صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / ضرر تولید از بوروکراسی ترخیص مواد اولیه
ضرر تولید  از  بوروکراسی  ترخیص  مواد  اولیه

«کسب و کار» بررسی می‌کند

ضرر تولید از بوروکراسی ترخیص مواد اولیه

رسوب کالا در گمرک در پی قوانین متعددی که دولت در حوزه تجارت خارجی تدوین کرده، به سردرگمی بسیاری از وارد کننده‌ها و تولیدکنندگان تبدیل شده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بخشی از این کالاها، اقلام دارویی و یا غذایی است و تاریخ انقضاء مشخصی دارد. ازین رو به عقیده فعالان اقتصادی دولت باید سهل‌گیری بیشتر نسبت به امر واردات به ویژه در شرایط فعلی که بازار با کاستی‌های زیادی روبرو است، داشتهباشد.
اما فعالان حوزه دارو معتقدند که گمرک حتی در واردات اساسی ترین نیاز مردم یعنی دارو، تعلل می‌کند و این یعنی هدررفت منابعی از ارز که صرف  واردات شده است.در همین راستا گمرک پیشنهاداتی چند به سازمان توسعه تجارت داده تا این فرایند تسهیل گردد. اما فعالان اقتصادی معتقدند، به دلیل مخالفت  سازمان های مربوطه این پیشنهادات به نتیجه نهایی نمی‌رسد. برخی هم مشکل تامین ارز را مانعی برای ترخیص کالا ذکر می‌کنند که البته با صحبت‌های مسئولان حداقل در خصوص ترخیص کالای اساسی مغایرت دارد. به گفته مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک ۴ خط قرمز در گمرک وجود دارد که یکی کالای اساسی دیگری دارو ، تجهیزات پزشکی و تمام موارد مربوط به خط تولید که در تأمین کالای اساسی مجوزهای مربوطه گرفته شده است و هیچ مشکلی برای تخصیص ارز و تأمین آن در گمرک از این بابت وجود ندارد. اما با گذشت تقریبا یک ماه از صحبت‌های این مقام مسئول شنیده می‌شود که همچنان جهت ترخیص کالای اساسی مشکلات عدیده‌ای موجود است.

۴ پیشنهاد گمرک برای به صفر رساندن رسوب کالا در بنادر
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در نامه ای به سازمان توسعه تجارت ایران پیشنهاداتی برای تسهیل در ورود کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی و بازار و کاهش رسوب کالا در بنادر ارائه کرد.
در این نامه آمده است: با توجه به اولویت‌بندی ثبت سفارش‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی و معرفی به بانک مرکزی برای تخصیص ارز، کلیۀ تعرفه‌ها با گروه ۳ کالائی به گروه ۲ تغییر یافته است. با توجه به تغییرات پیش آمده در گروه‌های کالائی و موارد مشابهی که در این خصوص مشاهده می‌گردد ازجمله اظهارنامه‌های متعددی که در گمرکات اجرایی کشور وجود دارد پیشنهاد می‌گردد در راستای تسهیل و تسریع در امور مراجعین و جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور و بنادر و تعیین تکلیف اظهارنامه‌هایی که دارای شرایط فوق‌الاشاره می‌باشند، در صورت تأئید آن مرجع ، گمرکات اجرایی کشور درخصوص موارد معنونه به شرح ذیل اقدام نمایند:
۱- در صورتی که کالای اظهاری به گمرک، جزو گروه کالایی یک می‌باشد، با این وجود ضمن بررسی کالا توسط گمرک، ردیف تعرفۀ کالا تغییر پیدا کرده و در همان گروه کالایی (گروه ۱) نیز باقی می‌ماند، ضمن پذیرش مورد توسط گمرک، تغییرات صورت پذیرفته در اظهارنامه، همزمان با ترخیص کالا، به بانک مربوطه و وزارت صمت اعلام گردد.
۲- در صورتی که کالای اظهاری به گمرک، جزو گروه کالایی ۱ می‌باشد، با این وجود، ضمن بررسی کالا توسط گمرک، ردیف تعرفۀ کالا تغییر پیدا کرده و در گروه کالایی ۲ قرار می‌گیرد، در صورت ارائه نامه از سوی بانک مربوطه مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت توسط ذینفع و اعلام بلامانع بودن ترخیص کالا از سوی بانک مربوطه، نسبت به ترخیص کالا اقدام، تغییرات صورت پذیرفته در اظهارنامه، همزمان با ترخیص کالا، به بانک مربوطه و وزارت صمت اعلام گردد.
۳- در صورتی که کالای اظهاری به گمرک، جزو گروه کالایی ۲ می‌باشد، با این وجود، ضمن بررسی کالا توسط گمرک، ردیف تعرفۀ کالا تغییر پیدا کرده و در گروه کالایی ۱ قرار می‌گیرد، این امر نیاز به مراجعه ذی‌نفع به صمت و اصلاح مجوز ثبت سفارش کالا خواهد داشت.
۴- در صورتی که کالای اظهاری به گمرک، جزو گروه کالایی ۲ می باشد ، با این وجود ضمن بررسی کالا توسط گمرک، ردیف تعرفۀ کالا تغییر پیدا کرده و در همان گروه کالایی (گروه ۲) نیز باقی می‌ماند، ضمن پذیرش مورد توسط گمرک، تغییرات صورت پذیرفته در اظهارنامه ، همزمان با ترخیص کالا، به بانک مربوطه و وزارت صمت اعلام گردد.
چنانچه اقدام درخصوص موارد پیشنهادی به گمرک تفویض گردد، بسیاری از اظهارنامه‌ها با این اقدام تعیین تکلیف شده و دپوی کالاها در گمرکات از این جهت به
صفر خواهد رسید.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.