صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / سعیدی‌کیا: مالیات حق‌الناس است؛ شرکت‌های وابسته نسبت به پرداخت آن حساس باشند
سعیدی‌کیا: مالیات حق‌الناس است؛ شرکت‌های وابسته نسبت به پرداخت آن حساس باشند

نشست نمایندگان بنیاد مستضعفان

سعیدی‌کیا: مالیات حق‌الناس است؛ شرکت‌های وابسته نسبت به پرداخت آن حساس باشند

محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان در نشست نمایندگان این بنیاد خطاب به هیات مدیره شرکت‌های وابسته تصریح کرد: بیمه و مالیات حق الناس و برای 80 میلیون از مردم این سرزمین است؛ به طور حتم در مورد مالیات توجه داشته و حساس باشید.

به گزارش کسب و کار نیوز از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان، نشست نمایندگان این نهاد با حضور سعیدی‌کیا و جمعی از مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه در محل ساختمان ستاد بنیاد برگزار شد.
وی با تاکید بر لزوم شناخت سازمان محل فعالیت گفت: همه باید بنیاد مستضعفان را از گذشته، حال و آینده و افت و خیز‌های شرکت‌ها را بشناسیم و استخراج کنیم.
سعیدی‌کیا، با تاکید بر شناخت روی دیدگاه و برنامه شرکت‌ها، نقشه راه تکنولوژی شرکت و نگاه به آینده، افزود: باید به نقش علمی و فنی توجه شده و روی آن کار شود؛ باید به به نیروی انسانی بویژه جوانان اهمیت داده شود.
وی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص ماموریت بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند «علت وجودی بنیاد رفع استضعاف و محرومیت است»؛ چون بخش قابل توجهی از درآمد‌ها و سود شرکت‌ها به بنیاد علوی اختصاص می‌یابد همه کارکنان و اعضای هیات مدیره شرکت‌ها در محرومیت زدایی مشارکت دارند و ماجور هستند.
این مقام مسئول به موانع ایجاد شده توسط استکبار جهانی برای فعالیت اقتصادی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: انشالله این دوره سخت را با تلاش جهادی پشت سر می‌گذاریم؛ می‌توانیم با سختی‌های استکبار مقابله کرد.

** ضرورت شناخت بازیگران داخلی
یحی آل اسحاق عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان نیز در این نشست گفت: هر ماموریتی برای هر بنگاه علاوه بر نیاز‌های حرفه‌ای، تشخیص فضای ماموریت است؛ نقش فضا کاملا جدی است و اگر فضا را نشناسیم نمی‌توان به ماموریت درست عمل کرد.
وی به ضرورت شناخت شرایط خارجی در سازمان‌ها اشاره و تاکید کرد: به عنوان نمونه در حوزه روابط خارجی به طور حتم باید سیاست‌های خارجی حاکم بر کشور را شناخت؛ اگر کسی این سیاست‌ها را نشناسد نمی‌تواند در رابطه با برنامه ریزی صادرات و واردات تصمیم درستی بگیرد.
آل اسحاق گفت: تشخیص بازیگران موثر نسبت به داخل و شناخت شرایط داخلی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است؛ مدیران باید بازیگران داخلی از جمله فضای امنیتی و سیاسی، مجلس، دولت، قوه قضائیه و جریانات سیاسی حاکم و رابطه آن‌ها با هم و با شرکت تحت مدیریت خود را بشناسند.

** شفافیت با اطلاع رسانی از معامله‌ها، مناقصه‌ها و مزایده‌ها
«منوچهر خواجه دلویی» معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان نیز در این نشست بر شفافیت قرارداد‌ها و معاملات تاکید کرد و گفت: باید همه معامله‌ها، مناقصه‌ها و مزایده‌ها اطلاع رسانی انجام شود و براساس ضوابط به بهترین انتخاب رسید.
«همه اعضای هیات مدیره‌ها تلاش کنند در اولین مرحله، دین خود را به ذینفعان ادا کنند و هیات مدیره‌ها جانشین پروری در شرکت‌ها و جوان‌گرایی را مورد توجه قرار دهند.»
معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان در ادامه گفت: در جذب نیروی انسانی موضوع بودجه مورد توجه قرار گیرد؛ ضمن آنکه جذب در همه شرکت‌ها باید از طریق آزمون صورت پذیرد؛ در عین حال جذب نیروی انسانی بومی باید از همان منطقه ای باشد که صنعت، کارخانه یا کارگاهی تاسیس می‌شود.
خواجه دلویی خاطرنشان ساخت: همه هیات مدیره‌ها به توسعه صادرات برای پوشش بخشی از ریسک‌ها توجه و تلاش کنند تا با تنوع منابع فشار بر روی خزانه را کم کنند.

