صفحه اصلی / اسلایدر / تکرار مکررات ارزان سازی سفر
تکرار مکررات ارزان سازی سفر

دولت با اختصاص وام به متقاضیان سفر ارزان سازی سفر با بسته‌های «سفر قسطی» را کلید می زند

تکرار مکررات ارزان سازی سفر

آغاز سال 97 مصادف شد با افزایش نرخ ارز و دلار و تاثیر آن در تمامی حوزه ها مشهود و قابل لمس شد.

شایلی قرائی

سفر که یکی از پرطرفدارترین تفریح در میان ایرانیان است تحت تاثیر این گرانی ها قرار گرفت و با گران شدن هزینه های هواپیما، قطار، هتل ها و رستوران ها دیگر کمتر کسی می تواند به سفر برود و این موضوع موجب نارضایتی مردم سفر دوست ایرانی شده است. در همین رابطه اما چندی است که موضوع سفر ارزان با اختصاص بسته های سفر قسطی مطرح شده است. سفر ارزان»، طرحی است که به تازگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره آن کلیاتی را اعلام کرده اما هنوز سازوکار اجرایی آن را مشخص و عمومی نکرده است. با این‌حال انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران که یک طرف قضیه این طرح است، اعلام کرد: شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها باید پای کار باشند تا بتوان این طرح را به نتیجه رساند.

«سفر ارزان» از حدود دو هفته پیش بر سر زبان افتاد، وقتی ولی تیموری در یک گفت‌وگوی رادیویی از تهیه آن خبر داد و سربسته درباره آن توضیح داد: «پکیج‌های سفر ارزان آماده شده که پیش‌پرداختی برای سفر در نظر گرفته شده و مابقی هزینه‌ها نیز در قالب اقساط پرداخت می‌شود.» او بعداً در یک مصاحبه مطبوعاتی بیشتر توضیح داد که این سفرها قرار است به صورت اقساطی اجرا شود. در همین رابطه معاون گردشگری با این توضیح که طرح «سفر ارزان» همان سفر اقساطی است که با هدف آسان‌سازی مسافرت در داخل کشور قرار است اجرا شود، گفت‌: این طرح پس از تعطیلات نوروز ۹۸، رسماً اجرا می‌شود. ولی تیموری با بیان این‌که بسته‌های «سفر قسطی» در حال آماده‌سازی است، گفت: سیاست توسعه گردشگری، توزیع سفر در کشور است. آسیب‌شناسی‌ها نیز نشان می‌دهد یکی از عوامل توزیع نادرست سفر، اجرای برنامه‌های شخصی و انفرادی است، برای همین سایر سیاست‌گذاری‌ها در جلوگیری از ازدحام جمعیت در یک مسیر و منطقه مشخص، نمی‌تواند چندان اثرگذار باشد.

اما امیر پویان رفیعی شاد، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران هم تاکید کرده بود: مادامی که از تسهیلات و حمایت دولت خبری نباشد، درباره ارزان شدن هزینه‌ی سفر فقط حرف‌های تکراری می‌زنیم و اتفاقات تکراری رقم خواهد خورد.

سفر در ایران بسیار گران است

مهرداد کوشا

کارشناس گردشگری

مطرح کردن طرحی که هنوز برای اجرای آن زیرساخت مناسب وجود ندارد مناسب نیست. در وضعیت فعلی و با کاهش قدرت اقتصادی کمتر کسی می تواند هزینه های سفر را به خود تحمیل کند. امروز شرایط اقتصادی جوری است که خانواده ها سعی بر این دارند که کالاهای اساسی و مورد نیاز روزمره را تهیه کنند و اگر به آمارها رجوع کنیم متوجه خواهیم شد که میزان سفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نصف کاهش پبدا کرده  است. بسته های سفر قسطی در حالی توسط متولیان امر مطرح شده که اولا قرار است بعد از تعطیلات نوروز ۹۸ در رابطه با آن تصمیم گیری شود و ثانیا تسهیلاتی باید توسط دولت به این طرح اختصاص پیدا کند که هنوز در رابطه با آن سخنی به میان نیامده است. برای ارزان شدن سفر لازم است دولت تسهیلاتی بدهد چراکه دولت نیز در گرانی و افزایش هزینه های سفر تاثیر دارد و به همبن خاطر باید در سبک کردن هزینه های سفروارد عمل شود.

هزینه های هتل های ایران چند برابر هتل های کشورهای همجوار مانند ترکیه است و همین بدان معناست که  سفر در ایران بسیار گران است. درحال حاضر صحبت از تخصیص وام به متقاضیان سفر است، اما این‌که تا چه حد چنین طرحی اجرایی شود، بودجه آن از چه محلی تامین شود، ضمانت‌های پرداخت این وام چگونه تعیین شود و دیگر این‌که آیا قرار است دریافت این وام مانند سایر تسهیلات همراه با دردسر باشد یا شرایط ویژه‌ای برای آن درنظر گرفته شده، علاوه بر این سود بازپرداخت آن چند درصد محاسبه شده و بازپرداخت این تسهیلات به چه شکل خواهد بود، از جمله پرسش‌های قابل تأملی است که باید پیش از اجرای طرح مشخص شود.

همچنین مطالعه کنید:

دارایی‌های ارزی افزایش یافت/ انتطارات تورمی کم شد

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا فرزین اظهار کرد: نرخ رشد نقدینگی که تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.