صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / آذرمنصوری: با ایجاد فضای گفتمان باید برای مشارکت همه‌جانبه مردم سعی کرد

آذرمنصوری: با ایجاد فضای گفتمان باید برای مشارکت همه‌جانبه مردم سعی کرد

قائم مقام حزب اتحاد ملت در خصوص انتخابات بعدی گفت: عدم شرکت در انتخابات مصداق بارز ناامیدی اجتماعی است و با ایجاد فضای گفتمان باید سعی در مشارکت همه جانبه مردم انجام دهیم و به دنبال فرصت طلبی نرویم.

سخنرانی آذر منصوری در دانشگاه اصفهان

به گزارش کسب و کار نیوز، آذر منصوری شب گذشته (۱۷ بهمن ماه) در همایش انقلاب دیروز، امروز، فردا که در فرهنگسرای جوان قم برگزار شد، اظهار کرد: حرف‌هایی وجود دارد که در چهل سالگی انقلاب باید بازگو شود و گوش‌هایی نیز برای شنیدن این حرف‌ها وجود داشته باشد. پس از گذشت ۴۰ سال اکنون باید به بررسی دستاوردها و ناکارآمدی و تهدیدات و فرصت‌ها پرداخت و در نهایت آینده‌ای روشن را برای ایران ترسیم کرد.

وی با بیان اینکه در بزنگاه سختی از تاریخ قرار داریم، عنوان کرد: این شرایط صرفاً متوجه اصلاح‌طلبان نیست و در این برهه تنها راه نجات این است که به پرسش «چه باید کرد؟» پاسخ دهیم.

این فعال سیاسی در خصوص جنبه تاریخی وقوع انقلاب، تصریح کرد: برای نقد منصفانه همواره باید به الگوهای موجود برای بروز هر انقلاب توجه کرد که در این راستا باید به کتاب “چرا ملت‌ها شکست می‌خورند” اشاره کرد؛ به بیانی دیگر اصلی‌ترین دلیل شکست ملت‌ها که سبب هرگونه تغییری است، عدم اتصال نهاد حاکم و نظام مستقر با آحاد مردم است. زمانی که هیچ پیوندی میان مردم و حکومت باقی نماند، نه حکومت صدای مردم را می‌شنود و نه مردم صدای حکومت را و دلیل وقوع این امر آن است که آنچه از سمت حکومت در حال انجام است، قابل پذیرش مردم نیست و همین دلیل وقوع انقلاب اسلامی بود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در دسته بندی‌های جهانی جزو انقلاب‌های خشن نبود، بیان کرد: انقلاب اسلامی چه از نظر بازه زمانی و چه از لحاظ رفراندوم، انقلابی نرم بود. این تفکر که «انقلابیون نمی‌دانستند چه می‌خواهند و صرفاً می‌دانستند چه نمی‌خواهند» اشتباه است چرا که ناقض آن گفتمان نوفل لوشاتو و تفکرات عظیم گفت‌وگو محور بود که ماحصل آن، همه‌پرسی در اصلاح قانون اساسی بود.

منصوری در خصوص اصلاح قانون اساسی چنین ابراز عقیده کرد: اصلاح قانون اساسی در شرایط کنونی کشور راه حل مناسب و قابل اجرایی نیست.

وی گفت: مسئله‌ای که پس از گذشت چهل سال باید بر آن تاکید کرد این است که در نوفل لوشاتو به چه گفتمانی رسیدیم و شاخصه‌های آن چه بود؟ و چه میزان از آن در جامعه تحقق یافته است؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در مورد پیشرفت در شاخصه‌های انقلاب اسلامی طبق آنچه سازمان بودجه ارائه داده است، در زمینه‌های آموزش، بهداشت، زیرساخت، اقتصاد، عدالت و رفاه و توسعه انسانی از سال ۵۶ تا ۹۶ شاهد ۶۰ درصد رشد بوده‌ایم که این آمار مطلوبی است و بدین معناست که این کشور آرام آرام وارد جریان توسعه شده و با وجود مشکلات سر راهش متوقف نشده است.

