صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استقبال نظام بانکی از بلاک چین
استقبال  نظام  بانکی   از   بلاک چین

کسب و کارهای نوین و استارت آپ های داخلی در بستر بلاک چین قرار می گیرند

استقبال نظام بانکی از بلاک چین

امروز فناوری بلاک چین به یکی از پرکاربردترین فناوری های مورد استفاده در کسب و کارها تبدیل شده و به دلیل اینکه می تواند واسطه هایی را که در کسب و کار سنتی وجود دارد از چرخه کسب و کار حذف کند در میان موسسان استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به عبارت گیراتر فناوری بلاک چین با افزایش امنیت اطلاعات، انقلابی در کل اقتصاد مدرن به وجود آورده در حالی که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصاد مدرن امروزی، عدم امنیت اطلاعات است. اینترنت این امکان را برای همه شرکت‌ها فراهم کرده که کسب‌وکار خود را در مقیاس وسیع‌تر و با سرعت بیشتر پیش ببرند. اما درعین‌حال، فرصت بی‌سابقه‌ای هم برای سرقت اطلاعات و تقلب و شیادی به وجود آورده است. حتی شرکت‌هایی که عملیات خود را با دقت و مراقبت بیشتری انجام می‌دهند، در بخش کسب ‌و کار آنلاین با ریسک‌های انکارناپذیر بزرگی روبه‌رو هستند. بنابراین بلاک چین برای جلوگیری از این آسیب ها پا به میدان گذاشت تا کسب و کارها با اطمینان خاطر به روند توسعه متمرکز شوند.

قابلیت های بسیار زیاد بلاک چین این اطمینان خاطر را به موسسان استارت آپ ها و دانش بنیان ها می دهد تا بعه خیال راحت مسیر توسعه و پیشرفت را طی کنند تا به محصول و خدمت مورد نظر دست پیدا کنند. تکنولوژی بلاک چین می‌تواند ریسک‌های سرقت اطلاعات را تا حد زیادی کاهش دهد وبا ضبط و حفظ اطلاعات، همه‌ داده‌ها را به یکدیگر متصل نگه دارد. امروز جای خالی طرحی در همین زمینه برای کسب و کارهای نوپای داخلی به شدت احساس می شود. بنابراین اولین اولویت باید طراحی و اجرای آن باشد.

در همین رابطه معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که راه اندازی فین تک‌ها در حوزه کسب و کار‌های نوین اینترنتی- مالی، تحول در نظام نظارتی و مالی را ایجاد کرده است از پرداخت ۶ هزار میلیارد تسهیلات برای استارت آپ‌ها خبر داد. علیرضا دلیری گفت: در ۲ سال گذشته راه‌اندازی فین تک ها را در حوزه کسب و کارهای نوین اینترنتی مالی داشتیم و تحول در نظام نظارتی و مالی در حال ایجاد است. وی درباره حمایت بانکی و مالی از صاحبان کسب و کارهای نوین یا استارت آپ ها با بیان اینکه در چند سال گذشته تعامل خوبی را با نظام بانکی داشتیم، افزود: ​این تعامل هر سال افزایش یافته است .علیرضا دلیری ادامه داد: نظام بانکی در گذشته کسب و کارهای نوین را حوزه خطرپذیر می‌دانست و از آن حمایت نمی‌کرد، اما در ۲ تا ۳ سال گذشته هماهنگی خوبی را ایجاد کرد.

دلیری با بیان اینکه در ۲ سال گذشته بیش از ۲۵ تا ۳۰ فین تک در حوزه مالی داشتیم، گفت: این خدمت موجب می‌شود مردم، سریع تر به جابجایی مالی دسترسی داشته باشند. وی اضافه کرد: رشد استفاده از استارت آپ های مالی،​ رشد چند برابری است و امسال در مقایسه با پارسال بیش از ۲ برابر شده است. معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: جلساتی خوبی با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و تلاش می کنیم حوزه کسب و کارهای نوین یا استارت آپ ها را رونق بدهیم و خدمات مالی را در آینده نه چندان دور در بستر بلاک چین قرار دهیم و مردم در همه نقاط کشور انواع خدمات مالی را دریافت کنند و ضرورتی برای مراجعه حضوری مردم به بانک ها نباشد. دلیری افزود:​ امیدواریم با استارت آپ‌های نوین در سیستم سنتی بانک ها تحول ایجاد کنیم.

ضرورت طراحی سامانه کسب و کار داخلی مجهز به بلاک چین

عماد محبی

کارشناس استارت آپ

کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها اگر بر بستر بلاک چین فعالیت داشته باشند کارایی و تاثیرگذاری آنها بر توسعه اقتصادی به چندید برابر افزایش خواهد یافت. امروز در کشورهای توسعه یافته این حرکت اجرایی شده و باید در کشور ما نیز سامانه ای برای کسب و کارهای داخلی و نه تنها برای کسب و کارهای نوین بلکه برای تمام کسب و کارها طراحی و اجرایی شود که مجهز به بلاک چین باشد. فرصت‌های بسیاری وجود دارد که کسب و کارها و استارت آپ ها می توانند از آن‌ها استفاده کنند‌ که بلک چین نیز در زمره همین فرصت هاست و چون این فناوری موجب ایجاد اعتماد در شبکه می شود به حذف واسطه‌ها می‌انجامد و می توان اقتصاد آسیب دیده را به کمک این فناوری نجات داد. بلاک چین ویژگی های بسیاری دارد برای همین در اولیت راه اندازی کسب و کارها بخصوص کسب و کارهای اینترنتی باید قرار بگیرد. این فناوری به محض اینکه به کار بیفتد دیگر از کار نمی‌افتد و همین دلیل بلاک چین را برای کسب و کارهای نوین جذاب کرده است.

استقبال از این فناوری و استفاده از آن در کسب و کارها موجب شده تا مهندسی بلاک چین به یکی از پردرآمدترین مشاغل در سال گذشته میلادی تبدیل شود و افراد متخصص زیادی در کسب و کارهای نوپا در سراسر جهان در رابطه با این فناوری به استخدام شرکت ها درآیند. با این اوصاف باید قبول کنیم که فناوری بلاک چین روز به روز نقش پر رنگ تری در تمامی حوزه های تکنولوژی و حتی زندگی روزمره پیدا می کند و اکثر سیستم های خدماتی سنتی به زودی به این بستر غیر متمرکز منتقل خواهند شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.