صفحه اصلی / اسلایدر / نانوایان و میوه‌فروشان در صدر شکایات مردمی
نانوایان و میوه‌فروشان در صدر شکایات مردمی

گرانفروشی، کم فروشی، تقلب، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور در آذرماه رکورد زد

نانوایان و میوه‌فروشان در صدر شکایات مردمی

مدیرکل رسیدگی به تخلفات و امور تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به جدیدترین آمار شکایات و عملکرد سازمان حمایت در آذرماه سال جاری نسبت به ماه گذشته گفت: آذر ماه امسال جمعاً ۲۳ هزار و ۱۱۷ فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استان‌ها در بخش کالا و خدمات دریافت و مورد رسیدگی قرار گرفته که از مجموع شکایات واصل شده در مدت مذکور، ۸۷ درصد در بخش کالا و ۱۳ درصد در بخش خدمات بوده است.

گروه اصناف

به گروه کسب و کار نیوز، غلامرضا صارمیان تصریح کرد: نان و میوه و سبزیجات و همچنین رستوران‌های غذاخوری و تعمیرگاه‌های خودروهای سبک به ترتیب بیشترین سهم شکایات را براساس نوع خدمات بخود اختصاص داده‌اند و نیز گرانفروشی و تقلب در صدر عناوین تخلف گزارش های دریافتی قرار گرفته است.

این مقام مسئول همچنین درباره مصالحه قبل از شکایات نیز عنوان کرد: از مجموع شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شده‌اند، هفت درصد از شکایات با برآورد ارزش بیش از ۷۳ میلیارد ریال در کارگروه‌های رسیدگی استانی منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع از تشکیل و ارجاع پرونده اجتناب شده است. مدیرکل رسیدگی به تخلفات و امور تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر اینکه نتایج بررسی شکایات به شاکیان در اولین فرصت اعلام می‌شود یادآور شد: ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها آماده دریافت شکایات و گزارشهای مردمی تا پایان وقت اداری و در تهران نیز تا ساعت ۲۱ شب و بعد از آن سیستم پیامگیر آماده ثبت و ضبط شکایات و گزارشات احتمالی شهروندان است. صارمیان یکی از رسالت های مهم سازمان حمایت را ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه از طریق بازرسی و نظارت بر تمامی واحدهای عمده و خرده‌فروش و تسریع در رسیدگی به تخلفات و فرهنگ سازی و گسترش نظارتهای مردمی عنوان و اظهار کرد: براین اساس شهروندان محترم می‌توانند با مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی از قبیل گران فروشی، کم فروشی، تقلب، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و سایر تخلفات اقتصادی از طریق سامانه ۱۲۴ مسئولان ذیربط را در جریان قرار داده تا رسیدگی لازم صورت گیرد.

مشکلات نه مقطعی بلکه ریشه ای حل و فصل شود

محمد پرهیزکار

کارشناس تنظیم بازار

نانوایی ها و میوه فروشی ها در گزارشات آذرماه در صدر شکایات مردمی قرار داشته اند و این در حالی است که در این دو بازار نیازهای اساسی مردم تامین می شود. نانوایی ها که به بهانه ثبات نرخ نان در چهار سال گذشته همواره بهانه ای برای کم فروشی و کوچک شدن چانه های نان و از طرفی دیگر دیرکرد در یکسان سازی نرخ آرد و نان را دلیلی برای کاهش کیفیت عنوان می کنند. نان از آنجایی که اصلی ترین نیاز مردم به شمار می آید نیازمند نظارت بیشتر و مستمر است و باید در این رابطه برنامه ریزی های دقیق تری وجود داشته باشد. شاید نانوایی ها نیز در رابطه با ثبات نرخ نان حق داشته باشند اما نباید دود آن به چشم مردم برود. مسوولان باید نشست هایی را برای بررسی مشکلات نانوایی ها و چرایی افزایش شکایات از آنها داشته باشند تا مشکلات نه مقطعی بلکه ریشه ای حل و فصل شود. اما با وجود این‌که سال‌هاست نانوایی‌ها در صدر جدول نارضایتی‌ها و شکایات مردمی قرار دارند، نه تنها سازوکار نظارت تغییر نکرده بلکه نهادهای ناظر مسوولیت نظارت را به دوش یکدیگر می اندازند.

میوه فروشی ها نیز دلایل مختلفی برای افرایش شکایات دارند که وجود دلالان و واسطه ها یکی از اصلی ترین موارد است. از مزرعه تا واحدهای صمفی میوه فروشی افراد مختلفی وجود دارند که فعالیت آنها بر افزایش قیمت میوه ها تاثیر می گذارد. مصرف کنندگان تصور می‌کنند که دلیل افزایش قیمت میوه‌ها فروشندگان هستند این در حالی است که قیمت اولیه این محصول و هزینه‌های جانبی متحمل بر فروش میوه افزایش یافته است. هرچند در برخی موارد فروشندگان نیز بی تقصیر نیستند اما سیستم تحویل میوه از باغدار تا رسیدن آن به دست فروشنده یکئ سیکل معیوب است که باید اصلاح شود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.