صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تهدید تعطیلی ۳۸۰ هزار کسب و کار مجازی
تهدید تعطیلی ۳۸۰ هزار کسب و کار مجازی

پرونده سایت دیوار وارد مراحل جدی رسیدگی در دادسرا می‌شود

تهدید تعطیلی ۳۸۰ هزار کسب و کار مجازی

موضوع رسیدگی به تخلفات سایت دیوار و جرایمی که بر بستر آن شکل گرفته با ورود دادستانی به این پرونده وارد فاز جدیدتر و البته جدی تری شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دادستان کل کشور در این باره که اخیرا رییس پلیس فتا از دادسرا خواسته است که با سایت دیوار برخورد قانونی صورت گیرد، گفت: ظاهراً این پرونده دیروز ارجاع شده است و باید دادسرا به این موضوع رسیدگی کند. حجت السلام و المسملین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اخیراً رئیس پلیس فتا از دادسرا خواسته است که با سایت دیوار برخورد قانونی صورت گیرد، دادستانی چه اقدامی کرده است؟ گفت: ظاهراً این پرونده دیروز ارجاع شده است و باید دادسرا به این موضوع رسیدگی کند. وی در پاسخ به سوالی مبنی ولنگاری‌ها‌ و بی حجابی‌ها در فضای مجازی بیان داشت: این کار نیاز به یک سری هماهنگی‌ها در دستگاه‌های گوناگون دارد. کار قضایی کافی نیست و ما فقط با مجرم برخورد می‌کنیم و باید بحث فرهنگی پیگیری شود. دادستان کل کشور ادامه داد: بخش هنری و هنرمندان ما باید بیشتر به میدان بیایند اگر این ولنگاری را همین طور رها کنیم دود آن به چشم ملت می‌رود، این خانواده‌ها هستند که آسیب می‌بینند. حجت السلام و المسلمین محمدجعفر منتظری گفت: از همه دستگاه‌ها انتظار داریم همکاری و مساعدت لازم را بکند؛ چرا که دستگاه قضایی به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد.

این گفته ها در حالی مطرح می شود که ایمان مشعلچیان مدیر روابط عمومی سایت دیوار در گفت و گو با ایرناپلاس در واکنش به این خبر می گوید: تاکنون هیچ ابلاغ رسمی در مورد عدم فعالیت یا توقف فعالیت سایت دیوار از سوی دادستانی و پلیس به ما ابلاغ نشده است. ما با پلیس و مراجع قضایی تعامل خوبی داریم و هرگونه اطلاعاتی که در پرونده‌های کلاهبرداری مرتبط با دیوار داشته باشیم در اختیار آنها قرار می‌دهیم. ما در حال حاضر سامانه شاهکار را در دستور کار داریم که در صورت راه‌اندازی، افرادی که آگهی روی سایت دیوار می‌گذارند، ملزم هستند به طور کامل کد ملی و آدرس و اطلاعاتشان را اعلام کنند. وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر روزانه تا ۴۰۰ هزار آگهی در دیوار ثبت شده است، ادامه داد که در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌های افراد به وسیله دیوار تسهیل می‌شود و این فضایی برای تسهیل معاملات بین مردم است که البته باید برای آگاهی مردم در این فضا گام برداریم. مشعلچیان با بیان اینکه ما شرایط پلیس را درک می کنیم و همواره بر تعامل تاکید داشته‌ایم، می گوید: در عین حال آیا می توان برای تعداد معدودی کلاهبرداری، ۳۸۰ هزار کسب و کار و ۲۰ میلیون کاربر دیوار را از فعالیت محروم کرد؟

آیا اگر سایت دیوار برچیده شود کلاهبرداری رخ نخواهد داد؟ پس بهتر است ما بسترهایی را که زمینه کلاهبرداری را فراهم می‌کند با کمک و تعامل با پلیس و مقام قضایی شناسایی و آن را مدیریت کنیم. ما افزایش امنیت کاربران‌مان را همواره از وظایف خود دانسته‌ایم و باز هم در این زمینه تلاش خواهیم کرد تخلفات را به صفر برسانیم.

نه در قانون تجارت الکترونیک و نه در قوانین جدید تعریفی از جرم رایانه ای ارائه نشد

فاطمه قنبری

کارشناس رسمی دادگستری

در سایت های اینترنتی که هزاران کسب و کار مجازی را در خود جای داده اند متاسفانه جرایمی رخ می دهد که به نبود قانون و قوانین مربوط به آن بازمی گردد. اگر قوانینی هم در این رابطه وجود دارد نیاز این کسب و کارها و مدل فعالیتی آنها را ساپورت نمی کند و باید اصلاحات زیادی در این رابطه انجام شود. در ایران، نه در قانون تجارت الکترونیک و نه در قوانین جدید تعریفی از جرم رایانه ای ارائه نشده است و به همین دلیل بذهکاری ها و جرایم بسیاری بر بستر این سایت ها انجام می شود. سایت مذکور متاسفانه در چند مدت اخیر به دلیل عدم نظارت کافی محلی برای جولان مجرمان مجازی و کلاهبرداری و اهانت به عفت عمومی شده است.

در این فضا شرایطی بوجود آمده است که افراد متخلف توانسته اند در این مکان که غیر از جاهایی است که آثار و نتایج اعمال آنها ظاهر می شود مرتکب جرم شده و به راحتی و با کمترین هزینه و اضطراب، بیشترین خسارات و صدمات را به بارآورده و در عین حال به لحاظ محدودیت کارایی قواعد حقوق، ناشناخته باقی بمانند.بنابراین در اصلاح این قوانین و برخورد مناسب با آن حرفی نیست. اما از طرفی دیگر باید موضوع کسب و کارهایی که با سلامت بر بستر این فضا در حال درآمدزایی هستند نیز فکر کرد. نزدیک به ۴۰۰ هزار کسب و کار مجازی در حال فعالیت بر این بستر هستند که بستن دیوار می تواند آسیب جدی به آنها وارد کند. بنابراین اصلاح قوانین و نظارت مسمتر شاید در مرحله اول بتواند مفید تر باشد.

همچنین مطالعه کنید:

در مراسم تنفیذ/پزشکیان: با تمام وجود باید به مردم محبت بورزیم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مسعود پزشکیان رییس جمهور کشورمان صبح امروز یکشنبه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.