صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / تولید یک میلیون تن تولید محصولات زراعی، باغی و دامی مشهد
تولید یک میلیون تن تولید محصولات زراعی، باغی و دامی مشهد

تولید یک میلیون تن تولید محصولات زراعی، باغی و دامی مشهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طرقبه شاندیز گفت: تولید محصولات زراعی، باغی و دامی شهرستان مشهد حدود یک میلیون تن است.

محصول کشاورزی

به گزارش کسب و کار نیوز، مسعود جوان‌بخت در نشست خبری کاروان رسانه انقلاب در محل فرمانداری مشهد، اظهار کرد: سطح زیر کشت استان ۱۰ درصد و میزان دام‌پروری ۱۱ درصد است. میزان محصولات زراعی در سال ۵۶، حدود ۲۸۸ هزار و ۵۰۷ تن بوده که در سال ۹۶ این رقم به ۵۴۸ هزار و ۱۶۸ تن رسیده و دو برابر رشد داشته است.

وی افزود: محصولات باغی نسبت به سال ۵۶، هفت برابر، محصولات دامی پنج برابر، شیرخام چهاربرابر، گوشت قرمز سه برابر، مرغ ۱۸ برابر و تخم مرغ ۱۳ برابر رشد داشته‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طرقبه شاندیز خاطرنشان کرد: تولید گندم در سال ۵۶، حدود ۳۵ هزار تن بوده که در سال ۹۶ به ۵۳ هزار تن رسیده، تولید جو نیز در سال ۵۶، حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ بوده که در سال ۹۶ به ۳۷ هزار و ۴۱ تن رسیده است.

جوان‌بخت در خصوص پیشرفت‌های حوزه عمرانی بخش کشاورزی، گفت: اجرای سیستم‌ها یا شبکه مدرن آبیاری موجب افزایش بهره‌وری از آب شده است. قبل از انقلاب کل شهرستان مشهد مجهز به سیستم آبیاری بوده و در حال حاضر سطح بهره‌برداری از روش‌های جدید آبیاری ۱۴ هزار هکتار شده که حدود ۵۶۰ برابر افزایش یافته است.

وی در زمینه لایروبی و ترمیم قنوات، بیان کرد: این امر قبل از انقلاب ۵۰۰ متر و در حال حاضر ۳۵ کیلومتر است که رشدی ۷۰ برابری در افزایش اعتبارات و حجم کار در این سال‌ها رخ داده است. لوله‌گذاری و انتقال آب سبب کاهش تبخیر و افزایش بهره‌وری در آب بوده که نسبت به قبل از انقلاب ۸۱ برابر افزایش داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طرقبه شاندیز تصریح کرد: تجهیز، نوسازی و بهبود کیفیت کار در اراضی کشاورزی، قبل انقلاب ۳۰ هکتار و در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ هکتار شده و ۸۳ برابر رشد داشته، تولید محصولات زراعی، باغی و دامی شهرستان مشهد نیز حدود یک میلیون تن است.

جوان‌بخت در خصوص افزایش قیمت گوشت، عنوان کرد: بخشی از محصولات تولید داخل و بخشی وارداتی بوده و با افزایش قیمت دلار، بخش عمده‌ای از محصولات با قیمت بالا عرضه شد. همچنین از اواخر شهریور تا اواخر آذر مشکل ترانسپورت محصول وارداتی به کشور برای ورود به چرخه تولید را داشتیم.

وی ادامه داد: بخشی از فرآورده تولیدی همچون کنجاله سویا، جوز و سویا وارداتی بوده و با افزایش قیمت دلار، قیمت آن نیز افزایش یافته است. همچنین عده‌ای نیز دام را قاچاقی به خارج از کشور می‌فرستادند که در حال حاضر صادرات گوشت نیز ممنوع شده تا بازار به ثبات خود دست یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طرقبه شاندیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گوشت از هرات وارد کشور می‌شود یا خیر گفت: ما اجازه نداریم که هر دامی را وارد چرخه تولید کنیم. باید در یک بازه حداقل یک ماهه قرنطینه شود و علت آن نیز جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است. همچنین هر کشوری که شرایط قرنطینه ما را رعایت کند، امکان ورود گوشت از آن کشور وجود دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.