صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / روی خوش داووسی‌ها به ریاض؛خاشقجی فراموش شد
روی خوش داووسی‌ها به ریاض؛خاشقجی فراموش شد

روی خوش داووسی‌ها به ریاض؛خاشقجی فراموش شد

پس از ماجرای جنجال برانگیز قتل جمال خاشقجی که چالش‌های بین المللی بسیاری را برای محمد بن سلمان و دولت سعودی به دنبال داشت، عربستان هیئتی بزرگ شامل وزرای خارجه و اقتصاد خود را راهی سوییس کرد تا در کنفرانس داووس شرکت کنند؛ جایی که به رغم انتظار، سیاستمداران و تجار با رویی خوش از عربستان استقبال کردند.

داووس

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه واشنگتن پست در بررسی اظهارات بیان شده در نشست اقتصادی داووس مبنی بر چشم‌پوشی از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و روی خوش نشان دادن به عربستان نوشته است: چند ماه پیش بود که حواشی ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان، سایه سنگین خود را بر مقامات سعودی و به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور افکنده بود و سیای آمریکا نیز صدور دستور قتل او را به بن سلمان نسبت داد.

در این میان اما دولت آمریکا با تکیه بر اهمیت خریدهای تسلیحاتی از سعودی‌ها دفاع کرد و دولت‌های اروپایی که در عین حال نگران از دست دادن مشتری کلیدی تجهیزات نظامی خود بودند، در رویارویی با مساله قتل خاشقجی رویکردی همراه با ترس اتخاذ کردند.

اگر موضع آنان تا پیش از این چندان روشن نبود، مجمع جهانی اقتصاد موقعیتی را ایجاد کرد که مقامات غربی رویکرد خود را در خصوص عربستان واضح‌تر بیان کنند.

سعودی‌ها هیئت بزرگی را با حضور مقاماتی همچون وزیر خارجه و اقتصاد خود راهی داووس کردند. آرامکو، شرکت نفت بزرگ عربستان مهمانی پرزرق و برقی را برای مدیران تجارت‌ها و بانکداران حاضر در این مجمع برگزار کرد. سیاستمداران و مدیران اجرایی تجارت‌های غربی در اظهارات متعددی عدم تمایل خود را برای پشت کردن به عربستان نشان دادند.

اولی ماورر، رئیس جمهور سوئیس به خبرگزاری محلی اس‌دی‌ای گفت: مدت زیادی است که به پرونده خاشقجی پرداخته‌ایم. ما تصمیم گرفته‌ایم که گفت‌وگوهای مالی (با عربستان) را ادامه داده و بار دیگر روابط را عادی‌سازی کنیم.

پاتریک پویان، رئیس شرکت نفت فرانسوی توتال در کنار هیئتی با حضور جیمز گورمن، رئیس شرکت خدمات مالی و سرمایه‌گذاری مورگان استنلی و دو وزیر سعودی از حاضران درخواست کرد که قتل خاشقجی را کنار بگذارند.

او دراین باره گفت: بیایید کمی مثبت‌تر نگاه کنیم و به جلو پیش برویم.

امین ناصر، مدیر اجرایی آرامکو اظهار کرد: من مانعی نمی‌بینم و کاملاً برعکس، از سرمایه‌گذاری‌های ما استقبال می‌شود.

مدیر اجرایی شرکت ماجدالفطیم، شرکت خرده‌فروشی که صاحب فروشگاه‌ها، سینما و دارایی‌های دیگر در خاورمیانه است، در مصاحبه‌ای پوشش خبری منفی علیه محمد بن سلمان را “بسیار ناعادلانه و جانبدارانه” دانست!

ماجدالفطیم نخستین سینمای عربستان را افتتاح کرده و برنامه‌هایی برای گسترش سریع در عربستان دارد. او با اشاره به اقدامات محمد بن سلمان برای “مبارزه با فساد”، باز گذاشتن اقتصاد این کشور و اجازه به زنان برای رانندگی، ولیعهد سعودی را به خاطر “اصلاحات عمیقی” که در عربستان صورت داد، تحسین کرد.

مدیر اجرایی شرکت ماجدالفطیم همچنین افزود: به عنوان یک سرمایه گذار و مدیرعامل کی از مهم‌ترین سازمان‌های بخش خصوصی که در این بخش از جهان فعالیت می‌کند، می‌توانم ولیعهدی را ببینم که با دستورکاری روشن به قدرت رسیده است.

او همچنین رهبری سیاسی عربستان را به خاطر اقدام “روشمند” برای دستیابی به برنامه‌های جاه طلبانه‌اش برای اصلاح ساختار اقتصادی این کشور تا دو دهه آینده تحسین کرد. اقدامات اشتباه پادشاهی عربستان مانند بازداشت فعالان جامعه مدنی و فجایع جنگ‌هایی که در خارج از کشور خود به راه انداخته و بحرانی منطقه‌ای که با همکاری قطر ایجاد کرده چه می‌شود؟ به نظر می‌رسد مدیر اجرایی ماجد الفطیم این امور را مربوط به خودِ عربستان می‌داند.

او در این باره اظهار کرد: آیا همه‌چیز بی‌نقص و کامل پیش می‌رود؟ مسلماً نه! اما هر تحولی چالش‌های خود را دارد.

قتل خاشقجی حالا تنها یک دست‌انداز در مسیر ریاض به نظر می‌رسد.

محمد الکویز، رئیس بازار سرمایه عربستان در نشست داووس به خبرگزاری رویترز گفت: نه به عنوان یک کارمند دولت، بلکه به عنوان یک شهروند سعودی می‌گویم که همه در عربستان از آنچه اتفاق افتاد وحشت‌زده شده بودند اما کشوری با ۳۰ میلیون جمعیت نباید درگیر یک اتفاق بماند؛ فارق از این که آن اتفاق چقدر شنیع باشد، به ویژه در شرایطی که به سختی برای ایجاد راهی جدیدی برای کشور در حال فعالیت هستیم.

فعالان و مدافعان حقوق بشر در داووس اما چندان صبور نبودند.

کنت راث، رئیس دیده‌بان حقوق بشر از عدم مطرح کردن مستقیم مساله خاشقجی در نشست داووس انتقاد کرد.

دیوید میلیبند، رئیس کمیته بین‌المللی نجات نیز در این باره گفت، قتل خاشقجی نتیجه عقب‌نشینی اخلاقی دولت ترامپ است که به حاکمان مستبد جسارت بد رفتار کردن را داده است. او در مصاحبه‌ای اظهار کرد: این خلاء معمولاً با معافیت از مجازات پر می‌شود.

کومی نایدو، رئیس عفو بین‌الملل نیز گفت، وقتی این معافیت از سوی نخبگان تجاری حاضر در این نشست اقتصادی نیز مطرح شود، کل پروژه داووس را تحت الشعاع قرار می‌دهد و این مساله باعث می‌شود نشست داووس همچون مرتب کردن صندلی‌های روی عرشه کشتی تایتانیک (منظور کشتی در حال غرق شدن) به نظر برسد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.