صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / پرداخت یارانه بنزین باید عادلانه شود
پرداخت یارانه بنزین باید عادلانه شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با ایرنا:

پرداخت یارانه بنزین باید عادلانه شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه روش کنونی توزیع یارانه سوخت عادلانه نیست، گفت: نباید برای همه نسخه واحدی پیچید؛ براساس مدل های مختلف مصرف و درآمد می توان نرخ بنزین را به صورت پلکانی دریافت کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، رشد بالای مصرف سوخت در کشور و قاچاق گسترده آن به کشورهای همسایه، نهادهای مسئول را تکاپو انداخته تا راهکاری برای مدیریت مصرف و جلوگیری از رشد سرسام آور سوخت به ویژه بنزین بیابند.
برای مقابله با مصرف بی رویه و قاچاق، راهکارها و پیشنهادهای مختلفی ارایه شده که از جمله آنها احیای کارت سوخت است که گفته می شود در آینده نزدیک استفاده از آن اجباری می شود.
«اسد الله قره خانی» سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره برنامه های مجلس برای مدیریت مصرف سوخت، گفت: «تاکنون نه دولت و نه کمیسیون انرژی مجلس طرحی برای سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین ارائه نکرده‌اند.»
قره خانی یادآورشد: تاکنون طرح های مختلفی توسط نمایندگان مطرح شده اما هیچکدام به تصویب نرسیده اند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: وضعیت و میزان استفاده از خودرو توسط گروه ها و دهک های مختلف جامعه، متفاوت است، بنابراین روش پرداخت یارانه بنزین، نباید یکسان باشد.
قره خانی افزود: برخی افراد که معمولا به دهک‌های پایین تعلق دارند اصلا خودرو ندارند ضمن آنکه شماری از افراد از خودرو به عنوان وسیله ای برای امرار معاش استفاده می کنند اما گروهی دیگر چند خودرو دارند.
وی ادامه داد: براساس روش کنونی، هر کسی که خودروی بیشتری دارد، یارانه بیشتری نیز دریافت می کند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: با توجه به نرخ بنزین فوب خلیج فارس که حدود۴۰ تا ۵۰ سنت در هر لیتر است، مصرف کنندگان بیشتر بنزین، یارانه سوخت بیشتری می گیرند.
قره خانی گفت: این در حالی است که برخی خودرویی ندارند که بخواهند از یارانه سوخت استفاده کنند یا اینکه از یک خودرو به طور محدود استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: بنابراین باید الگوهای عادلانه مختلفی را براساس میزان مصرف سوخت، درآمد، معیشت تعداد خودرو و … تهیه کرد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه باید طبقات بالا و ثروتمند از فهرست اخذ یارانه سوخت حذف شوند، اضافه کرد: اکنون دهک‌های ثروتمند، هم یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی را می گیرند و هم از یارانه سوخت استفاده می کنند درحالی که دهک‌های پایین، خودرویی ندارند که بخواهند یارانه سوخت بگیرند.
قره خانی گفت: کمیسیون انرژی مجلس تاکنون طرحی برای سهمیه بندی و یا افزایش قیمت ها مطرح نکرده اما امکان دارد در کمیسیون تلفیق یا صحن مجلس طرح هایی برای سهمیه بندی سوخت در سال ۹۸ ارائه شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، پیش از این، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفته بود: اکنون ۵۰ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه می‌رسد که بهای سوخت آنها سه درصد از هزینه هایشان را تشکیل می دهد.
امروز نیز سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که بنابر تبصره ۱۴، در سال ۹۸ هیچ تغییری در قیمت و شیوه توزیع حامل های انرژی صورت نخواهد گرفت.
محمدمهدی مفتح افزود: کمیسیون تلفیق جلسه بعدازظهر دیروز و صبح امروز را به دلیل اهمیت تبصره ۱۴ که قیمت های حامل های انرژی ، یارانه و مباحث دیگر در آن مطرح است، به این تبصره پرداخت.
به گفته وی، کمیسیون تلفیق مصوب کرد که قیمت حامل های انرژی اعم از بنزین، نفت و گاز و … نه در قیمت و نه در شیوه توزیع هیچ تغییری نسبت به سال ۹۷ نداشته باشد.
اقتصام**۲۰۲۲ ** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.