث ایجاد پژوهش در جامعه میشود همانگونه که با تحت فشار قرار بودن توانستیم در صنایع نظامی پیشرفتهایی خوبی نسبت به قبل از انقلاب داشته باشیم به طوریکه قبل از انقلاب قادر به ساخت یک فشنگ هم نبودیم اما اکنون قادر به ساخت تانک، موشک و … هستیم.
معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا عنوان کرد: چهل سال بعد از انقلاب زمان زیادی برای رشد و بالندگی کشور ما نیست به طوریکه ۱۵ سال اول را در جنگ و دوران سازندگی گذراندیم و بیشتر پژوهش و پیشرفتهای علمی ما از سال ۷۲ به بعد به طور رسمی آغاز شد و میتوان گفت، ما در ۲۵ سال اخیر، جهش علمی خوبی داشتهایم.
وی منفعت طلبی را یکی از راههای رسیدن به پژوهش عنوان و تصریح کرد: سرمایه گذاران و کارخانه داران ما برای فروش بیشتر و سود بهتر، باید اقدام به پژوهش و تحقیقات کاربردی کنند تا در بازار رقابت با همکاران خود موفق باشند.
مجذوبی خاطرنشان کرد: بخش مهمی از پژوهش حاصل رقابت است که ما در این بُعد ضعیف عمل کردهایم چرا که صنایع رقابتی زیادی نداریم و آنجایی که باید خصوصی سازی صورت بگیرد، این امر محقق نشده و از طرفی دیگر بسیاری از صنایع بزرگ استان دولتی هستند که در اینگونه صنایع رقابتی وجود ندارد.
وی افزود: در استان همدان ۱۶۰۰ واحد تولیدی وجود دارد که از این میزان تنها ۷۰ واحد دارای بخش R&D هستند که از این تعداد فقط ۷ واحد در این زمینه فعال بوده و اعتقاد به پژوهش دارند.
این مقام مسئول عنوان کرد: در زمینه انتشار مقاله عملکرد خوبی در دنیا داریم به طوریکه در سال ۲۰۱۸ همچنان رتبه ۱۶ دنیا، رتبه دوم کشورهای غیرمتعهد و رتبه نخست کشورهای اسلامی را به خود اختصاص دادهایم که رتبههای افتخارآمیزی هستند.
وی تأکید کرد: از سال ۷۷ تا کنون حدود ۶۰۰ هزار مقاله توسط محققان کشور منتشر شده که قبل از انقلاب این میزان بسیار ناچیز بوده و بعد از انقلاب نیز تا حدود سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد مقالات آنچنانی در مجلات بینالمللی به ثبت نرساندهایم و به یکباره با نرخ و شتاب فراوانی افزایش داشتهایم.
مجذوبی با اشاره به آمار خوب ایران در انتشار مقالات، خاطرنشان کرد: جمعیت کشور ما یک درصد جمعیت دنیا است که به میزان همین یک درصد نیز در تولیدات مقالات حرفی برای گفتن داریم.
وی بااشاره به نقاط ضعف در برخی از آیتمهای پژوهشی، عنوان کرد: کشور ما در حوزه اختراع بسیار ضعیف است به طوریکه رتبه پایینی در سطح جهانی داریم و ضعیف عمل کردهایم به گونهای که کره جنوبی ۳۲ هزار اختراع به ثبت رسانده که این میزان در ایران به تعداد انگشتان دست است که با توسعه پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان، این آمار رو به بهبود است.
معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: یکی از عللی که در حوزه اختراعات ضعیف هستیم این است که کپی رایت و عدم مالکیت معنوی در کشور ما وجود دارد و متأسفانه در ایران، افراد از افشای اختراعات خود میترسند که امیدواریم این مشکل برطرف شود.
همدان در حوزه پژوهش حرف برای گفتن دارد
وی با بیان اینکه استان همدان در حوزه پژوهش حرفی برای گفتن دارد، عنوان کرد: جمعیت استان همدان، ۲ درصد میزان کشور است که تولیدات علمی ما ۲.۴ تولیدات کشوری بوده که حدود ۱۵ هزار مقاله تولید میشود که بیشترین میزان متعلق به دانشگاه بوعلی سینا و سپس دانشگاه علوم پزشکی است.
مجذوبی با بیان اینکه ۷۵ درصد مقالات دانشگاه بوعلی سینا در سطح Q1و Q2 قرار دارند، افزود: دانشگاه بوعلی سینا رتبه دهم را بین دانشگاههای جامع کشور به خود اختصاص داده است که در بُعد کیفیت مقالات منتشر شده رتبه سوم تا چهارم در کشور را دارد.
