صفحه اصلی / سرخط خبرها / آینده مبادلات تجاری با اینستکس

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی

آینده مبادلات تجاری با اینستکس

با توجه به آنچه که در اساس راه‌اندازی اینستکس دیده می‌شود، نمی‌توان به آینده مبادلات با اروپایی ها خوش بین بود. کانال جدید مالی صرفا یک صندوق است که پول و درآمد حاصل از صادرات نفت ما را با کالای اروپایی ها تهاتر می‌کند مشخص نیست که اروپایی ها کالای خود را به ما بفروشند. مسئله دیگر نظارت اروپایی ها و در کنترل گرفتن این صندوق است که حاوی ذخایر و دارایی های کشور ما است. چه تضمینی به محافظت اروپا از این دارایی‌ها وجود دارد.
از سوی دیگر این صندوق تضمینی برای انتقال ارز به کشور ندارد و کالایی که برای انتقال مد نظر است؛ دارو و غذا است که گفته می شود مشمول تحریم ها نیست و خود آمریکایی ها آن را ممنوع نکرده‌اند. در حالی که همه هدف ما از برقراری یک کانال مالی، واردات ماشین آلات مورد نیاز تولید بود که در این سازوکارمالی، میسر نمی‌شود.
مسئله دیگر اجبار ایران به قبول FATF طبق این سازوکار مالی است که هنوز در کشور ما نهایی نشده است. در ضمن بعد از راه اندازی این کانال مالی ایران ملزم به رعایت مفاد برجام می‌شود بدون آنکه اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کرده باشند. بنابراین این کانال مالی یک مبادله نابرابر با اروپایی ها است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.