صفحه اصلی / فرهنگی / تجسمی / هنرمندان تجسمی سهم بزرگی در انقلاب دارند
هنرمندان تجسمی سهم بزرگی در انقلاب دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

هنرمندان تجسمی سهم بزرگی در انقلاب دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرمندان تجسمی سهم بزرگی در پیدایش و روایت انقلاب و انتقال مفاهیم آن به مردم داشته اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، عباس صالحی روز جمعه در آئین افتتاحیه نمایشگاه عکس ‘روزهای انقلاب' اظهار داشت: هنرهای تحسمی، همچون نقاشی، خوشنویسی، مجسمه سازی، کاریکاتور و بخش های دیگر سهم بزرگی در انتقال مفاهیم انقلاب برای مردم داشتند و در این سال ها شاهد پیشرفت های بسیاری در این حوزه بودیم.
وی به ضرورت هنرهای جدید در فضای تجسمی اشاره کرد و ادامه داد: بخش مهمی از بالندگی هنر تجسمی در کشور مربوط به جوانان است که با ایده های خلاقانه در توسعه هنرهای کلاسیک و مدرن نقش بزرگی دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره نقش اقتصاد هنر در کشور، گفت: یکی از بخش هایی که در هنر باید به آن توجه کرد اقتصاد است از این رو باید مولفه های آن را تقویت کرد و گالری ها به عنوان نهادهای خصوصی می توانند در این مسیر موثر باشند.
صالحی افزود: جشنواره هنرهای تجسمی فجر، یک رویداد جوان است و امسال تغییرات در فراخوان سبب شد که استقبال زیادی از این رویداد شود و می توان از چنین بسترهایی برای حضور جوانان بهره برد.
نمایشگاه عکس «روزهای انقلاب» مجموعه ای از تصاویری است که گوشه هایی از انقلاب تصویری نسل طلایی عکاسان ایران در زمان وقوع انقلاب سال ۵۷ را پیش روی ما قرار می دهد.
سیف الله صمدیان رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران که جمع آوری آثار نمایشگاه عکس «روزهای انقلاب» را بر عهده داشته است این نمایشگاه را سپاس کوچکی از کار بزرگان نسل طلایی عکاسان ایرانی در دوران انقلاب دانست که تا آینده دور نام و آثارشان در کتاب تصویر جهان به یادگار خواهد ماند و همچنین این نمایشگاه را به بهمن جلالی، کاوه گلستان، عباس عطار، شاهرخ خاتمی، حسین پرتوی و عکاسانی که دیگر در میان ما نیستند، تقدیم کرد.
عکس های این مجموعه که یک محدوده زمانی از روزهای آغازین انقلاب تا شامگاه ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ روز پیروزی انقلاب را در بر می گیرد که تلاش شده است در انتخاب آثار به ویژگی‌های عکاسان و سندیت تاریخی آثار، خلاقیت و میزان شجاعت و چگونگی حضور عکاس در صحنه برای رسیدن به تصویری مناسب از اتفاق و موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.
همزمان با اولین جرقه ها و نشانه های حرکت های مردمی علیه نظام شاهنشاهی در ایران عکاسانی همچون بهمن جلالی، کاوه گلستان، محمد صیاد، عباس عطار، شاهرخ حاتمی، محسن شاندیز، رعنا جوادی، محمود کلاری، کامران شیردل، مریم زندی، عباس ملکی، حسین پرتوی، رضا دقتی، کاوه کاظمی، کامران جبرئیلی و مرتضی خاکی، محمود محمدی، حسین شرکت، آلفرد یعقوب زاده، بهرام مولایی، محمد فرنود و قربان خلیلی لحظاتی از آن دوران حساس و پر تنش را برای همیشه عکاسی ماندگار کردند.
صمدیان جمع آورنده این آثار در بخشی از بیانیه این نمایشگاه نوشته است: کیفیت آثار خلق شده توسط عکاسان ایرانی در ماه های اول انقلاب در تاریخ فتوژورنالیسم جهان از اهمیت و موقعیت خاصی برخوردار بوده است و همچنان که شاهد بودیم در طول ۴۰ سال گذشته علاوه بر موفقیت ها و کسب جوایز معتبر جهانی از جمله جایزه «پولیتزر»، جایزه «رابرت کاپا» و جوایز متعددی از ۴ دهه گذشته «ورلد پرس فوتو» آژانس های عکس و نشریات تصویری بین المللی نیز از خلاقیت عکاسان ایرانی در استانداردهای بالای عکاسی خبری جهان بهره برده اند.
نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب» یکی از برنامه های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب ایران بهانه ای شده است تا در کنار دیگر بخش های این رویداد همچون «طوبای زرین»، نمایشگاه «پلاک ۴۰»، «سینمای تجسمی»، «چهارسوی هنر»،«چهل نمایشگاه، چهل شهر»، «طراحی به مثابه نقد» و «کجا ایستاده‌ایم» برگزار شود.
نمایشگاه عکس «روزهای انقلاب» عصر جمعه ۱۲ بهمن ماه همزمان با فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی حسینی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد و جمعی از هنرمندان در خانه هنرمندان افتتاح شد و تا ۲۹ بهمن ماه در این محل به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر میزبان علاقه مندان خواهد بود.
فراهنگ**۹۰۳۱**۱۸۸۳**۱۵۳۵

همچنین مطالعه کنید:

روایات یک شب تلخ: داستان روز تولد دیدار

دقیقا یکی از شب های گرم مردادماه ۹۸ بود، حدودهای ساعت ۱۰ شب، که صدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.