صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / انتقاد شدید از حمله ترامپ به ارزیابی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره ایران

انتقاد شدید از حمله ترامپ به ارزیابی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره ایران

پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا مقامات جامعه اطلاعاتی کشورش را ساده و منفعل توصیف کرد قانون گذاران و مقامات اطلاعاتی پیشین آمریکایی این اظهارات او را محکوم کردند.

ترامپ

به گزارش کسب و کار نیوز به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با حمله به مقامات آژانس‌های اطلاعات ملی این کشور آن‌ها را به دلیل ارزیابی‌شان از برنامه هسته‌ای ایران ساده لوح و منفعل توصیف کرد. آن‌ها در گزارش سالانه خود که روز سه‌شنبه منتشر شد تأیید کردند که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند است و سلاح هسته‌ای نمی‌سازد.

دونالد ترامپ یک روز پس از آن‌که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش سالانه خود درباره تهدیدات جهانی را منتشر و نسبت به تبهکارانی همچون داعش و چین هشدار دادند یک رشته توئیت منتشر کرد و در آن به مقامات اطلاعاتی دولت خود تاخت. گویی که به نظر می‌آمد این گزارش تهدیدی علیه شخص رئیس جمهور است.

وی در یک توئیت نوشت: شاید جامعه اطلاعاتی باید به مدرسه بازگردد. به نظر می‌آید که مقامات اطلاعاتی زمانی که درباره تهدیدات ایران صحبت می‌کنند ساده لوح و منفعل هستند، آنها اشتباه می‌کنند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی گزارش سالانه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تهدیدات جهانی یک روند بوروکراتیک سالانه است که یک ارزیابی از تهدیدات پیش روی آمریکا اعم از قدیمی و جدید ارائه می‌دهد و به طور معمول کاخ سفید بدون اظهارنظری آن را می‌پذیرد.

اکنون واکنش خشم آلود ترامپ به این گزارش که با وعده مقابله با سال‌ها رسومات سیاست خارجی آمریکا روی کار آمد، نشان می‌دهد که وی نسبت به انتظار خود برای دریافت حمایت از تلاش‌هایش، دیپلماسی‌اش با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و سیاست تقابلی‌اش در برابر ایران مأیوس شده است.

قانونگذاران و مقامات اطلاعاتی آمریکا به شدت این واکنش ترامپ را محکوم کرده و معتقدند این کار رویه‌های اطلاعاتی را تخریب می‌کند.

داگلاس وایز معاون پیشین آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا و یک مقام سازمان سیا در این باره گفت: این پیامد خود شیفتگی است. چرا که یک فشار سیاسی علنی قوی و نامناسب محسوب می‌شود تا رهبری جامعه اطلاعاتی را با اهداف سیاسی‌اش همراه کند.

وی افزود: خطر موجودیتی علیه کشور زمانی به وجود می‌آید که قانون‌گذار نقش آژانس‌های اطلاعاتی را که داده‌های بی طرف و غیر سیاسی برای مطلع کردن سیاست گذاران ارائه می‌دهند نابود می‌کند.

همچنین، آدام شیف عضو مجلس نمایندگان و رئیس کمیته اطلاعاتی گفت: بسیار خطرناک است که رئیس جمهور یافته‌های آژانس‌های اطلاعاتی خود را بی ارزش بداند. اگر شما می‌خواهید این داده‌ها را نادیده بگیرید سپس تصمیماتی ضعیف اتخاذ خواهید کرد. این بدان معنی است که کشور به طور اساسی کمتر امن خواهد بود.

چاک شومر سناتور دموکرات آمریکایی نیز این انتقادات ترامپ را به شدت نامناسب توصیف کرد و خواستار تماس دن کوتس رئیس اطلاعات ملی آمریکا با دونالد ترامپ شد تا وی را درباره اهمیت این گزارشات مطلع کند.

جک کئان یک ژنرال پیشین ارتش آمریکا در این باره اظهار داشت: ماهیت ارزیابی‌های اطلاعاتی این نیست که به دستاوردهای سیاست خارجی اعتبار دهد. بلکه هدف آن مطلع کردن نسبت به خطرات و تهدیدات متوجه برای کشور است.

وی همچنین گفت که رئیس جمهور می‌خواهد برای سیاست اتخاذ رویکرد تقابلی‌تر در قبال ایران اعتبار کسب کند.

این رئیس جمهور بیش از هر رئیس جمهور دیگری به ایرانی‌ها پرداخته است و به همین دلیل می‌خواهد برای آن اعتبار به دست آورد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.