صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک‌های علم و فناوری؛ حلقه‌ واسط دانشگاه و صنعت
پارک‌های علم و فناوری؛ حلقه‌ واسط دانشگاه و صنعت

پارک‌های علم و فناوری؛ حلقه‌ واسط دانشگاه و صنعت

پارک علم و فناوری به‌عنوان حلقه یا قسمتی از مجموعه‌ای است که می‌تواند ارتباط دانشگاه و صنعت را حفظ و دانش را به ثروت تبدیل کند.

پارک علم و فناوری به‌عنوان حلقه یا قسمتی از مجموعه‌ای است که می‌تواند ارتباط دانشگاه و صنعت را حفظ و دانش را به ثروت تبدیل کند. پارک علم و فناوری سازمانی است که هدف اصلی آن، افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در بین شرکت‌ها و موسسات مستقر در آن است.
پارک علم و فناوری فرآیندهای زایشی حوزه فناوری را تسهیل می‌کند. فرآیند تبدیل دانش به ثروت در دانشگاه به ‌این ‌ترتیب است که ابتدا تولید دانش از مرکز تحقیقات آغاز می‌شود. در ادامه، دانش تولید شده برای تبدیل ‌شدن به محصول، وارد شرکت‌های دانش‌ بنیان شده و محصول این شرکت‌ها برای توسعه، وارد مرکز رشد شده و سپس به ‌منظور تولید بیشتر و انبوه‌تر از مرکز رشد و در فضایی با امکانات بهتر، به پارک علم و فناوری راه می‌یابند.
یکی از مهمترین قسمت‌های چرخه تولید علم به ثروت، در پارک‌های علم و فناوری شکل می‌گیرد. از این‌رو پارک علم و فناوری مورد نیاز دانشگاه‌ها و کشور است و اهمیت بسیاری دارد.
در حال حاضر تکمیل نشدن فرآیند و حلقه‌های ارتباطی صنعت و دانشگاه، یکی از موانع اصلی توسعه اقتصادی و همکاری بین دانشگاه و صنعت است. به‌ منظور نزدیک‌تر شدن ارتباط این دو رکن اساسی پیشرفت جامعه، شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری در سال ۱۹۶۰ در امریکا و پس از آن در کشورهای دیگر به وجود آمد. این پارک‌ها با ابعاد مختلفی ایجاد می‌شوند و دارای طیف گسترده‌ای از شرح وظایف هستند. پارک علم و فناوری به‌عنوان حلقه یا قسمتی از مجموعه‌ای است که می‌تواند ارتباط دانشگاه و صنعت را حفظ و دانش را به ثروت تبدیل کند. با توجه به نقش و عملکرد مثبت این پارک‌ها امروزه شاهد رشد روزافزون آن‌ها در دنیای صنعتی هستیم. برای مثال در ده سال اخیر، تعداد پارک‌های علم و فناوری در اروپا دو برابر افزایش‌ یافته و حدود ۴۰ هزار سازمان را با ۷۵۰ هزار نیروی انسانی در خود جای ‌داده‌اند. همچنین بسیاری از کشورهای درحال‌ توسعه از جمله کشورهای خاورمیانه توسعه و تشکیل پارک های علم و فناوری را در دستور کار خود قرار داده اند.
در مراکز رشد، اصولا شرکت‌های نوپا در جهت تبدیل ایده به محصول اولیه، به‌ صورت موقت حضور پیدا کرده و سپس در صورت موفقیت به پارک منتقل می‌شوند. در پارک‌ها شرکت‌های جاافتاده و دارای سابقه خوب مستقرشده و مدت حضور آن‌ها می‌تواند دائمی باشد. شرکت‌های موفق در مرکز رشد، دوران جوانی و پویایی خود را در پارک سپری می‌کنند.
سطح خدمات عمومی در مرکز رشد در حد  ساختمان و اتاق جلسه، تایپ و تکثیر و تلفنخانه بوده، اما در پارک این موضوع در مقیاس شهری است. خدمات مرکز رشد در سطح مشاوره ثبت شرکت، حسابداری و قرارداد نویسی بوده ولی در پارک در سطح مشاوره انتقال تکنولوژی، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، تامین مالی، امور صادرات و واردات، امور آموزشی، امور آزمایشگاهی، امور فنی و مهندسی و امور حقوقی است.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.