صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / سی و نهمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
سی و نهمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد

با موضوع راهکارهای چگونگی توسعه اقتصادی و تجاری کشور در دوران تحریم

سی و نهمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد


به ریاست : محمد صادق مشایخ
و با حضور اعضای کمیسیون :
سید جلال ساداتیان – سفیر اسبق ایران در انگلستان
فرهاد احتشام زاد – رئیس فدراسیون واردات ایران و رئیس انجمن واردات کنندگان خودرو
ایرج حسابی – رئیس بنیاد علمی و فرهنگی پروفسور حسابی
محمد عیقرلو – دبیرکل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران
ناهید کشاورز فرد – مدیر صندوق کارآفرینی امید
ثریا دانا – کارشناس وزارت راه ، مسکن و شهرسازی
فائزه توکلی – محقق پژوهشگاه علوم انسانی ایران
حسین زمانی درمزاری – تحلیلگر و کارشناس بازار بورس و سرمایه
عابد مشایخ – دبیر کمیسیون توسعه بازرگان بنیاد امید ایرانیان
با موضوع :
«راهکارهای چگونگی توسعه اقتصادی و تجاری کشور در دوران تحریم»
برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد صادق مشایخ ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایران گفت : نظام ایدوئولوژیک کشور ، بهبود شرایط کشور به ویژه بهبود وضعیت معیشتی و کسب و کار ملت را از مسوولین مطالبه می کند. عدم بهره مندی مردم از منابع مالی و اقتصادی بطور منصفانه و وجود تبعیض و اختلاف طبقاتی افسار گسیخته ، لزوم اقدامات مدیریتی جهادی در راستای رفع معضلات دلخراش مذکور را می طلبد.
وی افزود : در صدر اسلام ، تحریمهای اعمال شده توسط کفار بر مسلمین با مدیریت فاخر و بی نظیر پیامبر مکرم اسلام (ص) ، باعث شد تا مسلمانان صدر اسلام بخوبی از بحران تحریمها عبور نمایند. باید از مدیریت شایسته پیامبر گرامی اسلام (ص) در راستای رفع بحرانهای کنونی الگو برداری شایسته نمود و اجرا کرد تا حداقل ثابت کنیم پیروان واقعی پیامبر گرامی اسلام (ص) و دین مبین اسلام هستیم.
محمد صادق مشایخ ادامه داد : رفع بحران اصلی اقتصادی در کشور باید از درون مدیریت شود که نتیجتا مطمئنا به راحتی خواهیم توانست از تحریمهای خارجی به راحتی عبور کنیم. به عنوان مثال با حذف بهره بانکی و مدیریت صحیحی بانکی ، خواهیم توانست پولهای بلوکه شده در بانکها و ساختمانهای وابسته به وامهای بانکی را آزاد سازی کرده و به سمت تولید پایدار داخلی سوق دهیم.
رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد : باید در راستای کاهش بحرانهای حاصل از تحریمها و اقدامات عنادآمیز غربیها با اتخاذ تصمیمات زیرکانه دیپلماتیک اقدام کرد.
در حوزه مدیریت داخلی در شرایط کنونی لازم است از پتانسیلهای مختلف همچون توانمندیها و استعدادهای وافر جوانان ، جاذبه های فراوان گردشگری و توریستی ، منابع و معادن استفاده حداکثری نماییم. و نیز باید از ظرفیت طیف دانشگاهی کشور در جهت توسعه اقتصادی و صنعتی کشور استفاده شایسته صورت گیرد.
سید جلال ساداتیان گفت : در شرایط کنونی باید واردات کالا را به حداقل برسانیم ، حتی محصولات و فرآورده های نفتی را به مشتریان داخلی بفروشیم. از ظرفیتهای مختلف داخلی بیشترین بهره برداری را نماییم.