** ضرورت استفاده از جوانان در هیات مدیره‌ها
خسرو مختاری، معاون برنامه ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد مستضعفان، به ضرورت انباشت تجربه های مدیریت در هیات مدیره‌ها تاکید کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های شبکه مدیریتی موجود بنیاد مستضعفان انباشت تجربه پیشکسوتان و جوانان است.
«رهبری فرمودند: بنیاد را به معنای واقعی کلمه به بنیاد مستضعفان تبدیل و از جوانان استفاده کنید؛ ما تلاش کردیم براساس همین منویات از همان ابتدا از جوانان مستعد در هیات مدیره‌ها استفاده شود و پیگیری منویات اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری هدف اصلی روند موجود است.»

** جوسازی درباره فعالیت اقتصادی نهادهای انقلابی
محمد عباسی رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی بنیاد مستضعفان نیز به برخی فضاسازی‌ها علیه نهاد‌های انقلابی اشاره کرد و گفت: برخی جوسازی می‌کنند که اقتصاد زیرزمینی کار نهاد‌های انقلابی است؛ ما بخش قلیلی از اقتصاد هستیم؛ شرکت‌های ما می‌تواند در فعالیت خود بهترین و با کیفیت‌ترین شرکت و الگوی دیگران باشد.
رحمت الله صادقیان معاون امور هماهنگی مجامع و مالکیت سهام بنیاد مستضعفان نیز گفت: استاندارد‌های ملی و استاندارد‌های بین المللی حسابرسی از سال گذشته الزامی شده و باید هیأت مدیره در جریان قوانین باشند.
«آشنایی با مجموعه آیین نامه ها، تدوین یک برنامه استراتژیک بر اساس اسناد بالادستی، تطبیق تصمیمات با ضوابط ابلاغی از جانب بنیاد و مجمع، بررسی تکالیف مجمع سالیانه، حضور فعال در جلسات بودجه نویسی، بررسی حساب‌های شرکت از جمله مطالبات، تعهدات و معوقات بانکی، بررسی گزارش ماهانه، ۳ ماهه و ۶ ماهه و خصوصا گزارش ۶ ماهه برای ورود شرکت‌ها در بورس، تحلیل ساده از صورت‌های مالی و صورت جریان وجود نقد و توجه به پرداخت دیون ممتاز مالیات بیمه برای جلوگیری از تحمیل جرائم» از جمله مواردی بود که معاون امور هماهنگی مجامع و مالکیت سهام بنیاد مستضعفان در این نشست به آنها اشاره و تاکید کرد.
وی همچنین پیشنهاد کرد، علاوه بر کارگروه‌های تخصصی ،کمیته منابع انسانی راه اندازی شود. «می‌توانیم ۸۰ درصد شفافیت را از درون سیستم و بنگاه ایجاد کرد و مشاور بیرونی تنها ۲۰ درصد شفافیت به همراه می‌آورد.»
رعایت منافع سهامداران و ذینفعان، کاهش ریسک بنگاه اقتصادی از طریق بهبود و ارتقاء شفافیت و پاسخگویی، نظارت قانونی رژیم حقوقی و کارایی بازار سرمایه از دیگر مواردی بود که صادقیان روی آن‌ها تاکید کرد.

** انتصاب ۳۹ جوان در هیات مدیره شرکت‌ها
عابدین کاظمی مدیرکل امور مدیران بنیاد مستضعفان نیز در این نشست با ارائه گزارشی به انتخاب و انتصاب نمایندگان بنیاد در شرکت‌های تابعه پرداخت و درباره جلسه های کمیته انتصابات و احکام صادره گفت: در مجموع ۷۷ جلسه کمیته انتصابات تشکیل و ۶۲۰ حکم صادر شده است؛ ۳۹ نفر از جوانان مستعد در هیات مدیره شرکت‌ها منصوب شده اند و این روند در آینده ادامه می‌یابد.
در پایان این نشست از «محمدحسین شمس» از شرکت برق و انرژی صبا، «محمدعلی بخشیانی» از هلدینگ پایا سامان پارس، «حسن بنیادی» از هلدینگ کشاورزی و دامپروری فردوس پارس، «آرمین سامانی» از هلدینگ انرژی گستر سینا و «نوروزی» رییس هیات مدیره و سرپرست شرکت سینا ریل پارس به عنوان نمایندگان برتر بنیاد مستضعفان در سال ۹۶ تجلیل شد.
اقتصام** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴.۸ درصدی تولید مسکن در کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.