صفحه اصلی / فرهنگی / موسیقی / حضور شهرام ناظری و دولتمند خلف در پروژه جهانی «زبان عشق»
حضور شهرام ناظری و دولتمند خلف در پروژه جهانی «زبان عشق»

حضور شهرام ناظری و دولتمند خلف در پروژه جهانی «زبان عشق»

شهرام ناظری به همراه «دولتمند خلف» موسیقیدان اهل تاجیکستان 24 فوریه در لندن روی صحنه می روند.

شهاب نیکمان مدیرعامل موسسه «مانا نقش» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: این اجرا به مناسبت آغاز به کار پروژه جهانی «زبان عشق» و روز جهانی زبان مادری در سالن «باربیکن» لندن برگزار خواهد شد و بلیت فروشی این کنسرت نیز از طریق سایت barbican.org.uk آغازشده است.
وی ادامه داد: این رویداد هنری با همکاری یک موسسه فرهنگی و دو مرکز دانشگاهی خارجی برگزار خواهد شد.
طراح و مولف پروژه «زبان عشق» اظهارداشت: پروژه پژوهشی «زبان عشق» با هدف معرفی جایگاه بی بدیل شعر و ادب فارسی در آگاهی‌سازی، بیان و انتقال مفاهیم بلند عشق، صلح و وفاق اجتماعی به انجام میرسد.
وی افزود: این پروژه از دیدگاهی متفاوت و متکی بر کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو (٢٠٠٣)، به معرفی ۳۰ تن از مشاهیر و مفاخر پارسی‌سرا در هزاره اول شعر پارسی از بایزید بسطامی تا بیدل دهلوی و در گستره جغرافیایی ۱۱ کشور آسیایی از سوریه تا هند میپردازد و نقش برجسته آنها را در حفظ هویت فرهنگی پارسی زبانان نمایان میکند.
نیکمان گفت: «زبان عشق» در مسیر خود به بررسی و پژوهش پیرامون آثار ارزشمند این مشاهیر و برگزاری نشست های پژوهشی و اجراهای هنری پرداخته و در پایان به تولید یک اثر صوتی، تصویری و تالیف کتابی با موضوع نقش شعر پارسی در حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس و مانایی و انتقال بین نسلی این میراث و همچنین نقش شعر و ادب پارسی به عنوان گواهی بی همتا در بالندگی عشق و مهرورزی، وفاق اجتماعی و صلح پایدار خواهد انجامید.
وی افزود: مقدمات و فاز اول این پروژه از حدود دو سال پیش آغاز شده و پس از انجام فاز اول پژوهش، با مشورت و کمک چند تن از استادان صاحب نظر در تاریخ و ادبیات فارسی در ایران و چند دانشگاه خارجی، به ویژه با مشورت و راهنمایی استاد محمدرضا شفیعی کدکنی از میان بیش از ۲۲۰ تن از مشاهیر پارسی سرا، بر اساس معیارهای مورد نظر ۳۰ تن انتخاب شده اند که آرامگاه آنها در ۱۱ کشور مختلف واقع شده است.
نیکمان گفت: همچنین زبان عشق در نگاه متفاوت خود به موضوع اهمیت پاسداشت و انتقال میراث ناملموس جاری در جوامع پارسی زبان و تاثیر زبان نظم در صیانت از سرمایه های فرهنگی و هویتی، از مشاوره دکتر آتوسا مومنی متخصص حوزه میراث ناملموس برخوردار است. وی افزود: همچنین این پروژه با همکاری چندین موسسه و مرکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور از دانشگاه‌ آکسفورد و دانشگاه‌ کمبریج و مرکز میراث ناملموس یونسکو در حال انجام است.
وی اظهارکرد: در طول انجام پروژه تلاش میشود با برگزاری اجراهای زنده متفاوت با هنرمندان برجسته کشورهای مختلف، تعریفی متفاوت از میزان تاثیرگذاری آثار این شعرا را به جهان معرفی کنیم.اجرای مشترک استاد شهرام ناظری و استاد دولتمند خلف نمونه ای از بخش موسیقیایی این پروژه است که در کشورهای دیگر هم انجام خواهد شد.
وی افزود: توضیحات و جزئیات بیشتر درباره این پروژه جهانی به همراه اطلاعاتی از سایر برنامه های آن به مرور در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.
فرهنگ**۹۴۹۳**۳۰۰۹

همچنین مطالعه کنید:

محمدرضا شجریان با نوای «ربنا» به خاک سپرده شد

به گزارش کسب و کار نیوز،مراسم تدفین پیکر استاد محمدرضا شجریان صبح امروز در محدوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.