صفحه اصلی / اسلایدر / رصد تراکنش های مشکوک بانکی
رصد    تراکنش های   مشکوک    بانکی

«کسب و کار» برنامه بانک ها برای مبارزه با پولشویی را بررسی می‌کند

رصد تراکنش های مشکوک بانکی

اهمیت مبارزه با پولشویی به ویژه در شبکه بانکی که حساسیت بیشتری از این منظر نسبت به سایر حوزه ها دارد و در معرض این خطر است، رصد رفتار مشتریان بانک‌ها را ضروری کرده است.

گروه بانک، بورس و بیمه 

به گزارش کسب و کار نیوز، مسئولان این حوزه گاها از رفتارهای مغایر مشتریان با شاخص‌های نظام بانکی، گله دارند. به همین دلیل همانطور که تاکید شده است، بانک‌ها باید جزئیات این رفتارها را در اختیار بانک مرکزی قرار بدهند. چنین موضوعی به منظور تسهیل فرایند مالیات ستانی نیز پیش از این به طور جدی مورد تاکید قرار گرفته است.
به عقیده کارشناسان اما این امر با موانعی جدی از سوی خود بانک ها روبرو است. از جمله این منابع طمع بانک ها نسبت به منابعی است که از طریق پولشویی عاید می شوند.
در همین رابطه رییس گروه بازرسی اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: نظام بانکی باید رفتار مشتری در هر بانک را رصد کنند و در صورتی که همخوانی با شاخص ها نداشته باشد حتما به بانک مرکزی گزارش دهند. محمدحسین دهقان در میزگرد شناسایی تراکنش های مشکوک (داده محور) گفت: باید ریسک‌های حوزه پولشویی در کشور مورد بررسی قرار گیرد، به این معنا که همه ریسک های عمده باید از قبل بررسی شود.
وی افزود: وقتی راجع به ریسک های مشتری نیز صحبت می کنیم همه موارد از جمله اینکه چه کسی است و چطور خدمت می گیرد مورد بحث است؛ این ها برای ما مهم است.
دهقان از تفکیک وظایف در حوزه مبارزه با پولشویی در سیستم بانکی خبر داد و افزود: البته خیلی از شاخص‌ها هنوز آنطور که ما می خواهیم در سیستم کافی نیست. دوستان بانکی باید رفتار مشتری در هر بانک را رصد کنند و در صورتی که همخوانی با شاخص ها نداشته باشد حتما به بانک مرکزی گزارش دهند. ضمن اینکه در حوزه شاپرک و چکاوک نیز می توانیم رفتار مشتری را در سطح شبکه بانکی رصد کنیم.
این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره زیرساخت های حقوقی و قانونی برای شناسایی تراکنش های مشکوک گفت: فضای مقرراتی در کشور با فضای اجرا فاصله زیادی دارد. همچنین دستورالعمل ها روی کاغذ با زمان اجرا تفاوت های زیادی دارد.
وی با بیان اینکه باید مبارزه با پولشویی در سیستم بانکی اصلاح شود، درباره عدم وجود بسترهای مناسب در این حوزه تصریح کرد: راستی آزمایی خیلی از اطلاعات دریافتی ممکن نیست و به همین دلیل حتما باید مرکزی برای راستی آزمایی اطلاعات مشتریان وجود داشته باشد.

اراده‌ای برای شفافیت در بانک ها نیست
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی
نظارت بر تراکنش‌های بانکی و رصد فعالیت‌های مشتریان، با نصب سیستم‌هایی که البته در اختیار بانک‌هاست و به راحتی قابل تهیه است، کاری صددرصد شدنی است. اما اینکه چرا بانک‌ها تن به نصب این سیستم‌ها نمی‌دهند، به دلایل منافعی است که از نبود این رصد‌ها بر تراکنش‌های بانکی، عاید آنها می‌شود. در حال حاضر تنها نظامی که اطلاعات کاملا به روز و در دسترسی دارد، نظام بانکی است. با اندک عزمی، کل اطلاعات مشتریان را می‌توان در اختیار بانک مرکزی قرار داد. اما بانک‌ها از پول پولشویی و عدم شفافیت، نفع می‌‎برند. عزم و اراده‌ای در بانک‌ها برای مبارزه با پولشویی وجود ندارد. در حالی که همین بانک ها بعدا باید بابت این رفتار، هزینه کلانی بپردازند. با این کارها به تدریج منابع آنها کاهش پیدا می‌کند و از آنجایی که خارج از قاعده و قانون به همین مشتریان غیرشفاف وام پرداخت کرده اند، با افت و کاهش منابع روبه رو و ورشکسته می‌شوند. یعنی در نهایت آسیب این کم کاری‌ها به چشم خود بانک‌ها خواهد رفت.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.