صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تاکید کوبا به کلمبیا و چریک‌های ELN برای تبعیت از پروتکل صلح
تاکید کوبا به کلمبیا و چریک‌های ELN برای تبعیت از پروتکل صلح

تاکید کوبا به کلمبیا و چریک‌های ELN برای تبعیت از پروتکل صلح

دولت کوبا به دولت کلمبیا و چریک‌های ارتش آزادی بخش ملی این کشور موسوم به ELN تاکید کرد تا از پروتکل مذاکرات صلح تبعیت کنند.

رئیس جمهوری کلمبیا

 خبرگزاری رویترز اعلام کرد، دولت کوبا که میزان گفت‌وگوهای صلح بوده، به دولت بوگوتا و این گروه چریکی تاکید کرده تا اقدامات مورد نیاز را برای برقراری صلح در کشورشان محقق کنند که شامل تضمین‌های امنیتی می‌شود و بر اساس آن، ۱۰ رهبر این گروه چریکی در هاوانا اجازه می‌یابند تا به کلمبیا بازگردند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، از زمانیکه ایوان دوکو، رئیس جمهوری کلمبیا از هاوانا خواست تا این ۱۰ رهبر ELN را در پی انفجار خودروی بمب گذاری شده در یک آکادمی پلیس در بوگوتا با ۲۱ کشته به کشور مسترد کند، دولت کوبا خود را در یک بن بست دیپلماتیک میبیند.

کوبا این حمله را محکوم کرده اما گفته که باید از پروتکل‌های توافقی در آغاز مذاکرات در سال ۲۰۱۷ تبعیت شود. این پروتکل‌ها شامل تضمین‌های امنیتی برای فرماندهان این گروه چریکی برای بازگشت به کلمبیا یا ونزوئلا ظرف ۱۵ روز از پایان مذاکرات و توقف اقدامات نظامی برای ۷۲ ساعت می‌شود.

دولت هاوانا در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت خارجه کوبا از دولت بوگوتا و چریک‌های ELN می‌خواهد تا اقدامات مرتبطی را که به روند مذاکرات صلح برای بازگشت هیأت این گروه چریکی بر اساس این پروتکل مربوط می‌شود، اجرایی کنند.

ایوان دوکو گفته که از آنجا که دولت هرگز در مذاکراتی که توسط خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری سابق کلمبیا آغاز شد، شرکت نداشته، این پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند.

دوکو گفته تا زمانیکه این چریکها تمامی گروگان‌ها را آزاد نکنند و دست از اقدامات جنایتکارانه خود برندارند، مذاکرات را آغاز نمی‌کند.

برخی از تحلیلگران می‌گویند که دولت کلمبیا ملزم به پذیرش پروتکل‌ها با وجود تغییر در دولت است.

این درحالیست که دولت اکوادور که میزبان اصلی مذاکرات بوده است، حمایت خود از مذاکرات را رد کرده و گفته مادامی که چریک‌های این گروه به حملات خود ادامه می‌دهند، دیگر میزبان این گفت‌وگوها نخواهد بود.

انتهای پیام

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.