صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / همکاری ایران با آفریقا در تجاری‌سازی ۳ حوزه فناورانه
همکاری ایران با آفریقا در تجاری‌سازی ۳ حوزه فناورانه

همکاری ایران با آفریقا در تجاری‌سازی ۳ حوزه فناورانه

مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار معاونت علمی از همکاری شرکت‌های حوزه نفت و گاز، فناوری اطلاعات و پلیمر ایرانی با آفریقا جنوبی در آینده نزدیک خبر داد.

مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار معاونت علمی از همکاری شرکت‌های حوزه نفت و گاز، فناوری اطلاعات و پلیمر ایرانی با آفریقا جنوبی در آینده نزدیک خبر داد.
روح الله استیری با بیان اینکه تاکنون اقداماتی در راستای توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان با تمرکز بر حوزه افریقا توسط معاونت امور بین الملل معاونت علمی و فناوری انجام شده است، گفت: افریقای جنوبی پیشرفته ترین کشور از نظر اقتصادی است. اخیرا معاون علمی و فناوری به درخواست وزیرعلوم و فناوری افریقا در دومین سفر خود با ۴۷ شرکت دانش بنیان به افریقا سفر کرد. در این دیدارها، ۱۰۰  شرکت افریقایی نیز حضور داشتند. همچنین سرمایه گذاران و مدیران شرکت‌های بزرگ افریقایی نیز در این مراسم با شرکت‌های دانش بنیان ایرانی دیدار و گفتگو کردند. به گفته وی، هدف از این دیدارها تنها، جذب سرمایه  نبود و بحث تجاری سازی، فروش محصول و فروش تکنولوژی نیز مطرح بود. معمولا در این جلسات هر نوع مذاکره ای انجام می شود و در ادامه آن چندین تفاهم نامه منعقد شده است.
وی افزود: این سفرها بستری برای مذاکره شرکت های بین دو کشور است که ممکن است به همکاری بیانجامد یا خیر؛ تفاهم بین شرکت ها حالت محرمانه دارد و شرکت‌هایی که مایل هستند از توافقات خود به معاونت علمی خبر می دهند.وی با اشاره به حوزه شرکت‌های دانش بنیانی که به افریقا به منظور مشارکت و همکاری رفته بودند، اظهارداشت: شرکت‌های حوزه نفت و گاز، فناوری اطلاعات و پلیمر شرکتهایی بودند که برای دومین سری از سفرها به افریقا رفتند؛ بار اول شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی و سلامت برای همکاری با شرکت‌های افریقایی به این کشور سفر کردند؛ البته که این پروسه در حال تکمیل است و شرکت های حوزه های دیگر نیز به این سفرها خواهند رفت.

استیری با بیان اینکه افریقایی ها استقبال خوبی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی کرده اند، گفت: البته نتیجه این همکاری‌ها چندین ماه دیگر مشخص می شود.
مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: نتیجه این سفرها معمولا خود را در عدد صادراتی نشان خواهد داد که این آمار را گمرگ جمهوری اسلامی ایران می دهد؛ اگر آمار صادارت شرکت های دانش بنیان افزایش یابد بدان معناست که این کار درست است؛ اما اگر تغییر نکند یا کاهش یابد خلائی وجود دارد که باید در راستای رفع آن برآییم؛ همچنین شرایط کشور، سیاستگذاری ها و … در این مسیر تاثیر گذارند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان صنایع کوچک، وزارت علوم، پارک های علم و فناوری، معاونت علمی و فناوری و… در این مسیر تاثیر گذار هستند.وی با اشاره به یادداشت تفاهم بین شرکت‌های ایرانی و افریقایی گفت: طی اعلام شرکت‌های حاضر در افریقا تاکنون ۱۰ یادداشت تفاهم نامه منعقد شده که به صورت رسمی به معاونت علمی اعلام شده است اما برخی شرکت‌ها هم هستند که هنوز اعلام رسمی نکرده اند.وی تاکید کرد: از آخر سال ۱۳۹۵ تا کنون ۱۵ نشست تجاری با کشورهای اتریش، مجارستان، اسپانیا، اتیوپی، گرجستان، قرقیزستان، شرق، افریقا، هند، چین، سنگال، اروگوئه، شیلی، بولیوی، افریقای جنوبی در راستای ایجاد بسترهایی برای همکاری‌های بین کشورها برگزار شده است.
استری با تاکید بر اینکه شرایط سیاسی، اقتصادی و شرایط بانکی کنونی به توسعه تجارت کشورها لطمه می زند، افزود: در حال حاضر شرکت ها مشکل نقل و انتقال پول، افتتاح حساب بانکی، ثبت شرکت دارند؛ به نظر می رسد برای صادرات هر چه بیشتر شرکت های دانش بنیان، فضای بین المللی برای کسب و کار شرکت ها بهتر شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.