صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / مانیفست هشدارآمیز ۳۰ چهره فرهنگی و متفکر جهان درباره فروپاشی اروپا
مانیفست هشدارآمیز ۳۰ چهره فرهنگی و متفکر جهان درباره فروپاشی اروپا

مانیفست هشدارآمیز ۳۰ چهره فرهنگی و متفکر جهان درباره فروپاشی اروپا

گروهی از مورخان و نویسندگان جهان با انتشار مانیفستی نسبت به ظهور و گسترش پوپولیسم در جهان هشدار دادند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از ایسنا،  روزنامه گاردین، امضاءکنندگان این مانیفست که شامل، نویسندگان، روشنفکران و مورخانی از ۲۱ کشور جهان هستند، گفتند: ارزشهای لیبرال در اروپا با چالشی رو به رو شده است که از دهه ۱۹۳۰ تاکنون سابقه نداشته است.

این گروه متشکل از سی نفر در این مانیفست که در چندین روزنامه و نشریه از جمله گاردین انتشار یافت، گفتند که “اروپا به عنوان یک ایده در حال فروپاشی در مقابل چشمان ما است.

در حالی که در اروپا، انگلیس درگیر مسئله بریگزیت است و ملی گرایان در این قاره به نظر می‌رسد که در آستانه کسب پیروزی‌های گسترده در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا هستند، این افراد تصریح داشتند: ما اکنون باید در قبال اروپا اراده کنیم یا در غیر این صورت در زیر امواج پوپولیسم از بین برویم. ما باید مجدداً اراده‌گرایی سیاسی را کشف کنیم یا بپذیریم انزجار، نفرت و احساسات غم‌انگیز ناشی از آن ما را محاصره کرده و غرق سازد.

این متفکران در عین حال اظهار تأسف کردند که اروپا از جانب آن سوی ” کانال مانش” رها شده که در واقع اشاره‌ای به فرآیند به طول انجامیده بریگزیت است؛ فرآیندی که روابط اروپا و انگلیس را به پایین‌ترین میزان خود از زمان جنگ جهانی دوم رسانده است. آنها همچنین تاکید کردند که تا “زمانی که تلاش‌ها برای مبارزه با موج روزافزون پوپولیسم صورت نگیرد انتخابات در اتحادیه اروپا مصیبت‌بارترین انتخاباتی خواهد بود که ما تاکنون شناخته‌ایم و برای ما سبب پیروز شدن تخریب‌گران خواهد بود و مایه فضاحت برای کسانی که همچنان به میراث اراسموس، دانته، گوته و کامنیوس معتقد هستند و همچنین سبب انزجار از فرهنگ و هوش و انفجار بیگانه ستیزی و یهودی ستیزی خواهد شد یعنی خود فاجعه.”

در متن این مرام‌نامه نوشته شده است: اروپا از جانب طرف آن سوی کانال مانش و همچنین طرف آن سوی اقیانوس اطلس (اشاره به آمریکا) دو هم پیمان بزرگی که در قرن گذشته دو بار آن را از خودکشی نجات دادند به حال خود رها شده و هر چه بیشتر در مقابل دخل و تصرف‌های علنی ارباب کرملین، آسیب پذیر می‌شود. اروپا به عنوان یک ایده، به عنوان اراده و به عنوان یک نماینده در مقابل چشمان ما در حال فروپاشی است.

این مانیفست ۸۰۰ کلمه‌ای از جانب پروفسور فرانسوی برنارد هانری لوی نگاشته شده است و کسانی نظیر این مک ایوان، سایمون چاما و سوتلانا الکسیویچ، هرتا مولر، اورهان پاموک و الفرید جلینک آن را امضا کرده‌اند.

مک ایوان گفت، به این علت این مانیفست را امضا کرده چون درباره زمان حال حاضر بسیار بدبین است اما امیدوار است که تفکر زمانه دگرگون شود.

اورهان پاموک نویسنده ترکیه‌ای نیز گفت: ایده اروپا برای کشورهای غیر غربی نیز مهم است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.