وی ادامه داد: یکی از دلایل پیشرفت ما در تولید مقالات اینترنت است و در جامعه امروز همه کشورها در حال پیشرفت هستند و هر کشوری که از فرصتهای خود به خوبی استفاده کند و نیروی انسانی را در این حوزه بهتر به کار گیرد، موفق تر خواهد بود.
این مقام مسئول با بیان اینکه همه مقالات در دنیا کاربردی هستند، گفت: پایگاههای علمسنجی زیادی در دنیا راه اندازی شده که معیارهایی برای آنها در نظر گرفته شده است به طوریکه مثلاً در اختراع به برخی از مقالات فناورانه گفته میشود و در آماری که اخیراً به چاپ رسیده فقط یک درصد از مقالات کاربردی هستند و اینگونه نیست که همه مقالات در صنعت به کار گرفته شوند.
وی با بیان اینکه در دانشگاه بوعلی سینا ۲۰ محقق در زمینه مقالات فناورانه شناخته شدهاند، تصریح کرد: درست است که دانشگاه و صنعت باید ارتباط داشته باشند اما هر کدام از این دو باید دوطرفه در این زمینه وارد شوند به طوریکه صنعت در صورت بروز مشکل به دانشگاه مراجعه کند و دانشگاهی که نتواند مشکل صنعت در جامعه را حل کند، کاربردی نخواهد بود.
مجذوبی با بیان اینکه انگیزه تأسیس دانشگاه بوعلی سینا توسط دکتر اعتماد، طرح معضلات استان بوده است، تأکید کرد: دانشگاه بوعلی با ۱۰ هزار دانشجو، دو هزار و ۵۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی، ۷۰۰ دانشجوی دکترا، ۴۵۰ استاد، ۱۳۰ دانشیار، ۵۰ استاد با این پتانسیل علمی اگر نتواند مشکلی از مشکلات استان را حل کند خود ما نیز میگوئیم که این دانشگاه به درد نمیخورد.
صنعت برای ارتقا محصولاتش سراغ دانشگاه بیاید
وی ادامه داد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه ارتباطی دوسویه است به طوریکه نمیتوانیم به صنعت التماس کنیم که برای ارتقای محصولات شما به سراغ دانشگاه بیایند بلکه صنعت نیز باید به صورت خودجوش در این زمینه وارد شود.
این مقام مسئول افزود: بسیاری از اساتید ما ارتباطات خوبی با صنعت دارند و تحقیقات خرد و کلان زیادی انجام میدهند، همچنین در دانشگاه بوعلی مرکز رشد وجود دارد و ۴۰ شرکت پیشرو و دانش بنیان مشغول هستند.
وی با بیان اینکه دانشگاه بوعلی در حال حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین است، تصریح کرد: دانشگاه کارآفرین طرحی نو در دنیا است که ما این موضوع را در دانشگاه بوعلی راه اندازی کردهایم البته نباید فراموش شود که دانشگاهها اداره کار و سازمان صنعت و معدن نیستند که کار تولید کنند بلکه باید فرهنگ کارآفرینی را در بین دانشجویان ایجاد کنند و خود دانشجویان نیز این فرهنگ را داشته باشند.
مجذوبی گفت: حدود ۶۰ درصد فارغالتحصیلان دانشگاه بوعلی سینا در مقطع کارشناسی، ۸۶ درصد فارغالتحصیلان مقطع ارشد و ۹۴ درصد از فارغالتحصیلان مقطع دکترا این دانشگاه مشغول به کار هستند که رتبه ششم در کشور را از لحاظ اشتغال فارغالتحصیلان به خود اختصاص دادهایم.
وی افزود: بالاترین رشتههای مشغول به کار در کشور مربوط به رشته مکانیک با ۵۹ درصد و سپس رشتههای برق، عمران و مکانیک در رشتههای پایین است.
معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: علوم به دو بخش علوم پایه و کاربردی تقسیم میشوند که علوم پایه معمولاً عمر زیادی دارند و علوم کاربردی عمر کوتاهی دارند به طوریکه در کشورهای پیشرفته بیشترین اعتبارات پژوهشی خود را صرف علوم پایه میکنند.
علوم پایه اساس بسیاری از علوم است
وی با بیان اینکه علوم پایه مبنا و اساس بسیاری از علوم است، یادآور شد: بسیاری از علومی که در طراحیها و صنایع بزرگ استفاده میشود، از علوم پایه نشأت میگیرد.
مجذوبی تأکید کرد: در کشور ما با توجه به شرایط موجود، اولویت با پژوهشهای کاربردی است که البته با توجه به نیاز صنعت باید صورت بگیرد.
