چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / دستگاه‌های دولتی ملزم به آموزش کارکنان درباره‌ مدیریت بحران شدند

با تصویب مجلس؛

دستگاه‌های دولتی ملزم به آموزش کارکنان درباره‌ مدیریت بحران شدند

نمایندگان مجلس با تصویب بندی از لایحه‌ی مدیریت بحران کشور کلیه دستگاه‌ها را ملزم به آموزش کارکنان خود در خصوص مدیریت بحران کردند.

صحن مجلس

به گزارش کسب و کار نیوز، در جلسه علنی امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس ماده ۱۳ لایحه مدیریت بحران کشور را تصویب کردند.

بر این اساس کلیه‌ی دستگاه‌های موضوع ماده ۲ این قانون یعنی قوای سه‌گانه و نهادهای وابسته به آن و وزارت‌خانه‌ها موظفند اقدامات زیر را اجرا کنند:

الف- ساختار واحد سازمانی مناسب برای مدیریت بحران را به گونه‌ای تعیین و به سازمان ارسال کنند که نیروی انسانی لازم از میان پست‌های سازمانی موجود تأمین شود.

ب- بر اساس استانداردهای سازمان مدیریت بحران کشور نسبت به آموزش کارکنان خود در خصوص مدیریت بحران اقدام کنند.

پ- کلیه مدیران و کارشناسان مسئول در امر مدیریت حوادث موظفند دوره‌های آموزشی بلند و کوتاه مدت را طی کنند. شرایط احراز صلاحیت هر یک از آنان طبق دستورالعملی که توسط سازمان مدیریت بحران تهیه و به تصویب شورای عالی می‌رسد تعیین می‌گردد.

ت- در تهیه و تدوین راهبرد ملی مدیریت بحران برنامه‌های ملی و استانی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه‌های ملی و استانی آمادگی و پاسخ، برنامه‌ی ملی بازسازی و بازتوانی و سایر برنامه‌های ملی و استانی مورد نیاز، ضوابط فنی، فرآیندها و استانداردهای مدیریت بحران، شاخص‌های پایش و ارزیابی، پیش‌نویس لوایح؛ دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های اجرایی، همکاری لازم را با سازمان مدیریت بحران داشته باشند.

ث- ساز و کارهای کاهش خطر در حوزه‌ی وظایف خود را در چارچوب برنامه‌ی ملی کاهش خطر حوادث و سوانح تهیه و با تأیید سازمان اجرایی کنند.

ج- ساز و کارهای آمادگی و پاسخ دستگاه خود را در چارچوب برنامه ملی آمادگی و پاسخ تهیه و با تأیید سازمان اجرایی کند که در برابر حوادث و سوانح حداکثر تا پایان برنامه ششم توسعه کشور زمینه‌ی توسعه پوشش بیمه‌ای به کلیه اموال منقول و غیر منقول خود را به قیمت کارشناسی فراهم کند.

آئین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ح- بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان مدیریت بحران نسبت به تهیه پیوست کاهش خطر برای طرح‌های توسعه‌ی خود اقدام کند.

خ- هنگام پاسخ به بحران با درخواست رئیس ستاد مدیریت بحران کلیه‌ی امکانات و تجهیزات موجود خود را در اختیار ستاد قرار دهد.

د- گزارش عملکرد خود را در چارچوب شاخص‌های پایش و ارزیابی مصوب هیأت وزیران تهیه و مطابق با زمان بندی سازمان مدیریت بحران به این سازمان ارائه کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.