صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / ژاپن در ایران اتاق دار شد
ژاپن در ایران اتاق دار شد

به مناسبت 90 سال رابطه تهران - توکیو؛

ژاپن در ایران اتاق دار شد

توکیو، اتاق ژاپن در سفارت این کشور در ایران، گشایش یافت.

جعفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: این اتاق به طور ویژه و به ابتکار سفارت ژاپن در ایران راه‌اندازی شده است.
وی افزود: «میتسوگو سایتو» سفیر ژاپن در ایران، با این کار قصد معرفی فرهنگ ژاپن به ایرانیانی علاقه مند به فرهنگ این کشور داشتند انجام داده تا از نزدیک بتوانند ویژگی‌های فرهنگی ژاپن را لمس و از آن لذت ببرند.
وی در پاسخ به این سوال که اتاق ژاپن، موزه مردم‌شناسی ژاپن در مقیاس کوچک است؟ گفت: بله می‌‌توان این گونه گفت از المان‌های فرهنگی که در این اتاق وجود دارد می‌توان به لباس‌ها، بازی‌ها، ماکت مراکز مهم فرهنگی، معابد، کاخ‌ها، کتاب‌های مربوط به سامورایی‌ها، پوسترهایی در مقیاس بزرگ از کوه فوجی و نقشه‌های کشور ژاپن اشاره کرد.
جعفری افزود: در این اتاق ژاپن مدرن و ژاپن سنتی، بدون در نظر گرفتن بازه تاریخی هر دو در کنار یکدیگر قرار گرفته و در معرض تماشا هستند.
مسئول اتاق ژاپن درایران در عین حال اظهار داشت: برای دیدار از اتاق ژاپن نیاز به هماهنگی نیست و تنها با داشتن کارت شناسایی معتبر می‌توان از آن بازدید کرد، اطلاعات حضور در این اتاق را از طریق سایت سفارت ژاپن در ایران می‌توانید بیابید. در این فضای سی متری همه لازم آشنایی با ژاپن فراهم شده است.

** روابط فرهنگی تهران – توکیو
به گزارش کسب و کار نیوز، ارتباط فرهنگی راه‌حل مهمی برای سایر ارتباطات دو کشور دوست ایران و ژاپن است و سابقه تاریخی ارتباط تهران – توکیو به سال‌های دور برمی‌گردد.
در این برهه از زمان که ایران توجه ویژه‌ای به دیپلماسی فرهنگی دارد، خوشبختانه ارتباط فرهنگی میان دو کشور به بهترین شکل ممکن رسید تا از این طریق موجب تقویت دیگرعرصه‌های همکاری شود.
ایران و ژاپن در طول تاریخ همواره رابطه نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند؛ برگزاری هفته های فرهنگی، روزهای فرهنگی و هفته های فیلم در سالهای گذشته گواه این مدعاست به عنوان مثال مهرماه ۱۳۹۳هفته فرهنگی ژاپن درایران برگزار شد.
۲۷ بهمن ماه ۹۴ نیز «کاتسویوکی کاوای» مشاور ویژه نخست وزیر ژاپن با حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از زمینه‌های همکاری میان دو کشور که مرتبط با فعالیت‌های این وزارتخانه است را تعامل و همکاری در حوزه فیلم‌های سینمایی عنوان کرد.
این درحالی است که در دهه ٨٠ میلادی بیشترین فیلم‌های ژاپنی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شده است.
در دیدارهای دوجانبه مسئولان فرهنگی دو کشور به ویژه وزیران فرهنگ، دو طرف همواره بر تقویت همکاری در زمینه‌های تئا‌تر، هنرهای تجسمی، خوشنویسی و برگزاری نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی از جمله کتاب تاکید کرده اند.
همچنین دو طرف به همکاری در زمینه های ‌علمی و دانشگاهی، تعامل مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی دو کشور با هدف شناخت ادیان و اسلام‌شناسی وهمچنین شناخت آیین ها و معابد ژاپنی توجه داشته اند و در همین راستا، موافقتنامه همکاری فرهنگی ایران و ژاپن در سال ١٩۵٧ به امضا رسیده است.
همچنین سفارت ژاپن در ایران آگوست ۱۹۲۹ تاسیس شده و سال ۲۰۱۹ میلادی، نودمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک ژاپن و ایران نام‌گذاری شده است، سفارت ایران در توکیو، یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۰ میلادی تاسیس شد.
فراهنگ ** ۹۲۱۱ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.