عابد مشایخ ، دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت : با توجه به ضرورت رشد اقتصادی پایدار و اشتغال زا ، لزوم دسترسی به بازارهای جهانی جهت فروش بهینه محصولات صادراتی ، تامین مالی کارا و بهره برداری مطلوب از ذخایر در راستای بهبود سطح کیفی زندگی شایسته ملت ، متاسفانه تاکنون به نتایج چشم گیری دست نیافته ایم .از سوی دیگر تغییر روند نامطلوب سطح رفاه خانوارها ، وجود دولت قوی در مقابل بخش خصوصی ضعیف و شرایط نامطلوب مالی و تنگاهای اقتصادی ، دغدغه های و مطالبات جدی را در بدنه مردمی بوجود آورده است. لذا در این شرایط واجب است تا با اتخاذ رویکرد تعامل پایدار و متوازن با جهان ، مدیریت پیشرو توسعه محور با ایجاد نظام موثر مقابله با فقر و اتخاذ تصمیمات راهبردی در جهت راهبری اقتصادی نوین ، سیستماتیک نمودن نظام پولی و بانکی ، شفاف سازی کلیه ترنز اکشنهای مالی و تجاری کشور ، گامهای قابل قبولی برای تامین نیازها و پاسخ به مطالبات بحق مردم در جهت توسعه تجاری و اقتصادی کشور بخصوص در شرایط ویژه دوران تحریم برداریم.
فرهاد احتشام زاد گفت : باید آمارهای اعلام شده به ویژه در واردات کالا واقعی و شفاف شود. در شرایط تحریم ، کالاهای استراتژیک اعلام شدند . نباید با لابیگری و طمع سودجویانه کالاهای دیگر را نیز به لیست کالاهای استراتژیک اضافه نماییم.
رئیس فدراسیون واردات ایران افزود : کالاهای اساسی را نیز صادر می کنیم که بسیاری از آنها را به عراق صادر می کنیم و این یک خطای روشن است. در حال حاضر در صادرات مشکلات متعددی داریم که باید بر طرف شوند. عدم شفافیت در آمارها ، باعث ایجاد خطا در تحلیلها شده است. هم اکنون سینرژی بحران در کشور داریم و بی ثبات ترین وضعیت بحران را در بانکها داریم. بانکها در بحران تحریم قرار دارند ، نباید بیش از این به بانکها در این شرایط حمله شود.
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد : بحران ضعف درآمد و معیشت مردم بسیار جدیست که باید هر چه سریعتر در راستای رفع بحران مذکور اقدامات عاجل صورت پذیرد.
رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو ادامه داد : پیشنهاد می گردد در شرایط کنونی و وجود تحریمهای بین المللی در جهت رفع معضلات متعدد اقتصادی ، اتاق جنگ اقتصادی ، با ترکیب : مسوولین نظامی – سیاسی – مالی و اقتصادی تشکیل شود.
متاسفانه در جذب سرمایه گذار خارجی موفق نبودیم ، چون ذی نفع خارجی نداریم. لذا به جذب منابع مالی مطلوب خارجی دست نیافتیم.
ناهید کشاورز فرد گفت : در حال حاضر بحران کارآفرینی همچنان دغدغه اصلی فعالان اقتصادی کشور است. باید به تعامل با کشورهای مختلف جهان پرداخت تا از معضلات کنونی اقتصادی بتوانیم خارج شویم.
مدیر صندوق کارآفرینی امید افزود : بحران خام فروشی در کشور همچنان پابرجاست. باید در راستای حذف خام فروشی اقدام نمود تا شاهد شکوفایی تولید داخلی و رشد صادرات باشیم.
محمد عیقرلو گفت : پیشنهاد می گردد جهت حمایت از صادرات و با توجه به اهمیت استراتژیک حوزه صادرات و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور ، وزارت صادرات در کشور تشکیل شود. صادرات خدمات فنی و مهندسی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این زمینه موضوع لجستیک نیز حائز اهمیت است.
رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران افزود : سو آپ یک موضوع بسیار مهم است که آنرا در دولت نهم و دهم از بین بردند . باید امر سوآپ در راستای توسعه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی قانونی شود. در این راستا بر موضوع بنکرینگ ، سوآپ و ترانزیت باید تمرکز شود.
وی ادامه داد : متاسفانه قوانین کشور ما بر اساس واردات هستند. لازم است با اصلاح قوانین ، رویکرد قوانین را از واردات محور به صادرات محور تغییر داد.
حسین زمانی گفت : باید از پتانسیل گردشگری و مناطق دیدنی کشور حداکثر بهره برداری گردد. همچنین باید از پتانسیل بخش خصوصی حمایت شود و در این راستا سرمایه گذاری مطلوب صورت پذیرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.