صفحه اصلی / استان ها / مازندران / روستایی در میان جنگل‌های بزرگترین پارک خاورمیانه + فیلم
روستایی در میان جنگل‌های بزرگترین پارک خاورمیانه + فیلم

روستایی در میان جنگل‌های بزرگترین پارک خاورمیانه + فیلم

هرچند بوم گردی زیاد در این منطقه رونق نگرفته اما اگر روزی ابر و باد و مه خورشید دست در دست هم دهند تا گامی برای رونق اقتصادی این منطقه برداشته شود بی شک کلبه‌های بوم گردی در بستر جنگل‌های بکر و رویایی اینجا می‌تواند جاذبه‌ای مفرح و آرامش بخش برای گردشگران باشد.

مراسم عزاداری در روستای «باریجان» جاده هراز شهر آمل

روستای کلین خونی یکی از روستاهای با قدمت منطقه از توابع شهرستان نور در بخش مرکزی دهستان ناتل کنار علیا با جمعیت حدود ۲۳۴ نفر و ۷۸ خانوار در منطقه سرسبزی واقع شده که شمال و شرق این روستا در حدود ۳ کیلومتر را جنگل‌های بزرگترین پارک خاورمیانه به صورت نعل اسبی احاطه کرده و از غرب به روستای افراسیابکلا، از جنوب به روستای کاردگرکلا، نصرت آباد و حاجی آباد متصل است.

مردم روستا به دلیل محرومیت به شهر مهاجرت کرده‌اند

ابوالفضل انتظاری، رئیس شورای روستای کُلین خونی شهرستان نور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه مردم این روستا به دلیل محرومیت‌ها به شهر مهاجرت کرده‌اند، اظهار کرد: عوارض دریافتی روستا به دلیل محرومیت پایین است و این در حالیست که سال‌های گذشته سازمان همیاری، بخشی از زمین‌های کلین خونی را تغییر کاربری داد که از این تغییر عوارضی که حق مردم بوده و به نوعی درآمد روستا هم محسوب می‌شود، هنوز به حساب دهیاری واریز نشده است.

*جای‌گذاری غیرکارشناسانه لوله‌های آب

وی یا بیان اینکه استفاده از آب آشامیدنی سالم حق مردم همه مردم است، تصریح کرد: مسیر لوله‌های آب شرب روستا بسیار غیر کارشناسانه جایگذاری شده است و امیدواریم با کمک شوراهای روستاهای همجوار، لوله متناسب با جمعیت این سه روستا و با نگاه به افق ۳۰ ساله جایگذاری گردد.

رئیس شورای روستای کُلین خونی شهرستان نور در ادامه زمین‌های تحت کشت زراعت را در این منطقه ۱۷۰ هکتار عنوان کرد و افزود: این روستا ظرفیت بسیاری در حوزه کشاورزی دارد به طوری که به دلیل وجود زمین‌های متعدد با قابلیت کشت، افرادی از شهرهای آمل و بابل به صورت موقت برای انجام کشاورزی و زراعت به این روستا آمدند.

*حفر چاه نیمه عمیق از ضروریت‌های روستا

انتظاری با بیان اینکه زمین‌های زیر کشت بسیاری در اینجا وجود دارد اما حقابه سهم روستا بسیار کم است، خاطرنشان کرد: درخواست حفر چاه نیمه عمیق به اداره آبیاری داده شد اما مجوز این کار داده نمی‌شود و همچنان مردم از ۵۰ چاه سطحی برای کشت و زرع استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به مجتمع تفریحی که در این روستا احداث شده است، اظهارکرد: مجتمع دشت نور یک شرکت خصوصی بوده که با مجوز تغییر کاربری داده است، عمده فعالیت این مجموعه نیز در حوزه تفریحی توریستی بوده و در حوزه اشتغالزایی و جذب گردشگر برای روستا مؤثر بوده است.

* آب شرب روستای کلین خونی در معرض تهدیدی بزرگ!

محمد حبیبی یکی از اهالی روستا نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بیش از ۶۰۰ خانوار از این روستا به دلیل نبود امکانات کافی مهاجرت کردند که اکثر آنها امروز جوانان تحصیل کرده‌ای هستند که می‌توانند با بازگشت خود به این منطقه، کلین خونی را به یک روستای توسعه یافته تبدیل کنند.

وی، راه‌های بین مزارع را یکی از مشکلات روستا عنوان کرد و افزود: جاده‌های بین مزارع وضعیت نامساعدی دارد و در فصل کشاورزی عبور و مرور اهالی روستا بسیار دشوار است.

این پیرمرد روستایی در ادامه با اشاره به اینکه نهرهای این روستا به صورت سنتی بوده و در زمان کم آبی موجب هدرفت آب خواهد شد، گفت: تغییر این نهرها به حالت بتنی می‌تواند گامی مؤثر در جهت اصلاح مصرف آب باشد.

وی با اشاره به اینکه لوله کشی آب شرب روستا از مسیر زمین‌های کشاورزی عبور می‌کند، تصریح کرد: شکستگی لوله‌های آب شرب در فصل کشاورزی باعث می‌شود تا سمومی که کشاورزان برای مزارع خود استفاده می‌کنند توسط این شکستگی وارد آب شرب مردم روستا شود که بسیار خطرناک است و امیدواریم هر چه زودتر این مشکل اساسی برطرف شود.

حبیبی با اشاره به اینکه برای جذب و ماندگاری جوانان در روستا باید سرمایه گذاری‌های لازم صورت گیرد، تصریح کرد: جوانان این روستا نیازمند زمین ورزشی هستند که متأسفانه نبود آن باعث شده تا آنها مسافت زیادی را تا شهر برای پر کردن اوقات فراغت خود طی کنند و همین آنها را از بودن و ماندن دائم در روستا دلسرد می‌کند.

وی در پایان یادآورشد: می‌توان با ایجاد آب بندان در روستا و استفاده از آن هم برای مصارف کشاورزی و هم ورود مسافران و تفرج گردشگران درآمدزایی مناسبی را برای اهالی روستا فراهم آورد.

انتهای پیام

About Nastooh.ir

  ۰۰:۰۰           

۰۰:۰۰

 ۰۰:۰۰

         

         

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.