صفحه اصلی / اسلایدر / بحران تامین آرد شب عید نانوایی ها
بحران تامین آرد شب عید نانوایی ها

هزینه بسیاری از واحدهای نانوایی با درآمدشان به نقطه سر به سر رسیده است

بحران تامین آرد شب عید نانوایی ها

بسیاری از نانوایی‌ها به دلیل کمبود آرد آزاد سهمیه پخت نان را کاهش داده اند و بسیاری نیز به دلیل نداشتن آرد برای پخت نان مجبور به تعطیلی نانوایی‌های خود شده اند.

شایلی قرائی

محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی با اشاره به اینکه مشکل کمبود آرد در نانوایی ها همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه سامانه جامع آرد و نان به تازگی راه اندازی شده است، همچنان نانوایی ها با مشکل کمبود  آرد روبرو هستند چرا که همانند گذشته امکان خرید آرد با کیفیت از کارخانه ها وجود ندارد. وی افزود: هم اکنون بازرگانی دولتی قطره چکانی گندم را در اختیار کارخانه های آرد سازی قرار می دهد که این امر موجب شده است تا نتوانیم آرد مورد نیاز را تامین کنیم. کرمی با بیان اینکه در شرایط کنونی امکان انتخاب آرد از کارخانه های منتخب آرد سازی وجود ندارد، گفت: با وجود آنکه  در سال ۹۳ همزمان با آزادسازی نرخ نان، امکان خرید آرد از هر کارخانه های آرد سازی وجود داشت، اما در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد که انتظار می رود در روزهای آتی مشکل کمبود آرد در واحدهای نانوایی مرتفع شد.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنکه بازرگانی دولتی با راه اندازی سامانه جامع آرد و نان در سراسر کشور در نظر دارد که از سودجویی احتمالی جلوگیری کند، اما بروز برخی اشکالات در این سامانه موجب شده است که سهمیه آرد برخی نانوایی ها به طور کامل حذف یا کاهش یابد از اینرو انتظار می رود مشکل سامانه هر چه سریع تر مرتفع شود. وی از منتفی بودن افزایش قیمت نان تا پایان سال خبر داد و گفت: با توجه به آنکه تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده است، از این رو قیمت نان گران نخواهد شد تا هزینه های دستمزد و بیمه برای سال آینده مشخص شود. رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی با اشاره به اینکه بسیاری از واحدها به نقطه سر به سر رسیدند، بیان کرد: هم اکنون هزینه بسیاری از واحدهای نانوایی با درآمدشان به نقطه سر به سر رسیده است، حال باید منتظر ماند و دید که قیمت دستمزد، بیمه و سایر هزینه های سربار برای سال آینده چقدر افزایش می یابد تا براساس آن پیشنهاد خود را به ستاد تنظیم بازار اعلام کنیم.

هیچ یک از نانوایی ها سهمیه خود را دریافت نکردند

کوشا ابراهیمی، کارشناس تنظیم بازار

با وجود راه اندازی سامانه تامین آرد پیش بینی می شد مشکلات تامین آرد نانوایی ها برطرف شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و هم چنان نانوایی ها با مشکلات کمبود آرد روبرو هستند. تامین نیاز بازار شب عید از مدت ها قبل باید آغاز می شد که هنوز تا به امروز چاره ای اساسی برای آن نشده است. برخی نانوایی ها به طور کامل با مشکل عدم توزیع آرد روبرو هستند. به عبارتی برخی نانوایان به سبب دارا بودن سه نانوایی سه دفعه برای دریافت سهمیه آرد هر یک از نانوایی ها ثبت نام کردند که سامانه آنها را به طور کامل حذف کرده است که به این ترتیب هیچ یک از نانوایی ها سهمیه خود را دریافت نکردند و با مشکل عدم توزیع آرد در واحدهای خود روبرو هستند.

از طرفی دیگر کاهش و کمبود آرد با توجه به بالا بودن هزینه های نانوایی، باعث شده تعداد کارگران نانوایی ها کاهش پیدا کند ویا برخی از نانوایی ها مجبور شده اند دستگاه پخت نان را به شکل ماشینی تغییر دهند. ن آن

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.