چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / قاچاق ۲ میلیارد دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی
قاچاق ۲ میلیارد دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی

محصولات تقلبی و قاچاق در پوشش برند های معتبر سلامت مردم را تهدید می کند

قاچاق ۲ میلیارد دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی

ایران یکی از بزرگترین بازارهای مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی را در جهان دارد که بر اساس آمار، گردش مالی لوازم آرایش در ایران در سال ۹۶، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود که از این میزان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار آن از کشور‌های خارجی وارد و متاسفانه از این میزان تنها ۲۰۰ میلیون دلار به صورت قانونی و با پرداخت تعرفه به کشور وارد شده است.

شایلی قرائی

به گفته فعالان این بازار متاسفانه توان تولید داخلی ما در حوزه تولید فراورده‌های آرایشی و بهداشتی، کفاف نیازهای داخلی را نمی دهد، بنابراین نیاز است که برای مقابله با قاچاق این محصولات، تولید داخلی ما، هم از منظر کمیت و هم از منظر کیفیت توسعه پیدا کند، چون اگر کمیت و کیفیت محصولات ایرانی قانع‌کننده باشد، قطعا استقبال مردم نسبت به کالاهای قاچاق در این حوزه کاهش خواهد یافت، اما با نگاهی به آمارها می‌بینیم که تولید داخل فقط جوابگوی حدود ۳۰‌درصد نیازهای داخلی ماست و کیفیت برخی محصولات داخلی هم ‌پایین است. همچنین برای مقابله با قاچاق در این حوزه، نیاز است مدیریت درستی در این بازار اعمال شود. مثلا می‌توان با کاهش تعرفه واردات قانونی و رسمی، خودبه‌خود در مقابل قاچاق فراورده‌های آرایشی و بهداشتی ایستاد. نباید از یاد برد که اغلب فراورده‌های آرایشی و بهداشتی قاچاق، کاملا تقلبی و خطرناک هستند که برای حفظ سلامت مردم هم که شده، باید نهادهای مسئول در مقابل قاچاقچیان این حوزه، قاطع‌تر برخورد کنند.

در شرایط گرانی و کمبود کالا، تقلب از برندهای تولید در حوزه مواد آرایشی و بهداشتی نیز افزایش می یابد لذا باید دولت بر توزیع و پخش کالا نظارت بیشتر داشته و فروشندگان را مجبور کند کالاهای فاقد پروانه بهداشتی و نشان استاندارد را خریداری و عرضه نکنند.

افزایش سودجویی ها با بی تفاوتی وزارت صنعت، معدن و تجارت

حمید مقیمی

دبیر انجمن لوازم آرایشى و بهداشتى ایران

در حال حاضر ۹۰ درصد بازار لوازم آرایشی بهداشتی را کالاهای قاچاق تشکیل می دهند که متاسفانه ۹۹ درصد این کالاها هم تقلبی هستند و سلامت مردم را تهدید می کنند. بازار لوازم آرایشی بهداشتی در ایران بازار بسیار بزرگی است که سودجویان بسیاری را جذب خود کرده و این افراد از طریق قاچاق درآمدهای بالایی برای خود دست و پا کرده اند. گردش مالی این حوزه بسیار بالاست و مصرف این کالاها روز به روز در ایران بیشتر می شود. امروز در هر فروشگاهی به دلیل فروش خوب این کالاها قسمتی را به عرضه لوازم آرایشی بهداشتی اختصاص داده اند و خریداران غافل از اینکه این بازار تخصص لازم را می خواهد از افراد غیرمجاز اقدام به خرید می کنند.

البته برای جلوگیری و قطع  قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی، تفاهم نامه ای با سازمان غذا و دارو به امضا رسید اما بی تفاوتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این تفاهم نامه را بی اثر کرد. باید تلاش شود تا انگیزه قاچاق کم شود چراکه بدون شک مهمترین انگیزه برای قاچاق سودآوری است و هر چه دیوار تعرفه‌ها بالاتر برود، سود قاچاق کمتر شده و ضرر تحمیل شده به کشور از این حوزه کاهش خواهد یافت. از طرفی دیگر شناسایی کالاهای استاندارد و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به بازار لوازم آرایشی و بهداشتی، علاوه بر اینکه موجب رونق اقتصادی کشور می شود، سلامت مصرف کنندگان این قبیل محصولات را تضمین می کند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.