صفحه اصلی / استان ها / هرمزگان / ‌”بوکتاب” دومین فروشگاه بزرگ کتاب کشور در بندرعباس افتتاح شد
‌”بوکتاب” دومین فروشگاه بزرگ کتاب کشور در بندرعباس افتتاح شد

‌”بوکتاب” دومین فروشگاه بزرگ کتاب کشور در بندرعباس افتتاح شد

‌فروشگاه کتاب "بوکتاب" که عنوان دومین فروشگاه بزرگ کتاب و لوازم فرهنگی در کشور را به خود اختصاص داده با هدف ارائه دسترسی آسان شهروندان به کتاب و امکانات فرهنگی در روز پنج‌شنبه ۴ بهمن‌ماه افتتاح شد.

کتاب

‌احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح فروشگاه کتاب “بوکتاب” در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، اظهار کرد: در روز افتتاحیه و اولین روز از فعالیت این مجموعه فضای پرشور و نشاطی را شاهد بودیم که امیدواریم استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه در هرمزگان کتاب‌فروشی‌های دیگری نیز در زمینه‌های تخصصی کتاب‌های دانشگاهی و کودک و نوجوان وجود داشته اما این فروشگاه مجموعه بسیار کاملی است، افزود: خوشبختانه این مجموعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده و ظرفیت خوبی را به زیرساخت‌های فرهنگی استان اضافه کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: امیدوارم همان‌طور که چنین مجموعه‌ای در بندرعباس ایجاد شده در تهران نیز اقدامی در خصوص ارائه آثار هرمزگان انجام شود؛ در تپه‌های عباس‌آباد تهران فضای ویژه‌ای وجود دارد که بنده پیشنهاد دادم غرفه ویژه‌ای برای آثار نویسندگان و ناشران و مترجمان استان هرمزگان در آن دیده شود و تبادل به معنای واقعی بوده و صرف این نباشد که کتاب‌های پایتخت را به بندرعباس بیاورند.

همایون امیری زاده، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: استان هرمزگان در خصوص زیرساخت‌های حوزه نشر ضعیف است، اینکه بخش خصوصی با تجربه و با اعتبارات ۱۰۰ درصد خصوصی اقدام به راه‌اندازی مکانی به‌عنوان پاتوق فرهنگی استان کرده می‌تواند در تمام شئونات فرهنگی استان هرمزگان نقش‌آفرین باشد.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این مجموعه ضریب بهره‌وری کتاب‌فروشی‌های استاندارد هرمزگان نزدیک به چهار برابر افزایش یافته و این رقم بسیار قابل‌اعتنا است، عنوان کرد: این فضا از حالا به بعد به محلی جهت تبادل فرهنگی، شناخت هنرمندان و نویسندگان و محلی برای انتقال تجربیات و شناساندن حوزه فرهنگ و هنر استان هرمزگان در سطح ملی تبدیل می‌شود.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: نگاه این فروشگاه کودک محور و خانواده محور بوده و ما می‌توانیم با کمک این ظرفیت به داشتن نسل کتاب‌خوان آینده استان هرمزگان امیدوار باشیم.

رضا کمالی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این مراسم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ضرورت توسعه مکان‌های فرهنگی برای افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی واضح است، با توجه به اینکه در شهر بندرعباس و استان هرمزگان فضاهای فروش کتاب بسیار کم بوده و آن‌هایی هم که بودند کتاب‌های دانشگاهی بود و فروشگاه کتاب کودک به شکل تخصصی نداشتیم ایجاد این فضا ضرورت مهمی بود.

وی با اشاره به اینکه چنین فضای خوب و مفرح و خوش آب و رنگی می‌تواند اوقات فراغت خانواده‌هایی که برای بازارگردی مراجعه می‌کنند را پر کند، افزود: همین‌که مردم چندین بار سر بزنند و حتی قصد خرید هم نداشته باشند بالاخره می‌آیند و خرید می‌کنند و این خود فرهنگ‌سازی برای نسل آینده ماست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، خاطرنشان کرد: امیدواریم کتاب به جزئی از ملزومات زندگی مردم تبدیل شود و همان‌طور که به نان‌وآب فکر می‌کنند، بدانند نیاز است برای کسب معرفت نیز محصولی را خریداری و استفاده کنند و از قبل پیش‌بینی کنند که در سبد خانواده خرید محصولات فرهنگ و به‌طور ویژه کتاب وجود داشته باشد.

