صفحه اصلی / ورزشی / فوتبال و فوتسال / ضربات پنالتی در جام ملت‌های آسیا
ضربات پنالتی در جام ملت‌های آسیا

ضربات پنالتی در جام ملت‌های آسیا

در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا و در مراحل حذفی، برنده بعضی از بازی‌ها با ضربات پنالتی تعیین شده است که تنها یک تیم با ضربات پنالتی به سال ۱۹۸۸ به قهرمانی رسید.

پنالتی ایران کره 2007

به گزارش کسب و کار نیوز، در ادوار جام ملت‌های آسیا و در مراحل حذفی همیشه بازی‌هایی بوده‌اند که ضربات پنالتی برنده مسابقه را تعیین کرده است. در چهار دوره ابتدایی به خاطر این که مسابقات در یک گروه برگزار می‌شد، مرحله حذفی وجود نداشت و ضربات پنالتی بعد از وقت‌های اضافه در کار نبود.

از اولین دوره‌ای که جام ملت‌ها در دو گروه برگزار شد یعنی سال ۱۹۷۲، تیم‌های کره‌جنوبی و تایلند با تساوی در وقت‌های قانونی و اضافه به ضربات پنالتی رسیدند تا کره با پیروزی دو بر یک اولین ضیافت‌های پنالتی جام ملت‌ها را برنده شود. هم‌چنین در دیدار رده‌بندی، کار جمهوری خمر و تایلند به ضربات پنالتی کشید و تایلند برخلاف بازی نیمه‌نهایی این‌بار بار حساب ۵ بر ۳ برنده بازی شد.

در سال‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۸۰ در هیچ مسابقه‌ای از مراحل حذفی بازی به ضربات پنالتی نرسید و بازی‌ها در وقت‌های قانونی یا اضافه به پایان رسیدند.

در سال ۱۹۸۴ دو بازی به ضربات پنالتی رسیدند. اولین مسابقه، بازی تیم‌های عربستان و ایران بود که در ضربات پنالتی عربستانی‌ها با نتیجه ۵ بر ۴ پیروز میدان شدند. هم‌چنین در دیدار رده‌بندی باز هم تیم ایران مغلوب ضربات پنالتی در جدال با تیم کویت شد تا برای اولین‌بار یک تیم دو بازی را پشت سر هم در ضربات پنالتی واگذار کند.

مسابقات ۱۹۸۸ مانند دوره قبلی در مراحل حذفی دو بار با ضربات پنالتی به پایان رسیدند. در دیدار رده‌بندی ایران موفق شد با نتیجه ۳ بر صفر از سد چین عبور کند. مسابقه فینال هم که بین کره‌جنوبی و عربستان برگزار شد که در نهایت عربستان با پیروزی ۴ بر ۳ در ضربات پنالتی قهرمان شد. این اولین قهرمانی یک تیم در جام ملت‌های آسیا با پیروزی در ضربات پنالتی بود.

در سال ۱۹۹۲ برنده تنها یک بازی با ضربات پنالتی تعیین شد، آن هم مسابقه رده‌بندی بین چین و امارات بود که با پیروزی ۴ بر ۳ چین به پایان رسید.

اولین دوره‌ای که جام ملت‌ها در ۳ گروه برگزار شد سال ۱۹۹۶ بود که در آن سه بازی هم به ضربات پنالتی کشیده شد. اولین بازی بین ایران و عربستان در مرحله نیمه‌نهایی بود که باز هم ایران مانند سال ۱۹۸۴ که به عربستان در ضربات پنالتی باخته بود، با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب عربستان شد تا دیدار رده‌بندی مشابه سال ۱۹۸۴ بین ایران و کویت باز هم به ضربات پنالتی برسد اما با این تفاوت که این‌بار ایران توانست کویت را شکست بدهد. مسابقه فینال هم به پنالتی‌ها رسید و عربستان باز هم موفق شد برنده این ضربات باشد و این‌بار امارات را مغلوب کند.

سال ۲۰۰۰ مانند سال‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۸۰ هیچ مسابقه‌ای به ضربات پنالتی کشیده نشد.

سال ۲۰۰۴ اولین دوره‌ای بود که مسابقات در چهار گروه برگزار شد و تکلیف سه مسابقه آن نیز با ضربات پنالتی مشخص شد. دیدار ازبکستان و بحرین از مرحله یک چهارم نهایی با پیروزی ازبکستانی‌ها به پایان رسید. در همین مرحله ژاپن نیز اردن را در ضربات پنالتی مغلوب کرد. هم‌چنین مسابقه چین و ایران در نیمه‌نهایی با پیروزی ۴ بر ۳ چین در ضیافت پنالتی‌ها به پایان رسید.

دوره‌ای که در آن بیشترین ضربات پنالتی بعد از وقت‌های اضافه برگزار شد، سال ۲۰۰۷ بود. در یک‌چهارم نهایی ژاپن، استرالیا را و کره جنوبی، ایران را در ضربات پنالتی شکست دادند. هم‌چنین کره‌جنوبی با شکست در دیدار نیمه‌نهایی در ضربات پنالتی مغلوب عراق شد تا در دیدار رده‌بندی به مصاف ژاپن برود. این مسابقه هم با پیروزی کره‌جنوبی در ضربات پنالتی به پایان رسید تا کره اولین تیمی باشد که در ۳ بازی پشت سر هم کارش به ضربات پنالتی بکشد.

تنها دیداری که در سال ۲۰۱۱ در جام ملت‌های آسیا برنده‌اش با ضربات پنالتی تعیین شد، مسابقه کره‌جنوبی با ژاپن در مرحله نیمه‌نهایی بود که با پیروزی ژاپن به پایان رسید.

در سال ۲۰۱۵ نیز دو مسابقه از مرحله یک‌چهارم نهایی به ضربات پنالتی کشید. ایران برابر عراق شکست خورد و ژاپن نیز برابر امارات تن به شکست داد.

‏در آخرین دوره این مسابقات یعنی سال ۲۰۱۹ نیز دو مسابقه بین تیم‌های اردن- ویتنام و استرالیا- ازبکستان از مرحله یک‌هشتم نهایی به ضربات پنالتی رسیدند تا ویتنام و استرالیا با پیروزی به مرحله بعدی برسند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«قلعه‌نویی» سرمربی تیم ملی شد

به گزارش کسب و کار نیوز، امیر قلعه‌نویی مربیگری خود را از کشاورز و برق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.