صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / پیش از انقلاب مقوله”دانش‌بنیان”وجود نداشت/قبلاً تکنولوژی را وارد می‌کردیم و الان آن را می‌سازیم

پیش از انقلاب مقوله”دانش‌بنیان”وجود نداشت/قبلاً تکنولوژی را وارد می‌کردیم و الان آن را می‌سازیم

رئیس پارک و علم فناوری خراسان رضوی گفت: قبل از انقلاب مسئله‌ای به عنوان شرکت دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در ایران نداشتیم.

فناوری - دانش بنیان

رضا قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: مفهوم دانش بنیان کمتر از ۱۰ سال و پارک‌های علم و فناوری هم نزدیک به دو دهه است. عقب بودن دانشگاه‌های ایران در قبل از انقلاب هم دلیلی بر این موضوع است که این مفاهیم قبل از انقلاب در ایران وجود نداشته است.

وی افزود: موضوع پارک‌ها، مراکز رشد و مراکز فناور قدمتی نزدیک به ۷۰ سال دارد اما در ایران به ۲۰ سال می‌رسد و این مفاهیم، موضوعات جدیدی در دنیا نیست. در واقع می‌توان گفت که پارک‌ها و مراکز رشد و محصولات آن‌ها که همان واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان است، محصول انقلاب هستند.

رئیس پارک و علم فناوری خراسان رضوی ادامه داد: چون این موضوعات قبل از انقلاب نبوده نمی‌توان مقایسه‌ای انجام داد اما شاید مهمترین مسئله دیدگاه است. این دیدگاه قبل از انقلاب این بوده که خط تولید را به داخل بیاوریم به این طریق که در یک کارخانه به تولید، مونتاژ و تا حدودی به ساختن بپردازیم. بارزترین نمونه این موضوع شرکت‌های خودروسازی هستند که یک تکنولوژی را با پول نفت به داخل ایران می‌آورد، در ایران مستقر می‌شد و این تکنولوژی به ایرانیان آموزش داده می‌شد.

“ما می‌توانیم ” بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی

قنبری اضافه کرد: اصلی‌ترین مسئله‌ای که انقلاب و پس از آن جنگ به وجود آورد، شعار ما” می‌توانیم” بود که مهمترین نیاز در فناوری نیز محسوب می‌شود. گاهی با سرمایه صنعت می‌خریم و گاهی با دانش خود آن را می‌سازیم. بزرگترین سرمایه‌ای که به جوانان کشور تزریق شده همین موضوع است.

قبلاً تکنولوژی را وارد می‌کردیم اما الان آن را می‌سازیم

وی گفت: اتفاقی که امروزه در ایران و در حوزه پارک‌های علم و فناوری رخ می‌دهد این است که فکر می‌کنیم و بر اساسی دانشی که در ایران وجود دارد، مهارتی که صنعت به آن رسیده و دانشگاه‌ها آن را تولید کرده‌اند، به تولید محصول به معنای که توسعه علم و تکنولوژی و ساختن محصول با هدف برطرف کردن نیاز، رسیده‌ایم. قبلاً تکنولوژی را وارد می‌کردیم اما الان آن را می‌سازیم. فعالیت و روندی که در دو دهه اخیر رخ داد، اصلاً با روند و نگاه قبل انقلاب قابل قیاس نیست یعنی از نگاه کارخانه‌داری به نگاه صنعت‌داری تغییر کرده‌ایم

رئیس پارک و علم فناوری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در ۵ سال اخیر رتبه ایران در نوآوری از ۱۳۰ به حدود ۶۰ رسیده و رتبه علمی ایران هم در بین کشورهای جهان ۱۶ است. در گذشته باید به عنوان یک کشور پول‌دار نفتی باید صنعت را می‌خریدیم و آن را در کشور مستقر می‌کردیم و خودمان در تولید و توسعه آن نقشی نداشتیم.

قنبری یادآور شد: در زمینه نوآوری در جهان در ۵ کشور اول قرار داریم که این موضوع حاکی از آن است که نگرش و رویکرد نسبت به گذشته تفاوت بسیار دارد. تعداد محصولات و اشتغال دانش بنیان و فناور نشان‌دهنده رشد نوآوری در کشور است هر چند از آن افقی که تعریف کرده‌ایم عقب هستیم. نسبت تولید ناخالص ملی توسط شرکت‌های دانش بنیان به تولیدات ناخالص کل کشور بسیار ناچیز است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.