به گزارش کسب و کار نیوز،نویسنده کتاب « هزار و یک شب در سینمای قرن ۲۱» با زبانی ساده به طرح پیچیدهترین الگوهای روایتگری فیلمهای حاشیهای تاریخ معاصر سینما پرداخته و معادلهایی برای پیچیدگیها و درهمتنیدگیهای قصههای هزار و یکشب پیدا کرده است.
این کتاب که دستاورد پژوهش انجامشده در دانشگاه تهران و با راهنمایی دکتر احمد الستی است، به دنبال معرفی توانایی های بالقوه هزار و یکشب از نظر روایتهای درهمتنیده و مرتبط با هم است.
ارائۀ تحلیلی از امکانات «زمانی» در روایتهای هزار و یکشب؛ ارائه روایتهای درهمتنیده و طرح پیچیدگیهای اشکال مختلف روایت و پیوستگیهای درونی آنها، مطالعه و پژوهشی در تغییر روایتگر در درون متن و جابهجایی نقطۀ دید روایتگر از اهداف دیگر این پژوهش است.
نویسنده این اثر در واقع در جستجوی آن است که بداند چگونه و با چه شیوههایی هزار و یکشب داستانهای مختلف را به هم پیوند میزند، زمانِ این آثار چگونه قابلبازگشت به گذشته و قابلرجعت به آینده است، چگونه روایتهای گسسته هزار و یکشب به متن سینمایی پیوستهای تبدیل میشوند و چگونه شگردهای روایتی در هزارویکشب قابلانطباق با شگردهای روایتی در سینما هستند.
به زعم نویسنده این کتاب، داستان «هزار و یکشب» به رغم برخورداری از نقد و بررسیهای بسیار از سوی پژوهشگران و منتقدان، اما یکی از مهمترین جنبههای آن یعنی ساختار روایی اثر بهویژه از منظر سینمایی کمتر بدان توجه شده است.
این کتاب استدلال میکند که در شکل روایتهای بسیاری از قصههای هزار و یکشب، نوعی از داستانگویی دیده میشود که شبیه آن چیزی است که دیوید بوردول، نظریهپرداز معاصر سینمایی، آن را «ساختار شبکهای» مینامد.
اهمیت بررسی و تحقیق درباره این اثر ادبی این است که میتوان وجوه بسیار فراموششدهای از تکنیکهای روایت را که تصور میشود ابداعکننده اصلی آنها غرب است، در این اثر کاملاً شرقی جستوجو کرد.
الستی در پیشگفتار این کتاب ضمن بیان توضیحاتی درباره ویژگیهای این اثر، خواندن کتاب «هزارویکشب در سینمای قرن ۲۱» را به همۀ علاقهمندان روایتشناسی در ادبیات و سینما با نگاهی به تحولات معاصر توصیه کرده است.
الستی تأکید میکند که این کتاب با تکیه بر تفسیرهای نظریهپردازان روایت، زمینۀ تحقیقی محکمی را برای موقعیت های «داستان در داستان»، «روایتهای غیرخطی کثرتگرا» و «الگوهای ساختار زمانی نو» فراهم میکند؛ همچنین استدلالهای نو و بدیع به راویهای «برونداستانی و درونداستانی»، روایتگر «دگرگو» و «همگو» و بالاتر از همه گسترش «کانونیسازی» به سطحی قابلتوجه، از مهمترین ویژگی این کتاب در گسترش روایتشناسی در ایران است.
کتاب «هزارویکشب در سینمای قرن ۲۱» در چهار فصل، ۲۰۲ صفحه، قطع رقعی و با قیمت ۱۶هزار تومان وارد بازار نشر شده است.