وی بیان کرد: طی سالیان بعد از انقلاب در حوزههای داروسازی، هوافضا، نظامی، پزشکی، زیست فناور، ساخت سازههای بزرگ مانند تونل سازی، مترو، سدسازی، اتوبان و … عملکرد خوبی داشتهایم اما در حوزههای خودروسازی، الکترونیک و ابزارهای اندازهگیری بسیار ضعیف هستیم به طوریکه ابزارهای اندازهگیری همانند میکروسکوپ یکی از الزامات تحقیقات پژوهشی است و تحریمها باعث شده کیفیت پژوهش کاهش پیدا کند.
مجذوبی عنوان کرد: علاوه بر موارد گفته شده در صنایع هواپیماسازی، نساجی، لوازم برقی، مهندسی مواد، مهندسی پزشکی، لوازم خانگی ضعیف هستیم که باید نقاط ضعف و قوت خود را بسنجیم.
وی با بیان اینکه در حوزه سلامت و پزشکی وضعیت خوبی در سطح کشور داریم، گفت: تمامی خدمات پزشکی در سطح کشور به طور شایسته ای ارائه میشود و بیماران سرگردانی زیادی برای انجام درمان پزشکی در کشور نخواهند داشت.
معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا درباره رشتههای موفق این مجموعه بیان کرد: ۳۳ درصد از تولیدات علمی دانشگاه بوعلی متعلق به رشته شیمی با ۱۹۰ مقاله از ۶۰۰ مقاله بوده و جایگاه اول را دارد و پس از آن رشته مهندسی با ۱۱۵ عنوان مقاله و رشته کشاورزی با ۸۰ عنوان مقاله جز رشتههای برتر این دانشگاه هستند و پس از این رشتهها، مواد، برق، مکانیک و عمران موفقیتهای خوبی داشتهاند.
وی در پاسخ به سوال مهاجرت نخبگان از استان و کشور نیز گفت: کشور ما در لیست ۲۰ کشور مهاجر فرست دنیا نیست اما در آمار نخبگان و افرادی که معدل بالای تحصیلی دارند، از ۳۳۰ نخبه استان همدان، فقط ۱۰ درصد به خارج از کشور مهاجرت کردند و ۷۰ درصد این تعداد در تهران سکونت داشته و ۱۵ درصد مابقی در سایر شهرهای کشور هستند.
مجذوبی با بیان اینکه دانشگاههای ما باید برای شرایط سخت تحریم نظریه دهند، خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشت دانشگاههای کشور را با دانشگاههای برتر جهانی مقایسه کنیم چرا که ما اول راه هستیم و راه طولانی برای طی کردن در پیش داریم.
وی اظهار کرد: در کشورهای غربی دانشگاهها درآمدزایی دارند و اغلب توسط کمکهای مردمی اداره میشوند به طوریکه بودجه دانشگاهها به اندازه درآمد نفتی کشور ما است چرا که آنها به فکر سرمایه گذاری علمی هستند.
دانشگاه علمی و کاربردی دانشگاهی منعطف و تقاضامحور است
دانشگاهها نمیتوانند شکل بازاری و تجاری به خود بگیرند
رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان همدان نیز در دفتر ایسنا گفت: اگر بخواهیم دستاوردهای آموزش عالی را بررسی کنیم میبینیم که بعد از وقفهای که در حوزه انقلاب فرهنگی رخ داد، دانشگاهها در کنار جامعه قرار گرفتند.
دکتر محمود تعجبی افزود: دانشگاهها نمیتوانند شکل بازاری و تجاری به خود بگیرند و مشکلات جامعه را برطرف کنند بلکه صنعت باید به دنبال دانشگاهها بیاید.
وی تأکید کرد: آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی دورههای مختلفی را پشت سر گذاشت به طوریکه در دورهای وظیفه آموزش را برعهده داشت و بر اساس سیاستهای کلان کشور آموزشها، توسعه پیدا کرده و دانشگاهها متنوع شدند و زیر نظامهای آموزشی با توجه به نیاز روز جامعه ایجاد شدند که دانشگاههای فنی و حرفهای و علمی و کاربردی برای تربیت نیروهای ماهر و آچار به دست برای نیاز بازار و اشتغال ایجاد شد چرا که در دورهای، کشور به این نتیجه رسید که کارشناسی و کارشناسی ارشد، دیگر پاسخگوی نیاز کشور نخواهد بود.