مصطفی رحماندوست، شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کار فروشگاه‌های بزرگ بر این مبنا است که کالاها را به مشتری نشان دهند و به مخاطب یادآوری می‌کنند که چه چیزهایی را لازم داشته و فراموش کرده است.

وی بیان کرد: در فروشگاه‌های بزرگ کتاب نیز اساس کار ویترینی نشان دادن کتاب است، شاید کتاب‌های بزرگ‌سال عطفشان نشان داده شود اما در بخش کودکان اساس بر نشان دادن ویترین است.

این نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: بااین‌وجود وقتی بچه‌ها با خانواده‌هایشان برای خرید یک کتاب مراجعه می‌کنند ممکن است بعداً متوجه شوند که به چند کتاب دیگر نیز نیاز داشته باشند.

رحماندوست با اشاره به اینکه این فضا جایی برای تفریح و گردش خانواده‌ها است، اظهار کرد: بندرعباس شهری توریستی است و با ظرفیت‌های فرهنگی که دارد نیازمند چنین مجموعه‌ای بود، امیدوارم حاصل این فروشگاه علاوه بر بالا رفتن سطح مطالعه بچه‌ها، حضور و بهره‌مندی بزرگ‌ترها از چنین مکان فرهنگی باشد.

محمدرضا توکل صدیقی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ماه پیشونی در این مراسم در گفت‌وگو با ایسنا افزود: هدف اصلی ما از افتتاح این فروشگاه گسترش ویترین کتاب به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان بوده است، علت اینکه در استان هرمزگان سرمایه‌گذاری کردیم این بوده که هرمزگان از ظرفیت فرهنگی بالایی به لحاظ علاقه مردم به فرهنگ و هنر وجود دارد و از طرفی هم دسترسی به کتاب و منابع فرهنگی بسیار محدود است ازاین‌رو احساس کردیم مردم به این اقدام پاسخ خواهند داد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌های استانی کتاب نیز که هرساله برگزار می‌شود با استقبال خوبی در هرمزگان همراه بوده است، تصریح کرد: این نشانه‌ها به ما می‌گفت که اگر در هرمزگان این اقدام را انجام دهیم با موفقیت روبه‌رو می‌شویم که امیدواریم این‌طور هم باشد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت ماه پیشونی عنوان کرد: تصور ما این است که با توجه به تنوع کتاب‌ها و محصولات فرهنگی و امکاناتی مثل محل نشست‌های فرهنگی هنری، کارگاه‌های مختلف فرهنگی و کافه کتاب و فروشگاه محصولات غذایی برای کودکان و تنوع و جاذبه‌هایی که وجود دارد اینجا می‌تواند تبدیل به محیطی برای گردشگری فرهنگی شود و مردم ایامی از اوقات فراغت خود را در هفته در این محل بگذرانند.

فرشید میرزایی، مدیر فروشگاه بوکتاب بندرعباس نیز در این مراسمدر گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استقبال مردم از افتتاحیه فروشگاه بسیار عالی بود و باعث دلگرمی ما شد، امیدواریم این اتفاق و استقبال استمرار داشته باشد و ما بتوانیم در خدمت مردم هرمزگان باشیم.

وی بیان کرد: برای توسعه ویترین کتاب و افزایش سرانه مطالعه نیاز است چنین فروشگاه‌هایی با چنین فضایی وجود داشته باشد، مشکل ما در حوزه نشر این است که ویترین کتاب نداریم، تعداد عناوین گسترده‌ای در حوزه نشر داریم بدون اینکه ویترینی برای عرضه آن داشته باشیم.

گزارش از: لیدا رضایی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

دبیر: زهرا حبیب پور

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

ملخ صحرایی

هرمزگان در پیشانی مبارزه با ملخ صحرایی

به گزارش ملخ صحراییبه مقل از ایسنا,علی باقرزاده همایی با بیان اینکه این استان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.