صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / ناصری: بیشتر احزاب کشور کمتر از ۵ هزار عضو دارند

با اشاره به شرط لایحه جامع انتخابات؛

ناصری: بیشتر احزاب کشور کمتر از ۵ هزار عضو دارند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه فقط چند حزب در سراسر کشور پنج هزار عضو دارند، گفت: جریان‌های سیاسی از فعالیت جبهه‌ای تجربه خوبی دارند؛ بنابراین ماهیت جبهه‌ای انتخابات ادامه می‌یابد.

عبدالله ناصری

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با ایسنا درباره شرط لایحه جامع انتخابات مبنی بر ۵ هزار عضو داشتن احزاب یا جبهه‌ها برای لیست دادن در انتخابات اظهار کرد: تجربه انتخابات در ایران نشان داده که هر چه احزاب در کشور فعال و فراگیر باشند، باز هم انتخابات ماهیت جبهه‌ای پیدا می‌کند، چون هر دو جناح سیاسی کشور تجربه شکست در اثر شکاف و انشقاق داشته‌اند؛ بنابراین ائتلاف و تشکیل جبهه را ضروری می‌دانند.

وی همچنین ادامه داد: بیشتر احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا حتی اگر دو دهه از فعالیت آنها هم گذشته باشد، ۵ هزار عضو ندارند. شاید فقط موتلفه اسلامی، کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت دارای این تعداد عضو فعال باشند. معتقدم چه شرط پنج هزار عضو در لایحه جامع انتخابات باشد چه نباشد انتخابات به صورت جبهه‌ای از سوی دو جریان دنبال می‌شود، چون تشکیل جبهه دستاورد بهتری برای جریان‌های سیاسی داشته است.

این فعال سیاسی درباره نقش لایحه جامع انتخابات برای ادغام احزاب کوچک، بیان کرد: بعضی احزاب حول یک دبیرکل یا منافع مادی شکل گرفته‌اند و این احزاب انگیزه کمتری برای فعالیت حزبی به معنای مدرن آن دارند. آنها فعالیت حزبی را بیشتر برای تقویت پایگاه اجتماعی و اقتصادی خود دنبال می‌کنند و با این روحیه و انگیزه‌ای که دارند، بعید است به دنبال ادغام در هم و تشکیل احزاب بزرگ‌تر باشند. حتی شاید آنها انگیزه پیدا کنند که به سمت توسعه کمی خود حرکت کنند. ادغام احزاب کوچک و تشکیل احزاب فراگیر اتفاق خوبی است، اما وقتی این احزاب با انگیزه شخصی شکل می‌گیرند، کمتر علاقمند به همراهی و ادغام در هم هستند.

ناصری در پایان تصریح کرد: تشکیل جبهه‌های سیاسی در زمان انتخابات با شرایط فعلی یک اتفاق طبیعی است، زیرا نه احزاب و نه جامعه آمادگی فعالیت حزبی به معنای مدرن را ندارد. جریان‌های سیاسی کشور هم تجربه خوبی از فعالیت جبهه‌ای در زمان انتخابات دارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.