وی با بیان اینکه امروزه اشتغال اولویت اول خانوادهها و دولت در جامعه است، تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی با عمری ۲۵ ساله مولود انقلاب است و رسالت این دانشگاه به گونهای بوده که هرزمان که کاری از آن خواسته شده در کنار جامعه بوده است.
رئیس دانشگاه علمی – کاربردی استان همدان عنوان کرد: دانشگاه هم در دوران جنگ در مسائل تحقیقاتی و راهبردی و پس از جنگ نیز در دوران بازسازی و سازندگی در کنار صنعت به بازسازی کشور مشغول بوده است و توانسته نیاز جامعه را در حد توان خود پاسخ دهد.
وی بااشاره به نقاط ضعف دانشگاه علمی- کاربردی، تصریح کرد: نارساییها در دانشگاهها نباید نادیده گرفته شود به طوریکه ما ضعف بسیاری در تجهیزات آزمایشگاهی داریم.
آموزش جدای از اقتصاد نیست
تعجبی بیان کرد: ما فراز و نشیب زیادی در اقتصاد داریم و آموزش نیز جدای از اقتصاد نیست، هر زمانی که اقتصاد توسعه پیدا کند، آموزش نیز بهبود مییابد چرا که این دو به صورت تعاملی همدیگر را توسعه میدهند.
وی افزود: رسالت آموزش عالی در دورههای مختلف متفاوت شده است به طوریکه در دورهای گفته میشد دانشگاهها آموزش محور باشند، در دورهای به پژوهش محور شدن دانشگاهها تأکید شد و اکنون نیز از دانشگاهها کارآفرین بودن را میخواهند که دانشگاهها در حال تطبیق دادن خود با شرایط روز هستند و آموزشهای مهارتی در دانشگاهها تدریس میشود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دانشگاه علمی- کاربردی با ربع قرن فعالیت در دو مقطع کاردانی و کارشناسی فارغالتحصیل به جامعه ارائه داده و جز دانشگاههای منعطف است به طوریکه رشتههای این دانشگاه با توجه به نیاز جامعه و نیاز دانشجو، تدریس شده و تقاضامحور است.
وی اضافه کرد: سرعت تغییرات ما در جهان بسیار بالا است و دانشگاه علمی- کاربردی با انعطاف بالا، خود را همسو با تغییرات و نیازهای جامعه تغییر میدهد و پاسخگوی نیازهای جامعه است.
تعجبی تصریح کرد: رسالت ما در دانشگاه علمی- کاربردی تولید علم و گسترش مرزهای دانش نیست، گرچه در این مسیر گامهایی برداشته شده و در تولید مقاله و چاپ کتاب افتخارات بسیاری داشتهایم اما مأموریت اصلی ما ایجاد مهارت در دانشجو است به طوریکه به دنبال توسعه و ارتقای صنعت هستیم.
وی افزود: ما به دو شکل میتوانیم مراکز علمی و کاربردی ایجاد کنیم، گونهای در جوار مرکز و گونهای در کنار بخش خصوصی که از این دو طریق هم به صنعت و هم به متقاضیان پاسخ داده میشود.
رئیس دانشگاه علمی- کاربردی همدان تصریح کرد: به دنبال ایجاد تفاهم نامه با دانشگاههای مادر برای ایجاد مهارت آموزی و جذب دانشجویان در بازار هستیم.
وی با بیان اینکه اگر در دانشگاهی تولید ایده رخ ندهد آن دانشگاه مرده است، افزود: دانشجویی که در خارج از دانشگاه بتواند اشتغالی ایجاد کند که به درد جامعه بخورد، موفق خواهد بود و دانشگاهی موفق است که در درجه اول تمام نیازهای منطقه خود و در درجه دوم نیازهای کشور را برطرف کند.
وی تأکید کرد: درست است که دانشگاه باید دانشجو را برای بازار کار آماده کند اما وظیفه سایر ادارات چه میشود؟ همه انتظارات را نباید از دانشگاهها داشت چرا که برخی گلایه دارند که چرا ۴ میلیون فارغالتحصیل بیکار در جامعه داریم؟ پس بقیه ارگانها در این چندسال چه کاری انجام میدادند؟
رتبه برتر همدان در مدیریت سکته حاد مغزی و قلبی
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه حوزه سلامت یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است، گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی و زیرساختهای عمرانی پیشرفت خوبی داشتیم به طوریکه ساخت بیمارستانهای پیشرفته در شهرستانها، ساخت مرکز جامع تحقیقاتی سرطان، بیمارستان مجهز بخش سوختگی بعثت و … در حوزه زیرساختهای پزشکی در استان همدان صورت گرفته است.
