صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / کاهش واردات طی یک سال گذشته
کاهش واردات طی یک سال گذشته

کاهش واردات طی یک سال گذشته

بر اساس آمارهای گمرک ایران میزان واردات کشور طی نه ماهه امسال(۱۳۹۷) نسبت به سال گذشته با کاهشی ۱۳.۲۷ درصدی در وزن و ۱۵.۹۰ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام ۲۳ میلیون و ۸۷۱ هزار تن و ۳۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای گمرک ایران میزان واردات کشور طی نه ماهه امسال(۱۳۹۷) نسبت به سال گذشته با کاهشی ۱۳.۲۷ درصدی در وزن و ۱۵.۹۰ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام ۲۳ میلیون و ۸۷۱ هزار تن و ۳۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار رسیده است.

 ‬ گمرک ایران آمارهای ۹ ماهه صادرات و واردات سال ۱۳۹۷ را منتشر کرده است که بر اساس آن میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۸۶‬ میلیون ۹۴۰ هزار تن و به ارزش ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی ۲.۰۱ درصدی در وزن و افزایشی ۵.۴۰ درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهشی ۱۳.۲۷ درصدی در وزن و ۱۵.۹۰ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام ۲۳ میلیون و ۸۷۱ هزار تن و ۳۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار رسیده است.

اقلام عمده صادراتی چه هستند؟

اقلام عمده صادرات طی نه ماهه سال ۱۳۹۷، شامل «میعانات گازی» به ارزش ۲ میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸.۳۲‬ درصد، «گاز طبیعی مایع شده» به ارزش یک میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۴۴ درصد «پروپان مایع شده» به ارزش یک میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۴.۰۷ درصد، «متانول» به ارزش یک میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار و سهم ۳.۴۲ درصد، «سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین» به ارزش یک میلیارد و ۱۱۳‬ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۳۴‬ درصد بوده است.

ذرت دامی و برنج در میان اقلام عمده وارداتی

اقلام عمده اقلام عمده وارداتی طی نه ماهه سال ۱۳۹۷، شامل «ذرت دامی» به ارزش یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۵۳ درصد، «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر CC۲۰۰۰ با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ به استثنای لاستیک» به ارزش یک‬ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۷۲ درصد، «برنج» به ارزش یک‬ میلیارد و ۲۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۱۴‬ درصد، «لوبیای سویا» به ارزش ۹۴۴ میلیون دلار و سهم ۲.۸۹ درصد و «الکترود زغالی برای کوره‬‌ها» به ارزش ۴۳۷ میلیون دلار و سهم ۱.۳۴ درصد بوده است.

همچنین بر اساس آمارهای ۹ ماهه منتشر شده توسط گمرک ایران از ابتدای سال تا آخر آذرماه ۳۱۵ میلیون و ۹۱۵ هزار تن انواع موز سبز تازه یا خشک شده به کشور وارد شده است که ارزش دلاری آن معادل ۲۸۵ میلیون و ۲۰۸ هزار دلار می‌شود. با اینکه این حجم از موز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۳۳ درصدی را به لحاظ ارزشی تجربه کرده است اما با توجه به شرایط خاص کشور و تنگناهای ارزی موجود مبلغ زیادی به نظر می‌رسد.

طبیعی است زمانی که این حجم از موز با پول‌های خارجی وارد می‌شود به قیمتی بسیار بالاتر به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. در چنین شرایطی تنها قشر مرفه جامعه که از هرگونه فشاری مبرا هستند قادر به تأمین این کالا خواهند بود. گذشته از اینکه دولت ارزی یارانه‌ای را بابت ورود این کالا پرداخت نمی‌کند و در بازار آزاد هم هر کسی باید قادر به تأمین نیازهای مختلف خود باشد اما مساله این است که در شرایط فعلی پول‌های خارجی هم جزو منابع ملی به حساب می‌آیند که باید بر هزینه‌کرد آنها هم نظارت شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.