صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / ماهیت انقلاب اسلامی ایران فراتر از مرزهایش تعریف می‌شود

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر

ماهیت انقلاب اسلامی ایران فراتر از مرزهایش تعریف می‌شود

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر گفت:‌ تلاش‌های زیادی برای مقابله با ایران صورت گرفت اما همواره نگاه جمهوری اسلامی ایران این بود که مستضعفین و مظلومین را مورد حمایت قرار دهد.

مجتبی امانی

به گزارش کسب و کار نیوز، مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر طی سخنانی در نشست استراتژی غرب در برابر ۴ دهه گفتمان انقلاب اسلامی ایران در منطقه اظهار کرد: ماهیت انقلاب اسلامی فراتر از مرزهای خودش تعریف می‌شود، ما موضع‌گیری‌های امام از سال ۴۱ تا انقلاب اسلامی را اگر در نظر بگیریم، همواره به حمایت از فلسطین و مستضعفان تاکید داشتند. حتی در اصل ۳ قانون اساسی ما نیز دولت و سیاست خارجی کشور مکلف است که بر اساس معیارهای اسلام تعهد برادرانه نسبت به مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان داشته باشد.

وی افزود: در هر حال سیر نگاه جنبش‌های اسلامی به انقلاب اسلامی ایران یک منحنی تشکیل داده است. برخی از این جریان‌ها تحت تأثیر فضا تغییراتی داشته و شکل دیگری به خود گرفتند.

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر همچنین یادآور شد: یکی از مواردی که به جای صهیونیست‌ها به دشمنی با ایران به ویژه دشمنی با شیعه و ایران تبدیل شد این بود که بعد از پایان جنگ و در جریان سفر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مکه خیلی واضح در نماز جمعه گفتند که شیعیان خطرناک‌تر از یهودی‌ها هستند. در واقع اولویت غرب به جای صهیونیست‌ها در مقابله با شیعیان و ایران قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ایران تلاش کرد نگاه تقریبی به جهان اسلام داشته باشد که این نگاه نیز قدرت مقابله با آن جریان سیاسی و اطلاعاتی و امنیتی را نداشت و در این میان جریان‌های دیگری به وجود آمدند، که به جای اینکه به سمت وحدت جهان بروند، اولویت دشمن نزدیک و دور را مطرح کردند، حاصل این ایدئولوژی‌ها این شد که به دنبال برانداختن سوریه آن هم توسط گروه‌های تکفیری بودند.

امانی اظهار کرد: تلاش‌های زیادی برای مقابله با ایران صورت گرفت اما همواره نگاه جمهوری اسلامی ایران این بود که مستضعفین و مظلومین را مورد حمایت قرار دهد. به دلیل ماهیت این انقلاب بود که توانست سران نظام را در آن دوران ساقط کند. بعد از آن شاهد بودیم که جریان بیداری اسلامی به سرعت رشد کرد و جنبش‌های اسلامی و اسلام گرایی سکه رایج این انقلاب‌ها شد.

وی در ادامه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این جریانات دو محور عمده را در دستور کار خود قرار داد؛ نخست مبارزه با صهیونیست‌ها اولویت قرار گرفت و از سوی دیگر جلوی حرکات تفرقه افکنانه در جهان اسلام گرفته شد. و در سوریه هم دیدیم که اثر گذاری ایران بود که این خطر را از منطقه و جهان اسلام دور کرد.

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر اظهار کرد: امام (ره) توانست ضمن حفاظت و تصحیح برخی از نهادهای پیشین و احیاناً منحل کردن برخی از آنها، با نهادهای جدید مبارزه با صهیونیست‌ها را به انجام برساند و انقلاب اسلامی را حفظ کند.

امانی همچنین به انقلاب مصر اشاره کرد و گفت: اخوان المسلمین در جریان انقلاب مصر دچار اشتباهاتی بود، باید دید چرا انقلاب مصر شکست خورد؟ چون اولویت مبارزه با رژیم صهیونیستی در مصر کنار گذاشته شد. مرسی اولویت ضد صهیونیستی را خط زد اگر این کار را نمی‌کرد رئیس جمهور مادام العمر بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.