صفحه اصلی / اسلایدر / هجوم تقاضای کاذب به بازار گوشت و مرغ
هجوم تقاضای کاذب به بازار گوشت و مرغ

کسب و کار بررسی می‌کند

هجوم تقاضای کاذب به بازار گوشت و مرغ

افزایش قیمت‌ها در بازار گوشت و مرغ باعث هجوم مردم برای خرید این کالاها شده که به گفته کارشناسان بعضا این تقاضاها، تقاضای کاذب است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش قیمت‌ها در بازار گوشت و مرغ باعث هجوم مردم برای خرید این کالاها شده که به گفته کارشناسان بعضا این تقاضاها، تقاضای کاذب است.
به گفته کارشناسان ترس و نگرانی مردم از بالا رفتن قیمت ها با نزدیک شدن به عید باعث شده تقریبا همان اتفاقی که در شش ماهه سال و با هجوم مردم به بازارها رخ داد، این بار نیز در انتظار بازار باشد. برهمین اساس بخشی از تقاضا به دلیل نگرانی مردم از بالا رفتن قیمت ها در روزهای نزدیک به عید است.
ماجرای کمبود گوشت قرمز و مرغ در بازار هر روز داغ‌تر می‌شود و قیمت گوشت و مرغ هر روز رکوردهای جدیدی در تاریخ به نام خود ثبت می‌کنند؛ برای همین هم هست که بعد از سال‌ها دوباره گوشت منجمد و مرغ یخی، به علت قیمت پایین‌تر مورد اقبال قرار گرفته‌اند و هر روز صف خرید این دو در بازارهای میوه و تره‌بار طولانی‌تر می‌شود و در بسیاری از محل‌های توزیع گوشت منجمد و دولتی و بخصوص در مناطق مرکزی و جنوب تهران، مردم مجبورند ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند.

بر اساس این گزارش تعداد زیادی از مردم، خرید گوشت یخی و ایستادن چند ساعته در صف‌های توزیع گوشت منجمد را آنقدر مایه خجالت می‌دانند که عمدتاً حاضر نیستند در مقابل دوربین قرار بگیرند؛ آن‌ها معتقدند اطلاع یافتن دوستان و آشنایانشان از صف‌نشینی‌های چندساعته برای خرید گوشت منجمد، مایه آبروریزی آن‌ها است.

همچنین بر اساس دستورالعمل صادرشده، توزیع گوشت قرمز منجمد تنها با ارائه کارت ملی و صاحب آن امکان‌پذیر است و از همین رو تعداد زیادی از خانوارها، کودکان کوچک‌شان را هم همراه خود می‌آورند تا با این امید، گوشت بیشتری دریافت کنند.

بر اساس گزارش های موجود در بازار میوه و تره‌بار بعثت، از ساعت ۸ صبح صف‌های طولانی برای تهیه گوشت گرم دولتی تشکیل می‌شود و مردم مجبورند تا ساعت ۱۵ که زمان توزیع گوشت گرم است، در فضای باز و سرمای زمستان در صف بایستند.
در برخی از میادین، نحوه توزیع، عدم مدیریت صحیح و مشکلات توزیع به قدری است که برخی‌ از مردم، این مشکلات را ناشی از آن می‌دانند که مسئولان یا خانواده‌هایشان، در چنان سطحی از رفاه زندگی می‌کنند که هیچوقت گذرشان به این صف‌ها نمی‌افتد و از مشکلات موجود مطلع نمی‌شوند.
ابوالحسن خلیلی، عضو اتاق بازرگانی تهران
نگرانی مردم از افزایش بیشتر قیمت ها
یکی از دلایلی که باعث شده دولت قادر به مهار و کنترل بازار نباشد، ضعف مدیریتی وی در کنترل انتظارات تورمی و به ویژه انتظاراتی است که در روزهای نزدیک به عید بیشتر می‌شود. با توجه به اتفاقاتی که در تابستان افتاد و باعث هجوم مردم برای خرید کالای اساسی شد، با نزدیک شدن به عید نیز تقاضا برای کالای اساسی افزایش پیدا می کند که بخشی از این تقاضا کاذب است و به دلیل نگرانی مردم از افزایش قیمت‌ها است. به همین دلیل دولت با پیش بینی اینکه مردم نگران آینده هستند و ثباتی در بازار نیست، حداقل باید در خصوص کالای اساسی و توزیع آن، روش های کارآمدتری در پیش بگیرد. با توجه به رشد قیمت کالای اساسی در چندین هفته گذشته به ویژه مرغ و گوشت، نگرانی های مردم هم البته منطقی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.