منصوری در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اتفاق و نقطه عطف این سال ها که سبب تلنگر بود، اعتراضات دی ماه بود، چرا که اگر دید واقع بینانه نداشته باشیم، تفسیرمان از انقلاب درست نخواهد بود.

قائم مقام حزب اتحاد گفت: باید ذکر کرد که منشأ این اعتراضات حتی طبقه متوسط جامعه نبودند و بررسی وضعیت اشتغال و معیشت بازداشت شدگان حاکی از این بود که این افراد از طبقه فرودست جامعه بودند.

منصوری با بیان اینکه نباید صورت مسئله را پاک کنیم، تصریح کرد: بعد از انتخابات ۹۶ که پرشورترین انتخابات بود که بیانگر اوج امید اجتماعی و حضور مردم بود، چه اتفاقی رخ داد که چند ماه بعد شاهد اعتراضات بودیم؟

وی افزود: اصلاح‌طلبان به هیچ وجه شرمنده شرکت در انتخابات ۹۶ نیستند، چرا که مهم‌ترین ملاحظه شأن در این انتخاب منفعت مردم بود و می‌خواستند دولتی بیاید که فضای داخلی کشور را به سمت تعادل ببرد و بتوان با اتکا به آن در مسیر توسعه گام برداشت. به هیچ عنوان دغدغه ما در انتخابات ۹۶ اصلاح طلبی نبود؛ دغدغه ما عبور از تهدیدات و تحریم‌های خارجی بود وگرنه از لحاظ فکری نیز این دولت، مطلوب اصلاح طلبان نبود ولی با رد صلاحیت آقای هاشمی گزینه‌ای برای انتخاب وجود نداشت.

منصوری با بیان اینکه دولت مطلوب اصلاح طلبان، آقای خاتمی بود، گفت: در دوره ایشان کشور رشد بی سابقه‌ای را در تمام جهات شاهد بود.

منصوری تاکید کرد: ما نیاز به پذیرش تنوع و تکثر و چندصدایی داریم که این وظیفه رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما است که باید منعکس کننده گفتمان مردم باشد.

منصوری در خصوص انتخابات بعدی گفت: عدم شرکت در انتخابات مصداق بارز ناامیدی اجتماعی است و با ایجاد فضای گفتمان باید سعی در مشارکت همه جانبه مردم انجام دهیم و به دنبال فرصت طلبی نرویم.

منصوری در خصوص مشارکت و نقش زنان در انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: فاطمه امینی‌ها تحت شکنجه‌های رژیم پهلوی جان دادند و پا به پای مردان از آغاز تا پیروزی انقلاب سهم داشتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: زنان به دنبال مطالبه مشخصی نبودند اما بیزار از نگاه مدرنیسم و کالایی و نگاه متحجرانه به زن بودند، به بیانی دیگر زن ایرانی به دنبال چهره سومی بود که اگر قرار است به قدرت سیاسی دست یابد باید همراه با توسعه باشد که این همان خواسته حضرت امام از زنان بود.

قائم مقام حزب اتحاد ملت با تاکید بر اینکه تا زنان نماینده نداشته باشند، قوانین حمایت از زنان نیز تصویب نخواهد شد عنوان کرد: زنان نیاز به تصویب لوایحی همچون تأمین امنیت زنان و توقف کودک همسری دارند.

وی همچنین افزود: حضور زنان در بخش‌های مدیریتی کشور الزام آور است چرا که سبب اعتماد به نفس نیمی از جامعه می‌شود و نیز نسبت به نیم دیگر تأثیر مثبت می‌گذارد.

منصوری در خصوص برخی از ناهنجاری‌های حوزه زنان از جمله کودک همسری خاطر نشان کرد: کودک همسری بیان گر نگاهی کاملاً کالایی و جنسی به زن است.

وی در پایان عنوان کرد: جنبش زنان بزرگ‌ترین جنبش ایران است که ریشه صدساله دارد و بسیار امیدوار کننده است اما باید چالش‌های آنها به خوبی پذیرفت و از دیدگاه‌های فقه سنتی پرهیز کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.