صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ۱۰ درصد ایرانیان بالای ۴۰ سال تریاک مصرف می‌کنند/سرطان‌زایی تریاک بیش از تنباکو است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

۱۰ درصد ایرانیان بالای ۴۰ سال تریاک مصرف می‌کنند/سرطان‌زایی تریاک بیش از تنباکو است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: حدود ۱۰ درصد ایرانیان بالای ۴۰ سال تریاک مصرف می‌کنند و این درحالیست که سرطان‌زایی تریاک بیش از تنباکو است.

رضا ملک زاده

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر رضا ملک زاده در مراسم افتتاح همزمان “مراکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان” که با حضور سرپرست وزارت بهداشت برگزارشد، گفت: در سال گذشته ۱۸ میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا شده‌اند و پیش بینی می‌شود این میزان در سال ۲۰۴۰ به ۳۰ میلیون نفر برسد. در ایران نیز در سال ۲۰۰۷ حدود ۳۸۰ هزار مرگ داشتیم که ۱۶ درصد آن ناشی از سرطان بوده است.

وی‌ادامه داد: دومین علت مرگ در ایران سرطان است، درحال حاضر نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر بیمار با سرطان در ایران زندگی می‌کنند و هر سال حدود ۱۱۰ هزار نفر مورد جدید سرطان تشخیص داده می‌شود. همچنین در سال نزدیک به ۵۶ هزار نفر به دلیل سرطان فوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نزدیک به نیمی از بیماران سرطانی قابل معالجه هستند، افزود: همچنین نزدیک به نیمی از سرطان‌ها هم قابل پیشگیری هستند. باید توجه کرد که ۳۴ هزار نفر از افرادیکه در ایران به دلیل سرطان فوت می‌کنند، زیر ۷۰ سال بوده و ۱۱ هزار نفر هم زیر ۵۰ سال هستند و این افراد دچار مرگ زودرس می‌شوند.

به گفته وی، ۲۷ درصد از سرطان‌ها در ایران مربوط به سرطان دستگاه گوارش است. در عین حال پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۳۰ میزان بروز سرطان به سالانه ۱۵۵ هزار نفر برسد. دلیلش هم افزایش امید به زندگی و افزایش سن است. همچنین مهمترین علل بروز سرطان هم شیوه زندگی غلط، مصرف مشربات الکلی، مواد مخدر، دخانیات، تنباکو، عدم تحرک و چاقی و … است. به طور کلی عوامل بروز سرطان شامل سه دسته عوامل هورمونی و شغلی، رژیم غذایی و عفونت‌ها و دخانیات و مواد مخدر است.

ملک زاده ادامه داد: ۳۵ درصد از علل بروز سرطان در دنیا چاقی است. باید توجه کرد که ۳۰ تا ۳۵ درصد غذایی که مردم ما می‌خورند اضافه است. همچنین ۹۰ درصد ایرانیان تحرک کافی ندارند.

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، گفت: در حوزه تحقیقات سرطان هم ۳۴ مرکز تحقیقات سرطان در کشور داریم و سالانه بیش از ۸۰ مقاله در این حوزه ارائه می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.