صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / رصد مراکز شیمی درمانی با کد شناسه/ابلاغ استانداردهای مصرف داروهای پرهزینه سرطان

معاون وزارت بهداشت اعلام کرد

رصد مراکز شیمی درمانی با کد شناسه/ابلاغ استانداردهای مصرف داروهای پرهزینه سرطان

معاون درمان وزارت بهداشت درباره شیمی درمانی در سرطان گفت: به منظور مدیریت مراکز شیمی درمانی، بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، به مراکز شیمی درمانی مجوز جدید داده می‌شود و مراکزی که استانداردهای لازم را ندارند، اجازه شیمی درمانی نخواهند داشت.

دکتر جان‌بابایی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر قاسم جان بابایی در مراسم افتتاح همزمان ۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان، گفت‌: با آغاز طرح تحول سلامت در حوزه درمان سرطان، اقدامات خوبی در راستای حمایت از بیماران انجام شده است و هم برای بیماران سرپایی و هم بیماران بستری در حوزه سرطان بسته‌های حمایتی تدوین و اجرا شد و بسیاری از هزینه‌ها را در قالب برنامه تحول تأمین کرد.

وی افزود: اقدامات زیربنایی و ساخت مراکز تشخیص و درمان سرطان نیز از ابتدای طرح تحول سلامت مورد توجه قرار گرفت؛ چرا که مردم نیاز به درمان مناسب داشتند. بر این اساس ساخت مراکز سرطان در سه تیپ آغاز و سیاست‌گذاری‌های لازم انجام شد. در حال حاضر در برخی از استان‌ها مراکز تیپ یک که بحث پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان را دنبال می‌کنند، ایجاد شده است و در برخی از استان‌ها هم مراکز تیپ سه شکل گرفته‌اند.

جان بابایی با اشاره به اینکه سیمای سرطان به سمت سرطان‌های قابل پیشگیری در حال حرکت است، در این باره توضیح داد: بنابراین هدفگذاری ما برای ایجاد مراکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان مناسب بوده است. یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ما استانداردسازی خدمات سرطان، مدیریت منابع این حوزه، توسعه شبکه ارائه خدمت، توسعه نیروی انسانی و ثبت اطلاعات سرطان بوده است.

تدوین استانداردهای خدمت برای داروهای پرهزینه سرطان

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین گفت‌: در عین حال برای اولین بار در کشور برای داروهای پر هزینه سرطان و سرطان‌های شایع، گایدلاین و استانداردهای خدمت را به صورت بومی تدوین و ابلاغ کردیم. بر این اساس منابع به خوبی ذخیره شده‌اند. در این زمینه برای سرطان‌های معده، روده بزرگ، ریه، پستان و … گایدلاین بومی نوشته شده است.

رصد مراکز شیمی درمانی با کد شناسه

جان بابایی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما مدیریت مراکز شیمی درمانی بود؛ به طوری که در حال حاضر بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت به مراکز شیمی درمانی مجوز جدید داده می‌شود و مراکزی که استانداردهای لازم را ندارند، اجازه شیمی درمانی نخواهند داشت. در حال حاضر تمام مراکز شیمی درمانی کد شناسه دریافت کرده و در حال رصد و پیگیری هستند. همچنین دستورالعملی برای شیمی درمانی با رعایت اصول بیمار، اصول تهیه دارو و اصول کارکنان تدوین شده و در حال اجرا است.

توسعه مراکز حمایتی و طب تسکینی سرطان

وی با اشاره به اینکه در ادامه اقدامات‌مان بحث توسعه مراکز حمایتی و طب تسکینی در حوزه سرطان هم آغاز شد، گفت‌: خوشبختانه از سال گذشته آموزش‌هایی در زمینه طب تسکینی آغاز شده است و ۲۰ مرکز را آموزش دادیم و امیدواریم که در سال ۹۸ طب تسکینی و حمایتی در حوزه سرطان که مغفول باقی مانده است، پر رنگ‌تر شود. همچنین سند توسعه ملی سرطان را که تدوین شده بود، ابلاغ کردیم. در عین حال مدیریت اطلاعات در این حوزه یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که از زمان دکتر آقاجانی آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. سامانه‌ای هم در این زمینه ایجاد شد که دارای اطلاعات برخط پاتولوژی، ثبت الکترونیکی نسخ و … بوده و داروخانه‌ها و بیمه‌ها هم بر اساس این سامانه نسخه پیچی می‌کنند تا هزینه‌های سرطان مدیریت شود.

نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری‌اند

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به بهره‌برداری از ۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان، یادآور شد: باید توجه کرد که نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و ما با این مراکز می‌توانیم ۶۰ درصد جمعیت کشور را در این مراکز دولتی غربالگری کنیم و امیدوارم تا سال آینده در کل کشور این اقدام صورت گیرد و همان طور که سیمای سرطان در حال تغییر است، بتوانیم هزینه‌های سلامت ناشی از سرطان را کاهش داده و عمر مردم را بیشتر کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مصرف ماهانه ۵ میلیون قوطی شیرخشک در کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، هانی تحویل زاده گفت: سازمان غذا و دارو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.