صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / استحکام سازه های خشتی در قیاس با مصالح امروزی بیشتر است
استحکام سازه های خشتی در قیاس با مصالح امروزی بیشتر است

معاون سازمان میراث فرهنگی:

استحکام سازه های خشتی در قیاس با مصالح امروزی بیشتر است

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه دوام بناها با معماری خشتی در مقایسه با مصالح امروزی بیشتر است، گفت: بسیاری از مهندسان کنونی به اشتباه، دوام نداشتن بناهای خشتی را دلیلی بر استفاده از سایر مصالح برای ساخت و سازها می دانند.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدحسن طالبیان در نخستین کارگاه بین‌ المللی معماری خشتی در یزد با تبیین برخی چالش‌ها درباره معماری خشتی افزود: هرچند این معماری در بخشی از بافت تاریخی شهر یزد حفظ‌ شده است اما خارج از این بخش، بناهایی با معماری غیر ایرانی احداث‌ شد که نشان از وارد نشدن سازمان نظام‌مهندسی به موضوع در زمینه صدور مجوزهاست.
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها نیز باید در زمینه شناخت، معرفی و ارتقای آگاهی نسبت به استفاده انواع مصالح معماری خشتی تلاش کنند.
طالبیان با یادآوری استحکام بناهایی خشتی در مقایسه با سایر بناها در مقابل سیل و زلزله اظهار داشت: بسیاری از مهندسان امروزی به اشتباه دوام نداشتن بناهای خشتی را دلیلی بر استفاده از سایر مصالح برای ساخت و ساز عنوان می کنند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که در زلزله بم و سیل خوزستان، بناهای خشتی نسبت به ساختمان‌‌های جدید آسیب کمتری دیدند و اکثر آسیب به بناهای خشتی نیز به دلیل عدم رعایت برخی نکات فنی در معماری و یکپارچه نبودن این سازه‌ها بود.
معاون سازمان میراث فرهنگی با تأکید بر رفع دغدغه‌ها و مشکلات ساکنان بافت تاریخی متناسب با پیشرفت فناوری اظهار داشت: باید به نیازهای ساکنان این مناطق به پیشرفت فناوری پاسخ داده شود تا در بافت بمانند و ماندگاری آن حفظ شود.
طالبیان همچنین با تأکید بر حفظ بناهای خشتی روستاهای خالی از سکنه گفت: برای رفع این چالش‌ها اقدامات قابل قبولی با تعامل دانشگاه‌ها و پایگاه میراث جهانی انجام‌شده و در حال تدوین و انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی برای ایجاد مرکز تحقیقات ساختمان هستیم.
وی با یادآوری اینکه معماری خشتی قدمتی به درازای تاریخ در کشور دارد، گفت: برای مثال، دوسوم بنای تخت جمشید از خشت ساخته‌شده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی افزود: در ۱۰۰ سال اخیر از معماری خشتی غفلت شد و هرچند هنوز در برخی مناطق بناهایی با معماری خشتی ساخته می‌شود اما این نوع معماری در حال فراموشی است.
وی با تأکید بر ضرورت تعامل کشورها برای حفظ معماری خشتی تصریح کرد: بناهای رهاشده می‌توانند به‌عنوان الگوی ایجاد کارگاه‌های آموزشی و اشتغال‌زایی انتخاب شوند.
نخستین کارگاه بین‌المللی «معماری خشتی، شهر میراث جهانی یزد» امروز یکشنبه به مدت یک هفته با رویکرد بررسی مشکلات و چالش‌های حفاظت این شهر تاریخی در دانشگاه یزد شروع به کارکرد.
این کارگاه با حضور تعدادی از استادان معماری و شهرسازی کشور برگزار و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهینامه معتبر اعطا می‌شود.
سکونت‌گاه‌های استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و یزد به‌عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است که ۲۰۰ هکتار عرصه آن در ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در کراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
با توجه به غنای یزد ازلحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر این استان در فهرست میراث جهانی ثبت شد، که پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، باغ‌های دولت‌آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات‌های زارچ و حسن‌آباد ثبت جهانی شد.
یزد گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می‌توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه‌ها، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب‌انبارها، باغ‌های تاریخی، بادگیرها و بازارچه‌ها اشاره کرد.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.
۷۵۳۲ / ۲۰۴۷/

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.