جعفر شاهرخی عنوان کرد: در دورانی پزشکان هندی در کشور ما کار طبابت بر بیماران را انجام میدادند و امروزه دانشجویان هندی در حوزه بینالملل در دانشگاههای ما مشغول فراگیری دروس مربوط به پزشکی هستند.
وی تصریح کرد: معاونت اجتماعی این مجموعه در کل کشور موفق به کسب رتبه اول کشور شده که اتفاق خوبی در سطح کشور است و پیشرفتهای خوبی داشتهایم.
وی افزود: از سال ۵۷ تا ۹۷ بیش از ۸۰۰ باب واحد بهداشتی در حوزه علوم پزشکی ایجاد شده و رشد امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۵ سال ارتقا یافته است.
شاهرخی عنوان کرد: رشد درصد واکسیناسیون در استان همدان از ۴۰ درصد به ۹۹ درصد بوده، میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال از ۸۰ در ۱۰۰۰ به ۱۳.۶ و میزان مرگ و میر مادران باردار از بیش از ۱۰۰ مورد به ازای ۱۰۰۰ زایمان به کمتر از ۲۰ مورد رسیده به طوریکه سال گذشته موردی نداشتیم و امسال فقط یک مورد در بیمارستان بوعلی و یک مورد در بیمارستان علوم پزشکی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: کاهش درصد زایمان توسط افراد دوره ندیده از بیش از ۵۰ درصد به صفر رسیده که این مسأله هم باعث مرگ مادر و هم نوزاد میشد، افزایش درصد اماکن عمومی دارای معیارهای بهداشتی شهری به ۹۹ درصد رسیده و با ایجاد سامانه یکپارچه بهداشتی (سیب) اطلاعات ۹۵ درصد جامعه استان همدان به ثبت رسیده است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در مدیریت سکته حاد قلبی و سکته حاد مغزی موفق به کسب تندیسهای برتر در این زمینه شده است.
عملکرد چشمگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان
مدیرکل آموزش دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تغییرات دانشگاه علوم پزشکی نسبت به قبل از انقلاب بسیار ملموس است به طوریکه تعداد زیادی از دانشجویان پاکستانی و هندوستانی برای ادامه تحصیل در حوزه پزشکی در استان همدان متقاضی هستند.
دکتر سیدمحمدصادق حسینی افزود: توسعه خدمات پزشکی در مناطق محروم، توسعه و ایجاد شبکههای بهداشتی و درمانی، افزایش فرهنگ سلامت جامعه، افزایش امید به زندگی و افزایش سلامت مادران و نوزادان، افزایش و توسعه کارخانههای داروسازی و بهبود واکسیناسیونها در کشور، بخشی از پیشرفتهای علوم پزشکی بعد از انقلاب بوده است.
وی به بیان آمار مقایسهای از سال ۵۷ تا ۹۷ پرداخت و تأکید کرد: در سال ۵۷ تعداد ۶۰ دانشجوی پزشکی در سه رشته پزشکی، بهداشت و پرستاری مشغول به تحصیل بودند که اکنون به ۶ هزار و ۵۸ دانشجو در ۱۳۰ رشته مقطع افزایش پیدا کرده است.
وی عنوان کرد: اکنون در همدان ۱۰ رشته فقط در حوزه دندانپزشکی و دستیاری دندانپزشکی با ۱۰۴ دانشجو و ۱۹ رشته تخصصی پزشکی داریم که درصدد افزایش این میزان هستیم و ۳۵۹ دانشجوی تخصص در استان مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۲۹ رشته در مقطع ارشد، ۱۲ رشته درphd و۲ رشته در فوق تخصصی فعال است.
وی افزود: ۴۵۳ عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به تدریس هستند که یکی از اقدامات ما تغییر هرم هیئت علمی است به طوریکه نسبت مربی به استادیار و استاد در حال تغییر است.
مدیرکل آموزش دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: در افزایش فضاهای بیمارستانی، در اعتباربخشی ها رتبههای بالایی را به دست آوردیم و در شاخصهای مراکز درمانی تعداد فضاهای مراکز درمانی از ۳۶ هزار و ۴۰۰ مترمربع به ۱۵۷ هزار مترمربع ارتقا یافته است.
وی تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی روند خوبی در حوزههای درمانی، پزشکی، آموزشی، پژوهشی داشته و آینده خوبی برای این مجموعه پیش بینی میشود.
وی افزود: در بخش آموزشی طی سالهای مختلف پیشرفت خوبی را شاهد بوده ایم که امیدواریم در بخش پژوهشی نیز پیشرفتهای لازم را کسب کنیم.
گزارش از: سمانه پورعبدالله، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان
انتهای پیام