صفحه اصلی / استان ها / زنجان / یخ‌ آب زمستانه؛ راهکاری برای مقابله با آفت «زنجره مو»
یخ‌ آب زمستانه؛ راهکاری برای مقابله با آفت «زنجره مو»

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان خبر داد

یخ‌ آب زمستانه؛ راهکاری برای مقابله با آفت «زنجره مو»

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، عملیات یخ‌آب زمستانه را راهکاری بسیار مهم برای مقابله با آفت «زنجره مو» برشمرد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، ربابه شب‌خیز ، با تاکید بر این‌که افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها با مدیریت مزارع و باغات در فصل زمستان امکان‌پذیر است، اظهار کرد: انجام برخی اقدامات در مزارع و باغات در فصل زمستان و اوایل بهار توسط کشاورزان، تأثیر بسزایی در مقابله با آفات و بیماری‌ها و کنترل علف‌های هرز دارد، طوری که به واسطه انجام برخی عملیات در مزارع و باغات در طول فصل سرما، عملکرد محصول به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

این مسئول با اشاره به مدیریت مطلوب مزرعه طی ایام زمستان به منظور کاهش استفاده از سموم شیمیایی در روند تولید محصولات کشاورزی، ادامه داد: «یخ‌آب زمستانه» از جمله عملیات بسیار مهمی است که کشاورزان به ویژه در تاکستان‌ها باید به صورت جدی برای مقابله با آفت «زنجره مو» در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: در عملیات یخ‌آب زمستانه، مزارع و باغات به صورت غرقاب آبیاری شده و با یخ زدن آب سطح زمین در اثر سرما، آفات و بیماری‌ها، بذر علف‌های هرز و همه عوامل بیماری‌زا از بین می‌رود.

شب‌خیز همچنین اهمیت هرس درختان در کاهش جمعیت آفات و بیماری‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این راستا، باقی‌مانده آفات و عوامل بیماری‌زا از شاخه‌های درختان حذف شده و با خارج کردن آن‌ها از محیط باغ و یا سوزاندن آن‌ها، از بروز بسیاری از خسارات جلوگیری می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان یادآور شد: همچنین عملیات هرس باعث تهویه هوا و تابش خورشید به همه قسمت‌های درخت می‌شود و این خود، عاملی بسیار تأثیرگذار در کنترل جمعیت آفات و عوامل بیماری‌زا به حساب می‌آید.

وی با بیان این‌که «شخم‌برگردان» نیز از دیگر اقداماتی است که با انجام آن، یک سری از آفات و بیماری‌ها از لایه‌های زیرین خاک به سطح خاک منتقل شده و به طرق مختلف از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: با به‌کارگیری عملیات و اقدامات غیرشیمیایی توسط کشاورزان، هزینه‌های تولید به حداقل رسیده و کمیت و کیفیت محصولات تولیدی ارتقا می‌یابد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.