صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / آمریکا به دنبال میانجی‌گری برای حل اختلافات بغداد و اربیل درباره کرکوک
آمریکا به دنبال میانجی‌گری برای حل اختلافات بغداد و اربیل درباره کرکوک

آمریکا به دنبال میانجی‌گری برای حل اختلافات بغداد و اربیل درباره کرکوک

آمریکا به عنوان میانجیگر برای حل بحران کرکوک گام‌هایی را برداشته و طرح اداره مشترک این استان را به عنوان راهکار مطرح کرده است.

اربیل و بغداد

به گزارش کسب و کار نیوز، یک مسؤول سیاسی عالیرتبه به سایت العربی الجدید گفت: سفارت آمریکا در بغداد نشست مشترکی را با حضور رهبران عرب، کرد و ترکمان کرکوک برگزار کرد و در جریان این نشست درباره مشکلات این استان و بحران‌ها و اختلافات سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن صحبت شد.

در این نشست موضوع اداره مشترک کرکوک توسط بغداد و اربیل و امکان اجرای آن به عنوان یک راهکار میانه مورد بررسی قرار گرفت. براساس طرح آمریکا پرونده امنیتی این استان به دولت مرکزی سپرده می‌شود. کردها خواهان بازگشت بخش محدودی از پیشمرگ‌ها به این استان از طریق توافق با بغداد هستند اما اعراب و ترکمان‌ها با این موضوع مخالفت کرده‌اند.

به گفته این مسؤول، قرار است نشست‌های دیگری نیز در این باره برگزار شود.

محمد الجبوری، عضو شورای عربی کرکوک در این راستا گفت: ما نمی‌توانیم اجازه بازگشت پیشمرگ‌ها به کرکوک را بدهیم. اعمال فشار در این باره روند مذاکره را پیچیده می‌کند و مانع رسیدن به توافق می‌شود.

وی گفت: موضوع اداره مشترک مورد قبول اعراب و ترکمان‌هاست هرچند درباره برخی از جزئیات با هم اختلاف داریم اما کردها همچنان می‌خواهند پست استاندار کرکوک به آن‌ها داده شود. ما هنوز راه زیادی برای حل این بحران، پیش رو داریم.

جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگ‌ها گفت: وزارت پیشمرگ‌ها و دفاع به این نتیجه رسیده‌اند که لازم است عملیات مشترکی برای نابودی کامل داعش و پایان تحرکات تروریست‌ها در دیالی، صلاح الدین، کرکوک، مخمور و موصل انجام شود. پیشمرگ‌ها منتظر نشست‌های رسمی میان دو طرف برای اتخاذ تدابیر مناسب هستند. هنوز تصمیم رسمی برای بازگشت پیشمرگ‌ها به مناطق مورد مناقشه وجود ندارد.

اخیراً عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دستور عقب‌نشینی نیروهای مبارزه با تروریسم عراق از کرکوک و استقرار نیروهای ویژه در این استان را داد. مسؤولان می‌گویند این اقدام در راستای توافق‌ها برای برقراری آرامش در کرکوک اتخاذ شده است.

اخیراً به دنبال برافراشته شدن پرچم کردستان در کرکوک توسط حزب اتحادیه میهنی و ورود نیروهای عراقی به این استان، کرکوک مجدداً با بحران روبه‌رو شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.