صفحه اصلی / اسلایدر / کارشکنی بانک‌ها برای بورس
کارشکنی بانک‌ها برای بورس

«کسب و کار» ورود ناچیز نقدینگی به بازار سرمایه را بررسی می‌کند

کارشکنی بانک‌ها برای بورس

افت شاخص بورس در چند روز اخیر نشان از وضعیت بلاتکلیفی دارد که این روزها بیشتر از همیشه بازار گرفتار آن شده است. افت و خیزهای شاخص بورس گاهی تحت هجوم سرمایه داران خرد و گاهی هم تحت تاثیر رفتارهای هیجانی است که در هر صورت نمی شود بر پایه آن به آینده بازار و معاملات بازار امید داشت.

به گزارش کسب و کار نیوز، افت شاخص بورس در چند روز اخیر نشان از وضعیت بلاتکلیفی دارد که این روزها بیشتر از همیشه بازار گرفتار آن شده است. افت و خیزهای شاخص بورس گاهی تحت هجوم سرمایه داران خرد و گاهی هم تحت تاثیر رفتارهای هیجانی است که در هر صورت نمی شود بر پایه آن به آینده بازار و معاملات بازار امید داشت.
کارشناسان معتقدند بازار سرمایه نیازمند یک تغییرات و اصلاحات اساسی است که البته مدیریت حاکم بر بورس نیز به آن تن بدهد. از جمله این اصلاحات ممانعت از کارشکنی بانک ها بر ضد بازار سرمایه و ورود نقدینگی به آن است.
روز گذشته بازار سهام شاهد کاهش شدید قیمت‌ها نسبت به روز گذشته بود. بسیاری از تحلیلگران بازار علت این موضوع را به عرضه‌های سنگین در گروه‌های مختلف در کنار نبودن نقدینگی برای جمع کردن سهم‌های عرضه شده می‌دانند.

در عین حال برخی به افزایش ریسک‌های سیستماتیک بازار اشاره می‌کنند و معتقدند سهام‌داران نگران آینده اقتصادی و بازار سرمایه هستند و همین انتظارات از آینده بخشی از بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نیاز به نقدینگی، بسیاری از سهام‌داران حقوقی نه تنها انگیزه‌ای برای جمع کردن سهم‌ها ندارند، بلکه برخی از آنها کفه عرضه را سنگین می‌کنند؛ به طوری که امروز در بسیاری از گروه‌ها شاهد عرضه‌های شدید بودیم.

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه

آدرس غلط بانک‌ها به مشتریان بازار سرمایه
مشکل بازار سرمایه کمبود نقدینگی و کارشکنی سیستم بانکی برای ورود نقدینگی به بورس است. بانک‌ها در تلاش‌اند تا همین یک ذره منابع نیز وارد بازار سرمایه نشود. با وجود ابزارهایی که بانک‌ها دارند و نهادهای نفوذی که آنها در بازار سرمایه دارند، سیستم بانکی فضا را به گونه‌ای طراحی می‌کند که منابع به سمت بازار سرمایه حرکت نکند. تمام حرف هایی که در این راستا از سوی نظام بانکی زده می‌شود، آدرس غلط به مشتریان و علاقه مندان بازار سرمایه است. بانک‌ها اولا از طریق عدم شفافیت در بازار سرمایه به اهداف خود می‌رسند و در این راستا به نهادهای دیگر هم متوسل می‌شوند.آنها اطلاعات مربوط به تسعیر ارز را اعلام نکردند و شفافیت بازار را زیر پا له کردند. از یک طرف دیگر کلیه شرکت هایی که وابسته به بانک‌ها هستند و خارج از بورس تقاضای ورود به بورس دارند، فشار می‌آوردند تا از طریق نهادها در بورس پذیرفته شوند و به صورت آگهی نشان می‌دهند که بازار سرمایه توان خرید ندارد. کار بانک ها دور زدن بانک مرکزی است. آنها روزانه میلیاردها تومان نقدینگی خلق می‌کنند. در حالی که این نقدینگی منجمد تورم را در راه دارد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.